Gå til innhold

[Løst] Ny tv, billigst mulig, best kvalitet

Anbefalte innlegg

Student her på 18 år, jeg trenger en ny TV. bare for å sammenlikne litt, så har jeg en dataskjerm til kr,-2200, 24". 2 MS LCD. Denne er perfekt til spillingen, et perfekt bilde. Men nå er det slik at jeg vil koble dette til en TV.

Jeg tenker at jeg ikke vil bli fornøyd å invistere i en 32 tommer på grunn av at jeg har så stor pc-skjerm. Når det er snakk om TV - føler jeg at jeg må opp til 40-42". Den bør være LCD.

Prisen en stram, jeg sjekket ut en nylig 42" for 4444, kr på elkjøp, men ble skuffet. Jeg fant ut at det var 50 hz. Jeg har egentlig ikke forstått dette med "hz". Men nå er det vel slik at jeg må ha 100 hz til en tv som ikke skal slite med farger. Jeg spurte om noe annet å ble henvist til en Phillips 42" til 5999. 100 hz.

Hva tenker dere, burde jeg legge enda mer penger i en TV? Jeg prøvde å se etter noen Tv'er som var "best i test" , tester fra forbrukerrådet osv men til liten hjelp.

full hd 1920x1080

hmm 3 hdmi, scart,(dvi/vga?)

lyd på tv'n er ikke spesielt viktig, har anlegg.

Endret av devilaxe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tid som oppgis i ms er hvor raskt selve panelet kan veksle på pixelenes farger.

Hz som oppgis er hvor lenge et bilde på skjermen vises. På en plasma vises bilde i et kort øyeblikk, før hele panelet blir svart og neste bilde kommer. Så en plasma viser bilder ca 600 ganger i sekundet, altså 600 Hz.

En LCD derimot viser et bilde, og det bilde vises intil det neste er klart og skal vises. Så en LCD tv på 50 Hz vil bildene vises i 20ms før det kommer nytt. Et 100hz i 10 ms før det kommer nytt osv. Siden det ikke blir svart i mellomtiden forvirres hjernen og vi og vi ser det som vi kaller etterslep.

LCD gjøres det slik fordi panelet ikke kan skifte farger fort nok (ms). En plasma kan skifte ca 8000 ganger raskere.

Farger osv kan stort sett stilles inn og behøver ikke å være det du ser i butikken. Kontrastene er som oftest en del høyere på led baklyste lcd skjermer. Du vil finne brukbare tver fra ca 6000kr som jeg tror du kan bli fornøyd med. Under detta får du selvsagt brukbare tver til sitt bruk, men det blir jo ikke den ypperste kvalitet på bildene og ikke minst elektronikken før bildene havner på panelet.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...