Gå til innhold

skal gjøre noe med min bråkete pc

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis vil jeg tjene endel penger i løpet av sommeren, og noe av disse skal gå til å dempe støyen fra pc'n. Alt skal bli mest mulig støysvakt.

Hadde satt utrolig stor pris på om jeg fikk noen gode og utfyllende svar med begrunnelser og tips.

-------------------

info:

* jeg har dette kabinettet med 3 kabinettvifter med 4-pins strømkabler

* jeg har strømforsyningen fra dette kabinettet

* jeg har dette skjermkortet

* jeg har dette hovedkortet

------------------------------------

**Jeg har bestemt meg for å kjøpe NXP101: Vantec Nexus Multifunction panel for å styre cpu-vifta, og overvåke temperaturen på NB, cpu og i kabinettet.

**Jeg skal også ha en ny og støysvak cpu-kjøler, men er ikke sikker på hvilken.

**Jeg skal ha en viftekontroll med trinnløs regulering av 4 kanaler, men vet ikke hvilken. Den skal være sølvfarget.

Hva den skal styre på de forskjellige kanalene:

1-de to viftene i døra koblet sammen.

2-kabinettvifta bakerst.

3-vifta i strømforsyninga.

4-hovedkortvifta (går det an??)

**Jeg skal bytte ut vifta i strømforsyninga med en støysvak vifte.

**Jeg skal ha ZM80AHP: Zalman GPU-kjøler, Heatpipe for å kjøle skjermkortet. denne kjøler vel bra nok til at jeg ikke trenger en vifte oppå? har jo en vifte i døra som blåser inn rett under...

**Jeg trenger en eller annen kjølepasta til å legge under de forskjellige kjølerne. Har ikke anelse om hvilken.

-------------------

Vet ikke helt hva jeg skal kjøpe, og heller ikke hvor jeg skal kjøpe det.

Har satt opp ett forslag i tre forskjellige nettbutikker, og printscreen av handlekurvene finner dere her.

Jeg hadde satt stor pris på om dere kunne sagt hvilken av disse dere synes jeg burde satse på, og hvorfor.

Eventuelt komme med forslag på hva jeg burde endre, og en begrunnelse for hvorfor.

*EDIT: Dette er bare sånn ca for å vise hva jeg kunne tenkt meg, og jeg skulle sjekke hvilken webshop som var billigst, men det viste seg at de ikke hadde helt like deler...

derfor måtte jeg gå for en annen cpu-kjøler på netconnection. er den grei?

er den som jeg har satt opp på de to andre bra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn helt bortsett fra at du burde vært hengt for å ha lagt ut en haug bmpfiler under linken der så sier jeg som så:

Siden du tydeligvis er prisopptatt, noe de fleste av oss er, finnes det en del billigere løsninger som gjør det mulig å støydempe pcn for tilsammen kr 0,- Det er da en hel kategori for dette, selv om den riktignok er godt gjømt: støydempningskategorien, der vil du finne en hel haug med tips. Merk deg f. eks hvordan du kan modifisere viftene dine uten diverse dyre rheobusser.

Ta forsovet også en titt her: tråd om støydempning, der du finner mye grei og billig(i kr og øre) info

Du trenger ikke splitter til 3pins med en del av viftene du har valgt, da det allerede følger med (i allfall på enermaxene). Enermax viftene du har valgt et par steder har også en egen spenningsregulator så du kan spare inn penger der også.

PS: ikke ta den hengekommentaren ALT for seriøst da. :)

Lenke til kommentar

sorry med bmp da... :oops:

gjorde visst en tabbe der, men det er nå rettet opp.

splittere trenger jeg til de tre kabinettviftene, for de har 4-pins.

takk for linken, og tips om å gjøre det annerledes,

MEN hvis jeg skulle brukt 1000+ kr på dette, så hadde jeg satt pris på å få kommentarer på de tre jeg har satt opp... :wink: for selv har jeg ingen peiling!

...eller forslag til å endre noe. :wink:

Lenke til kommentar

Jeg synes de ser fornuftige ut alle 3. Men jeg har ikke sjekket alt for nøye. Jeg ville anbefalt deg å kikke litt på www.overklokking.no da de har testet det meste av det du har satt opp. Sitter akkurat og sjekker ut litt av det samme selv, men jeg har allerede gjort endel tiltak for å dempe spesielt viftestøy ved å montere en Zalman MFC1 som funker veldig bra. Har montert alle kabinettviftene på denne, totalt 5 stk. pluss skjermkortvifta til Ti-4200 kortet som egentlig er den værste bråkmakeren. Har tenkt å kjøpe en passiv kjøler til denne,Zalman ZM-80A-HP, og legge på en lydløs 92x92mm oppå den. Har også vurdert Magic Fleece.

