Gå til innhold

pcen slår seg ikke altid av ved avslutning av Windows

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at pcen nekter å slå seg av fra tid til annen.

Om det er hardwaren eller det kommer av programvaren har jeg ingen anelse om.

maskinen er omtrent 9 måneder gammel.

Dette problemet har oppstått for ca en måned siden

For å gjør lit enkel feilsøking forsøket jeg å logge av før jeg valgte å slå av maskinen , men det virker som det ikke her noen betydning.

Det som skjer når den oppfører seg normalt er at avslutningskjerme kommer opp og timeglaset vises bare en kort stund og maskinen slåes da av.

Hvis man følgere med på diskaktiviteten så lyser indikatorlyse mer eller mindre helt tiden når det skjer.

Men når det ikke funger så stopper alt opp ved avslutnings bildet.

Disken er aktiv en liten stund før den nesten ikke er aktiv .

Her observer jeg noen få lysglimt av og till.

Etter å ha ventet i ca 5 minutter trykker jeg på reset , velger å avslutte i stedet for å logge meg av.

Da har den slått seg av på normal måte i de fleste tilfellene ( det var an gang dette ikke fungerte slik det skulle )

Hvis jeg har det lit travelt ( orker ikke å gå via omstart ) så tvinger jeg en avslutning ( 3-4 sekunder på power knappen )

Det var en som foreslo at jeg sulle gå inn logen . Men der fant jeg ikke noe fornuftig.

det eneste jeg så var at det var en tjeneste som ikke kunne utføres fordi en annen tjeneste ikke var startet eller aktiv

er det noen som kan hjelpe meg inn på rett spor for feilsøking eller som har en anelse hvor problemet kan ligge ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et enkelt tips er å sjekke om du har en CD i CD-rommen. Noen få spill-DVDer er skikkelig kranglete å ha i når man skrur av. Opplevde det samme som deg her om dagen. Min Supreme Commander DVD lå i skuffen når jeg skrudde av PCen, og PCen nektet plent å skru seg av før jeg tok den ut. Den stoppet på "Logger av" skjermen og stod der i flere minutter før jeg tok ut DVDen.

Veit ikke om det hjelper, men deg kan jo tenkes :tease:

Håkon

Lenke til kommentar

nå har jeg ikke noen spille DVD.

de eneste jeg bruker er de som kommer sammen med bladet "komputer for alle"

Nå er det heller ikke ofte at det står noen plate i drivet.

en stund trodde jeg at det hadde noe med flash avspilleren fra adobe å gjøre

en annen stund trodde jeg at det var ett eller annet i firefox som gjorde de det

jeg la merke til bokmerkene "siste saker fra Hardware" etter en omstart ikke lenger var merker som "leste" bokmerker selv om jeg har vær innom siden det linkes til.

i dag er dette slik det normalt skal være

hvis det er rester fra et eller annet program som jeg har prøvd tidligere så er det lit rart at fenomenet bare skjer av og til ( i en periode på noen dager av gangen).

jeg teste for en stund siden et program som skulle finne drivere til maskinvaren .

dette programmet klarte imidlertid å lete opp feil driver , som jeg bytte ut.

med feil driver så hendte det at maskinen ikke klarte slå seg av når den skulle det , samt at jeg måtte godkjenne at den ble startet hver gang maskinen ble slått på

jeg har også brukt ccleaner for rydde litt i registret uten at det hjelp på problemet .

( det er mulig at det hjalp midlertidig ) men fenomenet er tilbakevendende.

å formatere og legge inn W7 på nyt har jeg liten lyst til da det er for omfattende når alt det andre skal på plass.

bl.a.Turbo delphi har en tekst fil som skal plassere i en bestemt mappe ( det er tilpasset Windows xp)

og så må man legge inn alle e-postkontoene på nytt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...