xxxMORTENxxx Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Sitter på en (eld)gammel IBM Thinkpad, med produktnavn: 26474MG, og serienummer: 55C89LA. For et par uker siden tok jeg den frem, reinstallerte xp (tidligere har den brukt w 2000), og har nå noen små problemer sannsynligvis relart til drivere. Først og fremst lurer jeg egentlig på om den har Trådløst nettverkskort, men det ser det ikke ut som den har. Hovedproblemet er at hver gang jeg skal flytte på et vindu, vil det hoppe bortover, i stedet for å følge musen jevnt. Lurer på om ikke dette kan tyde på problemer med skjermkortdriver? Og er det andre drivere som eventuelt burde installeres, ettersom jeg ikke har installert noen drivere på den ennå? ~Morten Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Har du sett etter om du har gule varsler i device manager? EDIT: Drivere til IBM Thinkpad finnes hos Lenovo. Endret 1. oktober 2010 av PerB Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Sitter på en (eld)gammel IBM Thinkpad, med produktnavn: 26474MG, og serienummer: 55C89LA. For et par uker siden tok jeg den frem, reinstallerte xp (tidligere har den brukt w 2000), og har nå noen små problemer sannsynligvis relart til drivere. Først og fremst lurer jeg egentlig på om den har Trådløst nettverkskort, men det ser det ikke ut som den har. Hovedproblemet er at hver gang jeg skal flytte på et vindu, vil det hoppe bortover, i stedet for å følge musen jevnt. Lurer på om ikke dette kan tyde på problemer med skjermkortdriver? Og er det andre drivere som eventuelt burde installeres, ettersom jeg ikke har installert noen drivere på den ennå? ~Morten DU mangler nok drivere utifra beskrivelsen din ja. det med at vinduene ikke flyer glatt er typisk for skjekort-drivere - også det at scrolling i nettleseren går hakkete. XP er ikke på lang nær så flink til å installere alle driverene som windows7, så du må nesten regne med å installere et par drivere ved en reinstall. Begynn alltid med chipset driverene. Deretter kan du ta en titt i device manager og se hvilke enheter som melder fra at de ikke har driver enda. de vil komme opp med varseltrekant. Merk at de vil ha veldig generelle navn før de får driverene sine - så et trådløst nettverkskort f.eks. vil kunne hete "network adapter" eller noe slikt. noen enheter slik som skjermkort vil også tilsynelatende ha drivere installert - men det vil være minimale standarddrivere bare for at du skal ha et fungerende bilde på skjermen, og du vil trenge å installere de riktige driverene over. -chipset -skjermkort -nettverkskort kan du begynne med - da det er de vanligste og mest viktige du trenger som sansynligvis ikke mottar drivere automatisk - men det vil ofte også være manglende drivere på mindre viktige ting som kortlesere, touchpad (bedre drivere over standard), drivere for å aktivere spesielle funksjonsknapper på tastaturet osv. Hvis du er i tvil så ta et screenshot av din device manager så vi kan få se på. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå