Gå til innhold

Fysikk og matematikk - veien videre?

NorthGuard

Anbefalte innlegg

Går for tiden siste året på videregående, linja er realfag. Jeg kunne ha tenkt meg å fortsatte med fysikk og/eller matematikk på universitet.

Jeg har lenge tenkt på sivilingeniør innen fysikk og matematikk, men syns det ikke står så mye om områder etterpå. Noen som går eller har gått den retningen der som kunne gitt litt mer informasjon om studiet? Hvordan for eksempel studiet er lagt opp til?

Den andre tanken er at jeg går for bachelor/mastergrad innen en av dem. Enten det er fysikk eller matematikk. Har ikke klart å bestemme meg for hvilken av dem. Noen som har litt informasjon om de to studieretningene også?

Her er det mykje lettare om du starter i andre enden. Kva jobb vil du ende opp i etter fullført utdanning?

Etter at du har funnet ut det er det mykje lettare å velge utdanning.

Det er f.eks ikkje alle ingeniørjobbar der det lønner seg å ha masterutdanning i teoretisk matte eller fysikk, men dette er avhengig av kva type jobb du ønsker å ha.

En av grunnen til at jeg spurte her i forumet var for å kunne få svar på hva man kunne jobbe som etter fullført utdanning dersom man tar bachelor/mastergrad innen fysikk/matematikk eller dersom man hadde siv.ing i matematikk og fysikk. Jeg vet at man kan begynne som lærer (lektor også?) enten ved videregående skole, eller en undervisningstilling på et universitet.

Jeg er interessert i begge, men siv.ing i matematikk og fysikk kommer øverst på listen.

Kan egentlig innrømme at medisinstudiet var høyest, men sank betraktlig da jeg hørte at flere nyutdannede leger i dag gikk uten jobb.

Trådstarter: Sjekk ut nabla.no. Står en del bra info der, spesielt på "FagWiki".

Linken var veldig nyttig. Fant ut av ting jeg har lurt på etter å ha lest på NTNU sine sider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være at jeg har misforstått, men det var i hvertfall slik jeg forsto det. At det var hardere å få seg jobb som lege nå, spesielt i det offentlig.

Den her kanskje noe av det svakeste og mest upålitelige jeg har hørt angående leger som er eller kommer til å bli arbeidsledige, om det i så fall er sant.

Fikk høre fra en bekjent at det var blitt for "mange" leger i Norge, og at flere nyutdannede gikk uten jobb i en lengre periode og at man slet med å komme seg i turnus, blant annet fordi man blir utkonkurrert av utenlandske leger, det kullet som kom etter at sitt eget kull var ferdige med utdanningen og norske ferdig utdannede leger som er utdannet i utlandet (Ungarn, Polen, Tyskland, Danmark, osv). Den bekjente jobber forøvrig som sykepleier ved et sykehus, og har gjort det i 10 år.

Men hvis noen kan motbevise det, så er det fint. Stoler ikke helt på at jeg har tolket artikkelen riktig. Og stoler heller ikke på den bekjente så særlig mye i den her saken.

Endret av NorthGuard
Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken liste man ser på. NTNU ligger høyt oppe på noen - og lavere på andre. Det er også verdt å nevne at det fokuseres på mye rart når disse listene lages, med alt fra antall Nobelpriser til antall biblioteksbøker. NTNU er først og fremst et teknisk og naturvitenskapelig universitet, derav navnet, og på det punktet er de størst og godt mulig best i Norge. På andre områder vil nok UiO og UiB kunne være bedre.

Det skal nevnes at jeg studerer ved NTNU selv, men jeg forsøker å se på det mest mulig objektivt.

Lenke til kommentar

Det kommer an på hvilken liste man ser på. NTNU ligger høyt oppe på noen - og lavere på andre. Det er også verdt å nevne at det fokuseres på mye rart når disse listene lages, med alt fra antall Nobelpriser til antall biblioteksbøker. NTNU er først og fremst et teknisk og naturvitenskapelig universitet, derav navnet, og på det punktet er de størst og godt mulig best i Norge. På andre områder vil nok UiO og UiB kunne være bedre.

Det skal nevnes at jeg studerer ved NTNU selv, men jeg forsøker å se på det mest mulig objektivt.

Respekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...