Lenke til kommentar

har jo en wd 120 gigs disk som ikke akkurat er lygløs...

har tenkt på å henge den i gummistropper, men er litt redd for dette.

finnes det noen guider, eller har dere noen tips om dette?

---------------------

vifta på NB vet jeg ikke egentlig om bråker, men kan jeg koble den til rheobus? istedet for å bytte den ut med en støysvak, eller en kjøleribbe altså...

---------------------

støydempingsmatter vet jeg ikke helt om jeg har lyst på..!

vil disse øke varmen i kabinettet mye?

hjelper det virkelig så mye..??

har jo stort plexiglass, og hull til mange vifter..

tror ikke jeg kommer til å sette inn det.

---------------------

hvilken kjølepasta burde jeg bruke?

har aldri(!!) brukt det før, så her er jeg usikker. (ikke på hvordan det gjøres, men på hva jeg skal bruke)

Lenke til kommentar
Sitter akkurat og sjekker ut litt av det samme selv, men jeg har allerede gjort endel tiltak for å dempe spesielt viftestøy ved å montere en [nr1]Zalman MFC1 som funker veldig bra. Har montert alle kabinettviftene på denne, totalt 5 stk. pluss [nr2]skjermkortvifta til Ti-4200 kortet som egentlig er den værste bråkmakeren. Har tenkt å kjøpe en passiv kjøler til denne,[nr3]Zalman ZM-80A-HP, og legge på en lydløs 92x92mm oppå den.

1-har tenkt på denne jeg også...

burde jeg heller gå for den? hvorfor?

er det noen store forskjeller? eller spiller det ingen rolle?

vet ikke hva jeg kunne brukt de 2 ekstra bryterne på denne til...

2-har jo ti4200 jeg også.

bråker denne vifta fælt? er egentlig ikke helt sikker på hva det er som bråker, vet bare at kabinettviftene er verst!

3-skal jo ha samme jeg også, men er det virkelig noen vits i å ha en vifte oppå denna igjen?

kjøler den ikke bra nok???

Lenke til kommentar
splittere trenger jeg til de tre kabinettviftene, for de har 4-pins.

Nei, som sagt trenger du ikke nødvendigvis dette. Det følger allerede med 4 til 3 pins splitter med Enermax viftene du har valgt ut. Vet ikke om Papst gjør det samme med sine vifter. Men de fleste vifter jeg har vært borti i det siste har hatt dette i pakka.

Merk også at du heller ikke nødvendigvis trenger å bytte kjøleren på cpu, da du kan koble vifta på viftestyringa, og dermed bli kvitt støyen.

Du burde kanskje også vurdere passiv kjøling på hovedkortet ditt, zalman har et par fine ribber du kan bytte ut små vifter med. (Fikk ikke opp et stort bilde av hovedkortet, men det så ut som om det hadde ei sånn hissig 40mm vifte.)

Bortsett fra det kan jeg ikke si stort, da jeg bruker 7 og 5V trikset i stedet for store viftestyringsenheter, og har dermed lite greie på hva som er hva innenfor rheobusser osv.

Hvis du er på jakt etter en veldig stille pc, er kanskje ikke enermax viftene veien å gå, ta heller å plukk opp et par 12 eller 19dB Papst vifter, de er dyrere, men bråker utrolig lite. Men siden du likevel skal ha viftestyring kan du også spare penger på å kjøpe noen billigvifter til 50-60kr stk for så å bruke viftestyringa til å sette dem ned i hastighet slik at støyen blir så godt som borte. Støyen blir den samme, men prisen varierer. (du kan jo også selvfølgelig sette de Enermax viftene enda lavere enn den manuelle styringa på dem tillater da)

Valget av zalman heatpipe på grafikkkortet er meget bra, men obs, det står ikke ZM80A-HP på netconnection, så den versjonen er ikke fullt så kompatibel med så mange kort som A versjonen er. Men den vil nok likevel fungere fint på ditt 4200 kort.

Lenke til kommentar
2-har jo ti4200 jeg også.

bråker denne vifta fælt? er egentlig ikke helt sikker på hva det er som bråker, vet bare at kabinettviftene er verst!

Ta fingeren å stopp vifte for et øyeblikk så hører du fort hvor synderen er. Geforce4 kort bråker som regel mellom 30 og 45dB avhengig av produsent. Så ja, det kortet burde dempes! Bruk fingeren litt på NB vifta også.

3-skal jo ha samme jeg også, men er det virkelig noen vits i å ha en vifte oppå denna igjen?

kjøler den ikke bra nok???

Ja den kjøler bra nok, men skal du klokke må du ha luftflyt rundt ribba for å operere forsvarlig. Kortet blir litt varmere enn standard uten ekstra vifte eller luftflyt. Mens det blir betraktelig kaldere enn standard hvis du monterer ei saktegående vifte på den. Altså hvilken som helst vifte over 40mm gående på lavt turtall for å hindre støy (altså på lav volt).

støydempingsmatter vet jeg ikke helt om jeg har lyst på..!

vil disse øke varmen i kabinettet mye?

hjelper det virkelig så mye..??

Hvis du demper alt det andre så godt som du har planlagt det vil du ikke trenge dempningsmatter. Dem øker varmen i kabinettet da mindre varme kan stikke ut gjennom metallet i kabinettet. Varmen kan derfor hovedsaklig bare flyttes ut ved hjelp av luft, altså må du ha kabinettvifter. Disse må riktignok ikke stå på høy hastighet, det er nok med en jevn strøm av luft. Varmeproblemet er nok en del overdrevet, det skal holde med 1-2 kabinettvifter. De hjelper en hel del, særlig på harddiskens resonans i kabinettet og en del andre uønskede lyder. Men som sagt, tror ikke du trenger det hvis du demper det andre som du sier.

kjølepasta

Shin Etsu og Arctic Silver som du har valgt ut er begge gode kandidater. La valget havne på hva du kan få tak i på den webshoppen du handler hos da begge er meget bra.

Lenke til kommentar

jeg skal bare ha en vifte, og denne skal jeg sette inn i strømforsyninga.

har allerede 3 kabinettvifter(!, skal ikke kjøpe nye) med lys innebygget. disse skal kobles på rheobus. disse har 4-pins, og det var derfor jeg trengte overganger...!

-------------------

hvis jeg skulle skiftet ut vifta på NB med en kjøleribbe vil vel det bli mye varmere... derfor lurte jeg på om jeg kunne koblet denne på rheobusen..? (som jeg ikke er sikker på hvilken jeg skal kjøpe)

-------------------

hvis jeg skulle ha en ny cpu-kjøler, hvilken burde jeg gå for?

Lenke til kommentar
jeg skal bare ha en vifte, og denne skal jeg sette inn i strømforsyninga.

har allerede 3 kabinettvifter(!, skal ikke kjøpe nye) med lys innebygget. disse skal kobles på rheobus. disse har 4-pins, og det var derfor jeg trengte overganger...!

Beklager, må ha gått glipp av noe lenger opp. Bare en ting, du burde kanskje tenke på å koble ledlysa i viftene utenom viftestyringa, så du slipper at lyset dempes når du skrur ned hastigheten. Med mindre dette er akkurat hva du leter etter da. :)

hvis jeg skulle skiftet ut vifta på NB med en kjøleribbe vil vel det bli mye varmere... derfor lurte jeg på om jeg kunne koblet denne på rheobusen..? (som jeg ikke er sikker på hvilken jeg skal kjøpe)

Ja, du kan uten problemer koble den på viftestyringa di. Hvis du derimot bytter den ut med ribbe: Kjøleribba får jo også luftstrømmen fra cpuvifta over seg, så NB blir ikke nødvendigvis mye varmere enn utlufta fra cpukjøleren din.

hvis jeg skulle ha en ny cpu-kjøler, hvilken burde jeg gå for?

Thermalright SLK900 eller Swiftech MCX462P, er jo utrolig gode kjølere, men prisen er jo kanskje litt stiv, men du får det du betaler for. Har du et strammere budsjett er jo GlacialTech Silent Breeze også en meget god løsning, kjøler godt nok, og bråker med bare 12dB med den medfølgende vifta, noe som tilfredsstiller de fleste.

[strikkoppheng]

Det er et selvbeskrivende bilde som AveMORphine linker til i bunnen av det innlegget jeg linket til tidligere. Prinsippet går ut på å henge diskene opp i noe som gjør at de ikke får direkte kontakt med metallet i kabinettet. Hans mulighet er bare en av mange, men gir et godt bilde på hvordan det kan gjøres. Noen foretrekker å strekke strikk over og under disken, for så å tvinne de rundt disken slik at den sitter fast. Dette blir litt bedre med tanke på flytting av kabinettet, men regn for all del med at du burde ta den ut før du drar på lan. "Better safe than sorry" vettu, kjedelig hvis disken går i gulvet eller kabinettveggen i det du putter kassa i bagasjerommet.

