Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Maks internett kapasitet

Anbefalte innlegg

Hva slags linje/nett-kapasitet må til for å holde de virkelig STORE webserverne raske og stabile...

Hva er den heftigste nett-kapasiteten som finnes?

Hvor mange "surfere" samtidig anbefales å settes som max på en webserver med denne kapasiteten?

Jeg vet det er vanlig med flere linjer og servere men i dette tilfellet tenker jeg på 1 kjempeserver og 1 kjempelinje.

[ Denne Melding var redigert av: Sliver på 2002-01-31 17:14 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det raskeste man kan få til, så vidt jeg vet, er 4x1000MBit Full duplex (fire korte satt til ett virituelt) Dette gir en teoretisk båndbredde på 8000MBit (4000 hver vei).

Skulle vel være raskt nok for de fleste det?

Veit at vi her på jobben har 2x1000MBit ut av huset....og har selv på min pc her 4x100Mbit, internetten går fortere enn f***....

Lenke til kommentar

Den heftigste nettkapasiteten som idag finnes med standard utstyr er 1 Gigabit pr. sek., dvs. 1000 Mbit pr. sek. Noen av de store internettleverandørene kjører denne hastigheten i sitt backbone(stamnett), mens andre kjører f.eks. 655Mbit/s og 155Mbit/s.

NIX, som er knutepunktet for all internett-trafikk i Norge, kjører på Cisco bokser med 6x1Gbit porter og 48x Fast ethernet porter (100Mbit/s).

Dere kan lese mer om dette her:

http://www.uio.no/nix/nix-info.txt

Når det gjelder utenlandskapasiten (f.eks. fra Nix mot Stockholm og videre) så er jeg ikke sikker på hva denne er, men vet at en del leverandører har egne linjer, f.eks. så har KPNQwest et eget fibersystem (fiberringer) i hele Europa med en kraftig linje mot USA og videre.

Arcade

Lenke til kommentar

Det er ikke alltid det hjelper å ha en 4x1000mbit inn på maskina sin.. stakkars SCSI hdd'er! Så hvor stor linje som går inn på èn maskin (ikke cluster eller stoooormaskin. Det er juks..hehe)..det kan vel diskuteres! Kommer også litt ann på innhold på webserver (database oppslag? xml osv --> Tar mye CPU kraft)

--

Knut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...