Gå til innhold

Oktoberfest 2010 - Bykatt - Panasonic Lumix 20mm f/1.7

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du verden så flott :yes: ...du har virkelig utviklet deg med det kameraet...det passer deg visst veldig bra, og du utnytter det...

(Litt skjev horisont -Ca 1.85 grader)

Skjev horisont, ja. Har litt problem med å få dem rett når jeg ikke har noe rett referansepunkt å bruke. Husene dekker liksom til horisonten og forvirrer en stakkar. :)

Nydelige solkommer, særlig det siste, med mange av Oslos sentrale bygninger, liker jeg veldig godt. I sånt lys synes jeg at Oslo kan være en vakker by :yes:

Bedre enn Ski. :p

Enig med Randi. 14. Soloppgang over byen del II er nydelig. Du lager mye flott med din GF1.

Takk. Skal ikke du melde deg inn i µ-klubben igjen snart? ;)

Flotte soloppgangsbilder - det er fordelen med høsten; man trenger ikke å stå opp på en ukristelig tid for å fa med seg soloppganger.

Ja, snart er det soloppgang i 10-tiden... :ermm:

Enig med de andre her, det var pene soloppgang bilder. Slik utsikt har ikke jeg fra mitt kontor.

Takk! Jeg klatrer på skrivebord og henger ut gjennom vinduer, samt cropper i etterkant, så jeg må innrømme at virkeligheten er noe pyntet. :whistle:

Lenke til kommentar

17. Feil side ta Mjøsa

post-138696-1287332159,8923_thumb.jpg

Med gudbrandsdøler i slekten, er jeg flasket opp med at det Lillehammer-siden som er rett side av Mjøsa.

I dag befant jeg meg på Gjøvik-siden, og det var ganske fint der også.

Særlig når man tar bilde over på rett side. :yes:

PS! RandiA, har problem her også med å få horisonten, vel, horisontal, siden horisonten egentlig er dekket til igjen. Du får hjelpe meg! :)

Edit: PSS! Er ikke spesielt stø i opplandsk geografi, men dere forstår vel poenget mitt... :D

Endret av Bykatt
Lenke til kommentar

Horisonter må jeg rette titt og ofte i etterkant, del av min faste redigerig det. :roll:

Rette opp horisonter er på ToDo-lista mi til vanlig også, ja. Men jeg må altså ha noen rette linjer å navigere etter, ellers går det fort galt. :)

Veldig pent blomsterbilde.

Takk. Pene roser gjør enkle modeller. Ikke flytter de seg. Eller blunker i feil øyeblikk. Eller skuler på kameraet mens det rykker i halen. :roll:

Endret av Bykatt
Lenke til kommentar

Fint bilde...(ikke så mye skjevt, men fant da jeg "tok den inn" i PS at den tålte 0,46 grader med klokken)

Jeg tror du har funnet en funksjon jeg ikke visste eksisterte. Bruker stort sett LightRoom, men har kjøpt PSE8 også, som jeg omtrent aldri bruker. Har du noen tips? :)

Lenke til kommentar

men har kjøpt PSE8 også, som jeg omtrent aldri bruker. Har du noen tips? :)

Scott Kelby/Matt Kloskowski; Photoshop Elements 8, for digital photographie.

Forklarer alle funksjonen i elements godt.

Ellers, er horisonter enkelt, i assistent modus. Egen hjelp for perspektiv korrektur, hvor man veldig enkelt kan ta horisonten ogsaa.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker korrekt, så er korreksjon av skjev horisont implementert forskjellig i PS, PSE og LR! Ikke lett å dele erfaring da ...

Flott høstbilde, synes det var rett nok for min del.

Det er ulike måter ja i de ulike foto-red. programmer. Står greit forklart i Hjelp; men jeg faller alltid tilbake til den i PS 7.0,(liker ikke så godt den i Elements) absolutt den sikreste og enkleste..og veldig lett å "gå tilbake" i hvis man ikke er 100% fornøyd. Opprettings-funksjonen er så absolutt et must...

Ser Software Silkypix som følger med har en løsning med grid og rotation som kan brukes...men linjalen og "roter vilkårlig" som i PS er nok bedre.

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Nydelige solkommer, særlig det siste, med mange av Oslos sentrale bygninger, liker jeg veldig godt. I sånt lys synes jeg at Oslo kan være en vakker by

Bedre enn Ski.

På alle måter

Ikke at jeg har noe imot Ski altså, men jeg er fra Oslo, og et kommunestyrevedtak kan ikke gjøre Ski til by. Eller vakker. Selv om man kan finne en viss sjarm.

Jeg har hørt det der om sjarm, men ...

Etter å ha søkt endel så mener jeg svaret den 16 må det være "rose"? Fine delikate roser, uansett hva du kaller dem :D

Feil side ta mjøsa. Det blir dem i hvertfall enige om på tvers av Mjøsa, at den andre sida er feil ;) Det er så lenge siden jeg var nesten lokal, at jeg klarer ikke å se om du var sør eller nord, men at det er flatbygder der, det ser jeg :yes: Pen kveldshimmel over rustikk, pittoresk flatbygd. :thumbup:

edit: det ble litt mange smileys, fjerna noen

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Fint bilde...(ikke så mye skjevt, men fant da jeg "tok den inn" i PS at den tålte 0,46 grader med klokken)

Jeg tror du har funnet en funksjon jeg ikke visste eksisterte. Bruker stort sett LightRoom, men har kjøpt PSE8 også, som jeg omtrent aldri bruker. Har du noen tips? :)

Det er enkelt å rette opp horisonter i Lightroom. Gå inn i crop-modus i develop-modulen (hurtigtast R), trykk på vater-symbolet til venstre for 'Angle', da kan du tegne en linje langs noe som skal være beint horisontalt eller vertikalt i bildet, så blir bildet automatisk rotert og beskjært slik at linja du har tegnet blir bein.

Lenke til kommentar

Det er enkelt å rette opp horisonter i Lightroom. Gå inn i crop-modus i develop-modulen (hurtigtast R), trykk på vater-symbolet til venstre for 'Angle', da kan du tegne en linje langs noe som skal være beint horisontalt eller vertikalt i bildet, så blir bildet automatisk rotert og beskjært slik at linja du har tegnet blir bein.

Når jeg gjør det så går bilde tilbake til opprinnelig størrelse.

Jeg trykker på R "LR3" og drar pekeren helt i bunn av bildet "litt under" til du får en bøyd pil med spiss i hver ende trykk inn venstre musetast,da får du et fintrutete mønster som du kan bruke til og justere horisonten.

post-151946-1287344249,2449_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...