ConeX Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Hei sittet å feilsøkt datamaskinen etter en drøss med blåskjermer, så har jeg kommet over en merkelig volt verdi.. Etter å ha sammenlignet med kameraten min som har nesten samme oppsett som meg (kun ulik strømforsyning, cdrom, harddisk), ser jeg at han har en helt annen verdi enn meg på en av voltverdiene. Verdien merket med rød boks har en lavere verdi hos meg en hos min kamerat? Noen som kan fortelle meg hva denne volten fordeles til? og om det er mulig å stille den opp? På forhånd takk! Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Det er mulig det er en krets koblet i serie som den spenningene der går igjennom som da får et spenningsdfall over flere resistanser. Ellers så kan det være feil på hele kretsen eller det er noe som er kortsluttet i kretsen som kan gi deg slike resultater. Endret 1. oktober 2010 av morgan_kane Lenke til kommentar
ConeX Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 BIOS forteller noe helt annet. Kan noen verifisere for meg at disse spenningene er ok? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Trenger litt mer info for å si om alle spenninger er ok, her er oversikt over forskjellige spenninger CPU skal ha på AMD prosessorer ( Regner med det er det du har ) http://www.amdboard.com/amdid.html Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Helt normalt det der, Amd Overdrive leser ikke alltid riktige spenninger noe som du ofte kan få bekreftet ved en titt I bios. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 BIOS forteller noe helt annet. Kan noen verifisere for meg at disse spenningene er ok? BIOS spoenningene er helt ok. Hvis du faktisk hadde 3volt på 5volt railen så ville nok det sansynligvis ha ført til merkbare problemer. I følge ATX standarden om jeg ikke tar helt feil må spenningene ligge innenfor plus/minus 5% fra det de skal være for at det skal være akseptabelt og alle komponenter fungerer normalt. Dette er dog med noen sikkerhetsmarginer, så av erfaring så kan du nok nærme deg nærmere plus/minus 10% får ting virkelig begynner å tulle. Er det innen 5% er det altså normalt, og jo nærmere jo bedre. Merk deg at spenningene vil variere fra når de er hovedsakelig idle til når de er under tung last. Som regel faller de litt ned, selv på meget gode strømforsyninger (under tung last altså). Derfor ligger ofte gode strømforsyninger litt i overkant av idealspenningen ved liste belastning slik at de er vel innnefor sikkerhetsmarginene selv under maks belastning. Konklusjon: Jeg vil tro at dette bare er en ren software feilavlesning. Som sagt ville nok 3 volt på 5volt railen laget merkbare problemer for deg, om maskinen ville startet riktig i det hele tatt. Addendum: hvis du vil være helt sikker så bare ta et helt vanlig multimeter og mål spenningen fra RØD til SVART på en vanlig molex-kontakt (en av de flate som 4 kontakter med både RØD(5v), GUL(12v) og SVART(ground)). Mål gjerne spenningen mens du tar en test i 3D mark eller andre ting som stresser maskinen mye, så får du en god avlesning. Fysisk avlesninger med multimeter er uansett regnet som mye mer nøyaktige enn interne elektroniske avlesninger - de er mest ment for å kunne sjekke at ikke ting er HELT på trynet galt. Så lenge du ikke måler fra feile ledninger så kan du ikke egentlig gjøre noe galt. mellom GUL og SVART = du måler 12volt mellom RØD og SVART = du måler 5volt mellom RØD og GUL = du kortslutter railene og kan risikere å blåse en sikring på PSU, multimeteret ditt osv. osv. Kort sagt ikke gjør dette men så lenge du kan se forskjell på farger så skal det ikke være noe problem -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå