Knife Skrevet 1. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Så jeg driver på å planter en plante som trenger middels sol og mye fuktighet. I det siste har det kommet opp 8 små "flue" aktige dyr fra jorden (jeg har pose over planten, for å skape fuktighet). Først var det kun 2-3, men etter jeg skifta pose så blomstra det opp på kun et par dager, og fuktigheten er også vanskelig å få. Har vannet den, og latt den stå i sol i mange timer, men fortsatt ingen fuktighet. For å også nevne det så har også mange av bladene på planten blitt svarte og visnet av, om det er på grunn av lav fuktighet eller dyr vet jeg ikke. Noen som har noe peiling på hva som skjer? edit: kan også prøve å ta et bilde om noen trenger det. Endret 1. oktober 2010 av Knife Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2010 Vanskelig å si hav som skjer. Her dropper du å nevne alt som har betydning. 1) plantenavn 2) jordsmonn 3) fuktighet nede i jorden 4) plantetid (for sent??) 5) Dyp jord, nok jord, løsnet røtter fra plantepotten? 6) hva kommer egentlig opp av bakken? 1 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. oktober 2010 1) plantenavn - Salvia Divinorum 2) jordsmonn - hva? 3) fuktighet nede i jorden - Fuktig 4) plantetid (for sent??) - Vet ikke? 5) Dyp jord, nok jord, løsnet røtter fra plantepotten? - Dyp jord, nok jord og røtter ikke løsnet. 6) hva kommer egentlig opp av bakken? - Små flygende insekter som ligner på fluer men bare 10x mindre. Men jeg tror faktisk ikke det de som har skylden på hvorfor planten plutselig ble svart, de var jo der før den ble svart. Men det var når jeg tok av plastposen for å vanne og bytte ut plastpossen, og nå er det mange flere slike dyr og det kommer ikke noe fuktighet whatsoever.. Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 3. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2010 Stikk en fyrstikk, med "rødtoppen" oppover, ned i jorden. Har gjort det selv et par ganger og det har fungert på enkelte planter. 1 Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 3. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 3. oktober 2010 tror nok dette er bananfluer. de lever av komposten i jorda(råtne ting). vær forsiktig med å ikke ha for fuktig jord, da vil røttene råtne. er ikke for sen plantetid, salvia blomstrer ikke. evt er ikke blomsten du skal røyke. btw, kos deg med salviaen 1 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 5. oktober 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 Har funnet ny jord, gravd den opp (ser ut som røttene har kommet seg veldig bra), skjert av alle bladene (var alle bladene som var ødeleagt) og tatt over en pose og nå venter jeg på full spenning. Kommer nok til å gå sakte - veldig sakte. Men når den blir stor og bladene full voksen - Smoke in da house! Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 14. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 14. oktober 2010 Det kan være hærmygg og larvene spiser opp røttene. Det beste er å finne noen som selger nematoder mot de, men det er ikke lett. Andre tiltak er å legge et dekke av sand på overflaten slik at de voksne innsektene ikke får lagt nye egg i jorda, du kan også la jorda tørke og vanne minimalt. Ikke fjern blader, Salvia blir fort stresset og det kan gjøre ting mye verre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå