kjelldell Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 ...og solgt meg selv for de to tusenlappene som kreves for 35mm f/1.8. Da kan du selge deg på tilbud, du finner den brukt fra 800-1100... Et flott objektiv forresten, har den selv... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Jeg vet svært lite om video, men jeg la merke til at Tom Hogan i forbifarten nevner at D3100 kan ha den dårligste videoimplementasjonen på dslr hittil: The drawback? Video sucks. The rolling shutter problem in this sensor is about as bad as I've seen in a DSLR. So panning or moving objects tend to get the "leans" and back and forth panning is like looking into a bowl of Jello during an earthquake. That's a real shame, as the D3100 was looking pretty darned good in both features and performance until I discovered that. Så når video er viktig ville jeg avventa en full test eller to... Skyldes så vidt jeg vet litt for svak prosessor i D3100. Men "rolling shutter" trenger ikke å være et stort problem om man er klar over det. Men uansett noe som ikke teller positivt. Når det gjelder valg av speilløst kontra med speil så er jeg ikke så overbevist som enkelte andre er. Speilløse har nemlig en par ulemper man skal være klar over. Man skal også være klar over forskjellen mellom mFT baserte systemer og f.eks Sony NEX. 1. De har generelt dårligere batteriytelse grunnet kun søker på skjerm. Sony NEX og Panasonic GF1 etc ligger rundt 300 - 350 bilder. 2. Størrelsesfordelen forsvinner til en viss del når man skal ha med seg optikk. Særlig gjelder dette om man skal ha med seg telezoom. Den korte registeravstanden på speilløse gjør det særlig på korte brennvidder at optikken blir mye mindre. Mindre sensorstørrelse på mFT gjør uansett optikken mindre. 3. Generelt dyrere optikk og mindre utvalg (godt nok for de fleste) for både mFT og Sony E (NEX sin fatning). Skal FT (som det finnes mer av) brukes krever dette adapter som koster samt legger på vekt. Panasonic har dog lavt priset optikk. 4. mFT er mer lyssvakt grunnet mindre sensor. 5. Ergonomi - gjelder ikke Panasonic. 6. Generelt mindre egnet til fotografering av motiv med raske bevegelser grunnet kontrastbasert autofokus. For reisebruk ville jeg selv lagt svært stor vekt på god batteriytelse eller mulighet til å bruke vanlige batterier. Pentax kommer særlig bra ut her, og har i tillegg bra utvalg av rimelig optikk. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 (endret) Hei Jeg vil bare dele mine erfaringer fra min tur så langt. Turen min omfatter japan, kina og vietnam. Kommer iskkert til å ta 6-8 måneder. Er ikke kommet lenger enn 2 måneder in i japan. Men har merket meg ett par ting som jeg kommer til å vurdere neste gang jeg finner på noe sånt. Utstyret mitt består nå av: -Pentax K10d. Litt gammelt men solid kamera fra pentax. -Kit zoom 18-55mm -Fast objektiv pentax m50mm/1.7 -Vidvinkelzoom Sigma 10-20mm/4.5 -Telezoom Pentax A70-210mm/4 -Benro aluminium tripod. Det første jeg kan si er at telezomen blir lite brukt. Nå er riktignok A70-210 ett stort tungt objektiv. Men jeg jeg ville nesten vurdert å kutte det ut selv om jeg hadde ett mindre mer moderne objektiv. Vidvinkelzoomen er kanskje det jeg har hatt mest glede av. I tilleg til det lyssterke 50mm objektivet. Gammel 50mm optikk fra pentax er solide og kompakte. De veier litt men er utrolig hendig i visse situasjoner. Billig er de også. Man finner de vel til rundt 500kr. Normalzoomen blir brukt men ikke ekstremt mye. Når det gjelder kamera er k10 litt stort. Skulle gjerne hatt nyere k7 eller k5 som kommer nå. Som begge er solide hus som tåler en støyt. Noe mitt hus mer eller mindre har blitt utsatt for etterhvert. K-r kunne kanskje vært ett bra alternativ også selv om det ikke er like solid som de mer proffe modellene. Uansett samme hvilke kamera man går får kan man få vidvinkelene fra sigma. Utrolig artige objektiv som jeg har hatt mye glede av. Endret 4. oktober 2010 av Akidon Lenke til kommentar
TaraldR Skrevet 4. oktober 2010 Del Skrevet 4. oktober 2010 Jeg kan støtte kombinasjonen av vidvinkel-zoom og 50mm. Mens standardzoomen min var ødelagt, var dette de eneste to jeg tok med på en italiaferie for noen år siden. Og det strakk til for det aller meste. Lenke til kommentar
Andre88no Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 supert med alle tilbakemeldingene gleder meg til lønning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå