Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bremseskiver skoda fabia 2001

stclem

Anbefalte innlegg

Hei har en Skoda Fania (I) 1,4 2001-2004 44kw/60hp, 1390cc AZE/AZF, 6Y som trenger nye bremseskiver forran. Er dette noe jeg som litt oppegående person kan gjøre selv?

Hva må jeg ha av verktøy og hvilke deler trenger jeg?

Fra Mekonomen finner jeg flere forskjellige.

Artikkelnr: 02-09.7011.14

BENEVNING: Bremseskive foran 256x22 mm, med servo

Pris: 581.00

Artikkelnr: 02-09.7011.75

BENEVNING: Bremseskive foran 256x22 mm, med servo Brembo Max

Pris: 1014.00

ER jo også en masse bremseklosser, så ikke barebare å velge rett her.

Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Å bytte bremser er nesten ikke vanskeligere en å bytte hjul. Du trenger ikke så mye verktøy, noe å sku av hjulet med, et skruhjern til å løstne bremseskiva og et umbrakosett til å løsne bremsecalipperen med. Vil også sterkt anbefale en støttebukk.

Din lokale bilrekvesitabutikk bør kunne hjelpe deg med å finne de skivene og klossene som er rett til din bil

Lenke til kommentar

Normalt teknisk oppegående folk kan bytte dette selv.

Det er bare å jekke opp, av med hjulet. Så må du løsne caliperen. Det er som oftest bare to glidebolter under to plasthetter. Heng denne opp så bremseslangen ikke bærer vekta. Så må du ofte også fjerne en brakett som calipern sitter på, som regel bare et par bolter her og. Så kan sjekke om det sitter en eller to mindre skruer på senter av skiva. Er det skruer der må de skrus ut. Etterpå skal du kunne ta av skiva. Som oftest har denne rusta litt fast mot navet, så det kan hende du må denge på med skikkelig klubbe (bare vær obs på at alt av skriuer osv er vekk før du gjør det. Snurr skiva rundt så du dunker den av fra forskjellige plasser om det er nødvendig.

Verktøy trenger du som oftest vanlige piper i 13-17/19mm og en skralle. Glidebolter er ofte sekskant/umbrako, kan være kjekt med en pipe her og med sekskant.

For å være helt sikker kan du spandere på deg haynes bok for bilen din om det finnes. Der står nesten alt om hvordan ting fikses. Koster 2-300 kr og selges hos de fleste bilrekvisitaer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...