Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Brann i stekeovn

Martin-sama

Anbefalte innlegg

Hei!

I høst flyttet jeg inn i en leilighet i Bergen. Fant fort ut at stekeovnen som fulgte med, ikke fungerte som den skulle. Jeg klagde til huseier, og fikk den byttet etter 3-4 uker. Har nå hatt den i litt over en uke, har ikke brukt den så mye.

I kveld brukte jeg stekeovnen, den hadde stått på ganske lenge på rundt 150 grader, så skulle jeg skru den opp på maksimaltemperatur og grillfunksjon i et par minutter. Etter ett minutt ser jeg svart røyk komme opp fra ovnen, jeg tar en titt inn, og det brenner rundt varmeelementene.

Jeg gjorde klar brannslukningsapparatet, men klarte å kvele flammene med et håndkle etter 10-20 sekunder.

Dette er en stekeovn som huseieren sendte til meg, for rundt en uke siden. Derfor lurte jeg på, er dette noe jeg bør gå videre med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

I høst flyttet jeg inn i en leilighet i Bergen. Fant fort ut at stekeovnen som fulgte med, ikke fungerte som den skulle. Jeg klagde til huseier, og fikk den byttet etter 3-4 uker. Har nå hatt den i litt over en uke, har ikke brukt den så mye.

I kveld brukte jeg stekeovnen, den hadde stått på ganske lenge på rundt 150 grader, så skulle jeg skru den opp på maksimaltemperatur og grillfunksjon i et par minutter. Etter ett minutt ser jeg svart røyk komme opp fra ovnen, jeg tar en titt inn, og det brenner rundt varmeelementene.

Jeg gjorde klar brannslukningsapparatet, men klarte å kvele flammene med et håndkle etter 10-20 sekunder.

Dette er en stekeovn som huseieren sendte til meg, for rundt en uke siden. Derfor lurte jeg på, er dette noe jeg bør gå videre med?

Tja, du bør kanskje be om å få en ny ovn, som ikke selvantenner?

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at dette kunne vært unngått ved en god reingjøring av steikeovnen. Det er ikke mye brennbart materiale i en steikeovn annet enn det spiselige man putter inn, og her kan det vel være at det har samlet seg mye fett på grillelementene, som tok fyr første gang de ble brukt på lenge. Og når dette er brent av, tar det neppe fyr igjen. Men ovnen bør fortsatt reingjøres, så det ikke skal smake brent kull av alt man steiker i den.

Lenke til kommentar

Kva er det du tenker på når du sier gå vidare med saka? Kva tenker du er eventuellt neste steg?

Det er ikkje slik at du kan saksøke huseiger for dette, men det kan kanskje være aktuellt å prøve å finne ut nøyaktig kva det var som gjekk galt. Var det brukerfeil, eller er det kanskje rett og slett feil på steikovnen?

Som nemt her i tråden så kan dette skuldast manglande reinhold, dette vil då i så tilfelle være brukers ansvar og dermed vil du som leigetaker være den som har skuld i denne brannen og ikkje huseigar som har levert steikeovnen til deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...