Gå til innhold

Fra server 2008 r2 til windows 7, vil mitt software raid-5 gå tapt?

Anbefalte innlegg

Da enkelte av programmene jeg ønsker å kjøre på serveren ikke virker under windows 2008 server må jeg gå over til windows 7 som OS.

I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å kjøre software raid-5 i w7 og mitt eksisterende array under server 2008 kan brukes som det er i windows 7 uten at jeg taper noe av tingene jeg har lagret.

Kan jeg legge inn windows 7 på OS disken min, så vil det finne igjen arrayet som jeg alt har når instalasjonen er ferdig, eller er det noe spesielt jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet vil dette være en klønete, og ikke nødvendigvis sikker prosess.

Det du kan prøve er å installere w7 på en annen disk, i samme maskin, å se om du får aktivert raidet derfra. Om det fungere, flott! Om ikke, vel, da har du ikke alle fall ikke mistet noe, da du fortsatt har den gamle installen.

Lenke til kommentar

Bakdelen å bruke Server programvare på vanlige pcer...

Server produkter hører til på pcer som brukes som servere, enkelt å greit. Det er ikke noe særlig mye å spare på minnebruk etc lengre, ikke på R2 serien i alle fall, med unntak av HPC versjonen.

Lenke til kommentar

Nå stod valget mellom vista og server 2008 da det er disse jeg har lisens til som og som ikke er i bruk. I tillegg ønsket jeg software raid-5, og da ble det server 2008.

Det er snakk om en maskin som står som filserver, webserver og ftp-server. Håpet var å få den til å brukes som en tv-server også, men der er noe som ikke går i orden når det gjelder tv-kortet og CAM i server.

Lenke til kommentar

Da enkelte av programmene jeg ønsker å kjøre på serveren ikke virker under windows 2008 server må jeg gå over til windows 7 som OS.

I den forbindelse lurer jeg på om det er mulig å kjøre software raid-5 i w7 og mitt eksisterende array under server 2008 kan brukes som det er i windows 7 uten at jeg taper noe av tingene jeg har lagret.

Kan jeg legge inn windows 7 på OS disken min, så vil det finne igjen arrayet som jeg alt har når instalasjonen er ferdig, eller er det noe spesielt jeg må gjøre?

Hvorfor skal du bruke windows 7 da? Hvis det er server 2008r2, så er det jo samme greiene som win7. Alle spill og slikt funker på server 08 og bruker samme drivere som regel

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bruke windows 7 da? Hvis det er server 2008r2, så er det jo samme greiene som win7. Alle spill og slikt funker på server 08 og bruker samme drivere som regel

Tydeligvis ikke, trådstarter har ett eller flere programmer som han trenger, men som ikke funker på Server 2008 R2.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Det optimale ville uansett vært å skaffet en dedikert RAID-kontroller. Software RAID er på mange måter en elendig idé i utgangspunktet.

Ja stemmer nok det. Men jeg har kjørt raid-5 via software på xp i nesten fem år uten at dette har vært noe problem. Synes det har fungert utmerket, og med tanke på at jeg to ganger har måtte bytte en disk på denne tiden har raid-5 hindret meg i datatap ved to anledninger:-)

Enkelt og greit fordi server 2008 r2 ikke har støtte for tvkort og dba-drivere. Har benyttet meg av de to kjente måtene for å få på plass bda-drivere, men har så langt ikke hjulpet meg dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...