Gå til innhold

Overklokke Phenom II X4 965 BE

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Black Edition prosessor med den hensikt å overklokke den litt ved hjelp av medfølgende(nedlastbar) programvare fra AMD.

AMD OverDrive er navnet på programmet og det gir meg mange muligheter.

Problemet som oppstår er at multiplier er på 17x som standard og denne kan ikke økes.

Jeg ønsker å holde meg til multiplier siden dette er den lettese måten å overklokke og også den tryggeste. Så derfor trenger jeg hjelp, noen som vet hva som er galt?

Edit: Var visst en bug i nyeste utgave av OverDrive. Lastet ned "AOD_31_Setup_English.exe" og muligheten for å endre multiplier fungerte.

Har økt multiplier til 19x som tilsvarer 3.8Ghz. Fortsatt ~40 grader idle. Nå gjenstår det bare å sjekke load temp. Over 65 grader skal visst være farlig for disse prosessorne.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler deg sterkt å klokke i BIOS. Om tempen går over 65 grader har ikke så mye å si. Er bare anbefalt å ikke gå over det.

Men viss du skal klokke noe hardt, så må du ha en god cpu kjøler.

Å husk å hardkjør cpuen med prime95 for å se om du får noe bsod.

Lenke til kommentar

Jeg klokket CPU til 3.8Ghz og Northbridge til 2.4Ghz og det funket tilsynelatende bra men temperatur med Prime95 oversteg 65 grader etter 1 minutt. Den økte til 66 grader før jeg avsluttet pga. jeg ikke ønsker å skade CPU.

Deretter gikk turen til nettet for å søke etter standard volt på CPU, noe som visstnok skulle være 1.35V mens min ligger på 1.4V.

Jeg plottet inn 1.35V, men fikk bluescreen under oppstart. Måtte restarte og nå nektet hovedkortet meg å starte pga. "overclock failed" så da ble bios tilbakestilt.

Nå kjører jeg på 3.4Ghz og NB 2.0Ghz som er standard. Ram er 1600Mhz 8-8-8-24 timings.

Bør kanskje vente til jeg får kjøpt Corsair H50 før jeg prøver meg på overklokking? :)

Edit: Vurderer også å kjøpe 3 ekstra vifter til kabinettet.

Hovedsaklig exhaust i toppen og en sidevifte for intake.

Edit2: Corsair H50 eller Corsair A70? :)

Er litt skeptisk till vannkjøling ^^

Edit3: Multiplier 18: 3.6Ghz - 55 grader med Prime95 blendmode.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...