Lenke til kommentar

Hvilken viftestyringsenhet du velger blir hipp som happ. MFC'en

har sinnsykt sterke led's og det er litt plagsomt hvis du ikke har døra igjen. Ellers så er den veldig bra. Jeg har koblet skjerkortvifta på den ene trinnløse kanalen, dørvifta på den andre, og de to kabinettviftene i front på de to siste trinnløse. Kabinettviftene i bakkant er sammenkoblet og montert på den ene 5/12volt bryteren da de tåler høyere belastning enn de trinnløse.

Jeg har et Gainward Ti-4200 kort og det har en sinnsyk hylelyd som jeg har klart å fjerne helt.

Jeg har ikke full kontroll på cpu-kjølere, men Mist silent twin ser ut til å være et godt valg med 19db. Selv har jeg en EKL-kjøler med ca.20 til 25db som kjøler skikkelig bra.(42grader ved full last)

Zalman kjøleren du hadde satt opp ligger mellom 20-36db og det er absolutt bra.

Lenke til kommentar

jeg vil helst ikke bruke mer enn 300kr på ny cpu-kjøler.

og alt skal kjøpes i en webshop... altså ikke en del på komplett.

grunnen til at jeg ikke vil koble den jeg har nå på rheobus er at den bare går opp til xp2100, og siden jeg har xp2000 vil det vel bli for varmt hvis jeg setter ned hastigheten?

det står at den jeg har nå skal ha et støynivå på 25db...

er det andre ting som vil overdøve dette?

er det noen vits i å bytte den da?

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha kjøpt Vantec NXP201S viftestyring. Dette fordi den bare kan operere mellom 7-12V. Dette holder kanskje for de fleste, men jeg ville ha kjøpt en som kunne operere mellom 5-12V. Dette for å kunne sette ned RPM'en på viftene ytterligere.

Tror jeg ville gått for en Sunbeam Rheobus pga den geniale muligheten den har til å slå av viftene helt. Ville kanskje ha ventet til 01.07.03 på rev. 3. Tror den kommer med 3pins tilkoplinger. På rev.2(den MP har inne nå, må man kutte ledningene på viftene selv...) Zalman ZMMFC1 virker også genial.

Ellers synes jeg at du skulle gå for en Thermaltake Volcano 11 CPU-kjøler. Den kan du stille meget lavt dersom du ønsker det, men du har samtidig potensiale til å "guffe på" dersom du vil overklokke eller med tanke på en fremtidig større/raskere prosessor. Ellers er som tidligere nevnt Igloo Silent Breeze et godt valg, forutsatt at du ikke skal overklokke.

Jeg synes ikke du skulle kjøpe Shin Etsu kjølepastaen. Den er etter sigende best, men den skal visstnok være vanskelig å påføre(man må varme den opp først). AS3 skulle holde i massevis...

Lykke til med valg/kjøp!!!!

Lenke til kommentar
grunnen til at jeg ikke vil koble den jeg har nå på rheobus er at den bare går opp til xp2100, og siden jeg har xp2000 vil det vel bli for varmt hvis jeg setter ned hastigheten?

Infoen på den kjøleren har ikke vært oppdatert siden XP2100 var best. Det er også slik at XP2100+ palominobasert, gjerne lager like mye varme som en xp 2600 eller mer når vi sammenligner med thoroughbredbaserte cpuer. Du kan dermed fint sette ned hastigheten på den du har. Men som alltid, pass på temperaturen når du gjør det.

Så du kan fint beholde den du har, 25dB er ikke spesielt mye, men det spørs jo litt på hvor i lydsegmentet du har lyden også. Er det en pistrete høytpipende sak så bør du bytte den, mens lav brumming kan overleves. Hvis det blir for ille kan du jo bytte ut den originale vifta med ei større ei, da denne kjøler bedre med samme støy.

Lenke til kommentar

Okey.

Har nå bestemt meg for å ikke kjøpe på netconnection, og skal heller ikke kjøpe ny cpu-kjøler.

Da har jeg 3 nye forslag:

fra microplex:

microplex-oppdatert.jpg

og 2 fra 3dfxcool, bare viftestyringen er endret...:

3dfxcool-oppdatert1.jpg

3dfxcool-oppdatert2.jpg

hva syns dere om dette?

hvilken burde jeg gå for?

burde jeg endre noe?

Lenke til kommentar

Jeg synes den nederste løsningen så meget bra ut

(3dfxcool). Ville valgt akkurat den samme løsningen selv.

BTW tor jeg det følger med en del kabler, bl.a 3 pins forlengingskabler i Zalman MFC1. Sjekk det før du bestiller, så kan du kanskje spare 60 kr...

Bor du i nærheten av Oslo, så kan du ringe/maile 3dfxcool. Da kan du(hvis de fortsatt er like velvillige som forrige gang jeg handlet der) hente varene hos dem og dermed spare frakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...