Gå til innhold

Fysikk og matematikk - veien videre?

NorthGuard

Anbefalte innlegg

Går for tiden siste året på videregående, linja er realfag. Jeg kunne ha tenkt meg å fortsatte med fysikk og/eller matematikk på universitet.

Jeg har lenge tenkt på sivilingeniør innen fysikk og matematikk, men syns det ikke står så mye om områder etterpå. Noen som går eller har gått den retningen der som kunne gitt litt mer informasjon om studiet? Hvordan for eksempel studiet er lagt opp til?

Den andre tanken er at jeg går for bachelor/mastergrad innen en av dem. Enten det er fysikk eller matematikk. Har ikke klart å bestemme meg for hvilken av dem. Noen som har litt informasjon om de to studieretningene også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du velger siving vil jeg anbefalt NTNU. Har selv venner som går der og alle er strålende fornøyde. Skolen utdanner også flere siving i områdene teknologi og naturvitenskap enn resten av landet til sammen. Så definitivt en skole å sjekke ut.

De har blant annet et masterstudium som heter fysikk og matematikk. Dette kan du lese mer om her.

Skal selv gå datateknikk ved NTNU til neste år :)

Lenke til kommentar

Ja, men han nevnte aldri hvor. Derfor linket jeg til NTNU. Noe galt med det?

Nå har det seg slik at NTNU er det eneste universitetet i Norge som har et sivilingeniørstudie kalt "Fysikk og matematikk" (eller lignende).

Kan noen fortelle meg forskjellen mellom sivilingeniør og mastegrad? Spesielt innenfor matematikk og fysikk. Vil det si at NTNU ikke tilbyr tittelen MSc (Master of Science)?.

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg forskjellen mellom sivilingeniør og mastegrad? Spesielt innenfor matematikk og fysikk. Vil det si at NTNU ikke tilbyr tittelen MSc (Master of Science)?.

Du blir "Master of Technology". Men dette er en ukjent og loka tittel som nesten ingen andre universiteter har, så mulig dette er forandret når du evt går ut.

Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte. Grunnen til at jeg spør er fordi alle snakker som om det er noe spesielt, men fra wikipediasiden for sivilingeniør siterer jeg følgende:

9. desember 2003 ble det vedtatt at kandidater fra teknologistudiene ved NTNU får graden Master i teknologi/sivilingeniør.[2] På den engelskspråklige utgaven av vitnemålet er tittelen Master of Science. Også UMB opererer med graden «Master - teknologi» for den som tidligere ble kalt «sivilingeniør»[

Så egentlig får du en MSc grad noe som du får på alle andre universiteter i Norge.

Lenke til kommentar

Formelt sett er det det samme, Siving er ikke beskyttet tittel lenger.

Dog er Sivilingeniør et ganske innarbeidet begrep i det norske arbeidsmarkedet, og at folk som rekrutterer ofte vet lite om de forskjellige utdanningene, og velger etter studiets prestisje og de med samme bakgrunn som dem selv er en kjent sak.

Jeg tror jeg kan driste meg til å si at en Sivilingeniør fra og Ntnu vil med god sannsynlighet bli valgt fremfor en Msc fra en høyskole. Uten å ha tall som støtter det.

Hvis du sikter til en karriere innenfor akademia tror jeg ikke skolen har like mye å si, selv om jeg fortsatt ville valgt Ntnu rent karrieremessig. Spesielt utenlands har (hadde i hvert fall) gamle Nth et godt rykte.

Men karriere er jo ikke alt.

Å ha en fin studietid er minst like viktig :)

Lenke til kommentar

Går for tiden siste året på videregående, linja er realfag. Jeg kunne ha tenkt meg å fortsatte med fysikk og/eller matematikk på universitet.

Jeg har lenge tenkt på sivilingeniør innen fysikk og matematikk, men syns det ikke står så mye om områder etterpå. Noen som går eller har gått den retningen der som kunne gitt litt mer informasjon om studiet? Hvordan for eksempel studiet er lagt opp til?

Den andre tanken er at jeg går for bachelor/mastergrad innen en av dem. Enten det er fysikk eller matematikk. Har ikke klart å bestemme meg for hvilken av dem. Noen som har litt informasjon om de to studieretningene også?

Her er det mykje lettare om du starter i andre enden. Kva jobb vil du ende opp i etter fullført utdanning?

Etter at du har funnet ut det er det mykje lettare å velge utdanning.

Det er f.eks ikkje alle ingeniørjobbar der det lønner seg å ha masterutdanning i teoretisk matte eller fysikk, men dette er avhengig av kva type jobb du ønsker å ha.

Lenke til kommentar

Det er viktig å skille mellom akademisk grad og tittel. Graden sivilingeniør finnes i utgangspunktet ikke (pga at i de fleste land så betyr sivilingeniør: byggingeniør) likevel velger NTNU(mulig noen andre også) å gi ut sivilingeniørgraden.

Tittelen sivilingeniør er beskyttet, men jeg har ikke sett noen offentlige dokumenter som sier hvilke kriterier som stilles for sivilingeniør. Det står derimot på wikipedia at det om du har studert teknologi på masternivå, så kan du ta tittelen sivilingeniør.

Som mange vet så vil du ikke få graden siv.ing om du har tatt en bachelor i et ingeniørfag, for så å ta master, men ifølge wikipedia så kan du ta på deg tittelen sivilingeniør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...