Gå til innhold

Er IT-bransjen noe å satse på?

Iguil

Anbefalte innlegg

Heisann!

Her på forumet diskuteres det jo som kjent mye rundt IT-jobber, IT-utdanning osv. og mange gir hverandre råd om studier, retninger osv.

For meg som ikke har tatt et direkte valg av yrke eller utdanning riktig enda, så har så klart "IT-bransjen" vært en tanke. Spesielt fordi jeg har en viss interesse for IT. Men jo mer jeg leser rundt arbeidsmarked, -miljø, -utsikter osv., jo mer tvilende blir jeg.

Jeg ønsker egentlig en liten debatt rundt: Er IT-bransjen i det hele tatt noe å satse på for en som er ung i dag?

Det er så klart ikke noe problem å finne generelle uttalelser som f.eks. "alle flinke folk får jobb", men jeg synes det blir litt for enkelt.

Under følger noen utvalgte artikler/sider om temaet som jeg har bitt meg merke i:

En tråd fra forumet her, med et utvalgt innlegg+quote (forsåvidt mange andre interessante innlegg også):

Artikler (artiklene er i og for seg ikke det viktigste, derimot erfaringene i kommentarfeltet)

Begge artiklene lover gull og grønne skoger for IT-folk, men blir regelrett slaktet av kommentarene. I begge disse artiklene er det en vesentlig overvekt av kommentarer som konsekvent råder personer til å velge andre yrker. Det er vel omtrent kun 1 eller 2 kommentarer per artikkel som gir et positivt bilde. Er det virkelig slik?

Jeg føler delvis at å ta opp dette på denne måten kan bli litt som å tråkke i et vepsebol, siden man jo har veldig mange IT-folk, og IT-spirer inne på dette forumet. Men jeg synes ikke at det vil tjene noen å satse på et drømmeyrke som nettopp viser seg å kun være en drøm som er outsourcet til India. Det tjener hverken samfunn eller enkeltindivid å regelrett kaste bort tid på en utdanning som ikke er verdt fem øre?

Et PS, som nevnt i en av artiklene: Ja, alle yrker/bransjer trenger etter hvert IT-kompetanse, men det er ikke det samme som IT som profesjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det i fremtiden er viktigerer å spesialisere seg fremfor å ha omfattende breddekompetanse (selv om dette også er vesentlig). For 10 år siden var nerder en smal gruppe mennesker i samfunnet, mens nå har "alle" under en viss alder overfladiske kunnskaper om det meste. Det er utrolig hvor kjapt forholdene forandrer seg.

Lenke til kommentar
Er IT-bransjen i det hele tatt noe å satse på for en som er ung i dag?

At outsourcingspøkelset lurer er det ingen tvil om.

Jobber selv med drift, og holder nå på med en MBA for å ha flere bein å stå på. Jobben ser trygg ut så langt, men man kan jo aldri være sikker.

Så om jeg var ung i dag, ville jeg i alle fall fylt på IT-utdannelsen med andre fag i tillegg (f. eks. jus, økonomi og lignende).

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke så mørkt på det. IT-feltet er stort og ingen jobb er lik. Det finnes jobber for professorer og sjøllærte. En utfordring er at man bør ha en indre driv for å bli bedre. Det er ikke nok å ta en grad også er man "ferdig". Teknologien endres hele tiden, og det er viktig å være interesset i faget. Det høres kanskje skummelt ut å gå inn i en bransje som krever så mye engasjement og som samtidig er litt kynisk. Men for meg er det veldig utviklende, og jeg tror jeg har større innflytelse på min egen hverdag enn mange andre yrkesgrupper. Jeg jobber selv med utvikling, og ofte påvirker valg jeg tar veldig mange mennesker. Det er spennende.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke til og nekte for at IT-bransjen har hatt ett tvilsomt rykte med mye ubetalt overtid og raske nedbemanninger, påfyll av nyutdannede og ditto oppsigelse av de med lang fartstid.

Endel ledere i denne bransjen har jo ikke løftet en finger for og bedre dette ryktet, har sett endel helt idiotiske uttalelser i media som bare styrker fordommene som finnes.

Lenke til kommentar

Vanligvis så betyr nedbemanninger at det er åpner seg muligheter ett annet sted. Man bytter arbeidsgivere litt oftere enn gjennomsnittet i IT-bransjen. Det kan være bra for karriere og lønnsnivå, iallefall så lenge man har kompetanse som er etterspurt.

Jeg opplever at arbeidsgivere ser etter ferdig kompetanse og tenker litt kortsiktig, det kan være positivt for lønnstilbudet om du er kandidat med rett kompetanse.

Jeg tror folk opplever IT-bransjen litt forskjellig fordi det er så mange forskjellige jobber. Om man er interessert i data og satser på en grei utdannelse så har man ett veldig bra utgangspunkt.

Det er sikkert 100 ganger lettere å bli attraktiv i IT-bransjen enn å bli gourmet kokk, eller bygge ett lønnsomt gårdsbruk, eller å bli rik som selger. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

IT-bransjen er gjerne veldig sårbar når det gjelder nedskjæringer.

De bruker gjerne en god del penger og ikke gjør noe merkbart.

Det mange, kanskje ubevist, tenker at så lenge programmene fungerer, mail blir sendt og serverene er oppe, så har ikke IT-folka annet å gjøre enn å drive support.

En god IT-avdeling er en som ingen legger merke til, helt til man kutter ned...

Jeg har sett dette selv ett par ganger.

Det positive er jo at man gjerne bytter arbeidsgiver ofte uansett, så å bli kuttet har egentlig ikke så ekstremt mye å si.

Interesse er også veldig viktig, ting endrer seg HELE tiden, man må alltid være oppdatert på det som skjer, dette tas gjerne delvis på fritiden. Om man er borte fra bransjen 2-3 år er det veldig vanskelig å få jobb igjen.

Men, absolutt, har du interessen og tror du kommer til å trives, så kjør på. det er en bransje som kanskje krever at man brenner mer for jobben enn de fleste andre bransjer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Interesse er også veldig viktig, ting endrer seg HELE tiden, man må alltid være oppdatert på det som skjer, dette tas gjerne delvis på fritiden. Om man er borte fra bransjen 2-3 år er det veldig vanskelig å få jobb igjen.

Men, absolutt, har du interessen og tror du kommer til å trives, så kjør på. det er en bransje som kanskje krever at man brenner mer for jobben enn de fleste andre bransjer.

Og med dette oppsummere du vel greit hvorfor mange dropper denne bransjen, hvorfor skal man selv bruke ubetalt fritid på og gi gratis merverdi til sin arbeidsgiver? Og så kommer ofte manglende overtidsbetaling kombinert med mye overtid, at man alltid er tilgjengelig osv.

At denne bransjen ofte sparker folk på over 30 er ikke så rart, da begynner selv de tregeste og forstå gamet og begynner og bli leie og da må man fylle på med nyutdannede, naive og energiske noen og tjueåringer som man kan suge tomme og spytte ut.

Dette er vel litt overdrevet men det kan fort se slik ut fra utsiden når man leser folks erfaringer og hjernedøde intervjuer med mange ledere i f.eks konsulentbransjen.

Lenke til kommentar

Det er mange som f.eks. går over i prosjektlederstillinger eller administrative lederstillinger etter de har jobbet noen år. Da kan man basere seg mer på erfaringer og behøver ikke å være konstant oppdatert på alt det tekniske. Men det er individuelt om dette passer selvsagt.

.. hvorfor skal man selv bruke ubetalt fritid på og gi gratis merverdi til sin arbeidsgiver?

Kunnskapene du tillegner deg er ikke bare for nåværende arbeidsgiveren, det gagner også framtidige arbeidsgivere og deg. I ett kunnskapsbasert market er det dine ferdigheter man selger og kjøper (låner). Er du flink blir du ettertraktet. Selvsagt krever det noe innsats å holde seg oppdatert og ettertraktet, og man gidder kanskje ikke å holde på for bestandig.. Men lønns og utviklingsmulighetene er relativt gode i it bransjen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Korleis er informatikk? Kva fag har ein? Har lest at ein har stor valgfrihet. Er det mykje matematikk, eller er det meir programmerings-fag?

Informatikk er mye matte. Informatikk er en disiplin som kommer fra nettopp matematikken. Er du ikke god i matte har du ingenting med å studere informatikk. Sånn er det med den saken. Det spørs jo selvsagt hvilken mål du har. Skal du ta en doktorgrad så kan du glemme det, skal du akkurat klare å slite deg til en bachelor så stå på!

Lenke til kommentar

Informatikk er mye matte. Informatikk er en disiplin som kommer fra nettopp matematikken. Er du ikke god i matte har du ingenting med å studere informatikk. Sånn er det med den saken.

En datamaskin er i utgangspunktet en kalkulator som gjør utregningene for deg. Det varierer veldig hvor mye man behøver å ha kjennskap til generelle matematiske teknikker når man programmerer. I spillprogrammering og simuleringer er det viktig å kunne fysikken sin, men i webutvikling er det sjeldent at man må hente fram realfagskunnskapene sine. Likevel, man må ha en teft for logisk tenkning. Jeg tror realfag gir god trening i å forenkle/rasjonalisere problemstillinger. Generell språkforståelse er sikkert også bra, kode er jo ett språk det også. Matematikk handler mest om pugging når man studerer og blir en verktøykiste når man jobber. Jeg tenker derfor at man ikke burde gi opp drømmen om å jobbe som programmerer og IT selv om matematikk ikke er favorittfag på videregående. :)

Lenke til kommentar

Helt enig. Men da bør man heller ikke studere på et universitet. På informatikk lærer du ikke bare å programmere, du lærer å lage ditt eget språk. Du lærer å matematisk bevise algoritmer du lager, samt argumentere for kjøretid osv. Det er utrolig omfangsrikt. Ta en titt på fagene som er inkludert iallefall ved UiB: http://www.uib.no/studieprogram/BAMN-DVIT#oppbygning

Det er 50 studiepoeng med ren matte! Resten av fagene vil bygge på en hel del antatte forkunnskaper innen matematikk.

Ønsker du bare å programmere så anbefaler jeg deg heller data.ing på en høyskole eller noroff.

Lenke til kommentar

Ja, på den linjen (datavitenskap) var det spesielt mye matte og teori. Jeg tror den linjen passer best for forskerspirer jeg. :)

Bachelor i datateknikk ved UIB (samme skole som over) ser ut å ha litt mindre matte og mer IT-fag.

Bachelor ingeniørfag (data) ved høgskolene har 45 studiepoeng matte, kjemi, fysikk og statistikk. Utenom det litt økonomi og algoritmer, det meste ellers er praktiske IT-fag hvor forkunnskaper i realfag spiller liten rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...