Gå til innhold

Hvordan "deaktivere" cd-rommen?

hp85

Anbefalte innlegg

Har et problem der inn- og ut-mekanismen tilknyttet cd-rommen på min Dell XPS M1530 streiker. Den klarer verken ta inn cder på riktig måte eller ejecte den som er inne, noe som fører til at dersom man prøver å sette inn en cd, havner den utenfor "sporet" (og er umulig å få ut). Dette gjør at hver gang jeg starter opp maskinen kommer det en fæl lyd, siden inn- og ut-mekanismen tydelig jobber med å få cden ut, noe den ikke klarer. Noen som vet hvordan jeg på et vis kan deaktivere hele cd-rommen (til jeg får fikset det), slik at den ikke begynner å kjøre når jeg starter maskinen? Lyden er nemlig ganske fæl, og jeg vet jo ikke hvor helsebringende det hele er heller.

Tror selve cd-rommen, altså lesemekanismen, er inntakt. Har Vista på maskinen.

Håper noen kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dra ut kabelen mellom den og hovedkortet om det er en stasjonær.

En bærbar er det vel en skrue og bare vippe den ut.

No biggie. :)

Hehe, ok. Er en bærbar. Har veldig lite lyst å åpne opp, skjønner du. Går det ikke an å gjøre noe i kontrollpanel?

Lenke til kommentar

Trenger ikke å åpne noe. Er en skrue under maskina, også bør du se et lite hull med en metalltapp i. Skru ut skruen og dytt på den metalltappen. Trenger ikke dytte den helt ut, men slik at du kjenner at den ikke sitter fast inni der.

Ja, ok. Skal den skruen være lokalisert under cd-rommen eller varierer plasseringen?

Lenke til kommentar

Trenger ikke å åpne noe. Er en skrue under maskina, også bør du se et lite hull med en metalltapp i. Skru ut skruen og dytt på den metalltappen. Trenger ikke dytte den helt ut, men slik at du kjenner at den ikke sitter fast inni der.

Ja, ok. Skal den skruen være lokalisert under cd-rommen eller varierer plasseringen?

Den fester CD-ROMen, så det vil være naturlig at den sitter i umiddelbar nærhet av CD-ROMen. Du kan kanskje deaktivere den i BIOS, men det avhenger av hvilken BIOS du har. Det kan være en knapp du kan trykke på i front av CD-ROMen også, helt til høyre eller venstre.

Lenke til kommentar

Den fester CD-ROMen, så det vil være naturlig at den sitter i umiddelbar nærhet av CD-ROMen. Du kan kanskje deaktivere den i BIOS, men det avhenger av hvilken BIOS du har. Det kan være en knapp du kan trykke på i front av CD-ROMen også, helt til høyre eller venstre.

Ok. BIOS A12, kan det stemme? Hvordan deaktiverer jeg gjennom BIOS?

Lenke til kommentar

Ok. BIOS A12, kan det stemme? Hvordan deaktiverer jeg gjennom BIOS?

Inne på "Enhetsbehandling", går der an å gjøre noe?

Lenke til kommentar

Altså, selve BIOS versjonsnummeret sier meg ingenting, dessverre. Det er mange forskjellige BIOSer og de kan veldig gjerne bruke samme betegnelse på versjoner. Du bør finne noe ala Devices, og kunne slå den av der. Deaktivering i Windows vil dessverre ikke hindre at maskinen aksesserer den under oppstarten, da det er en rutine for å sjekke at den er OK. Du får bare se deg litt rundt i BIOS, så lenge du ikke velger lagre når du går ut, hvis du har skrudd på noe du ikke mente så er det ikke noe problem. :)

Det bør være noe med devices, CDa eller noe i den duren.

Lenke til kommentar

Altså, selve BIOS versjonsnummeret sier meg ingenting, dessverre. Det er mange forskjellige BIOSer og de kan veldig gjerne bruke samme betegnelse på versjoner. Du bør finne noe ala Devices, og kunne slå den av der. Deaktivering i Windows vil dessverre ikke hindre at maskinen aksesserer den under oppstarten, da det er en rutine for å sjekke at den er OK. Du får bare se deg litt rundt i BIOS, så lenge du ikke velger lagre når du går ut, hvis du har skrudd på noe du ikke mente så er det ikke noe problem. :)

Det bør være noe med devices, CDa eller noe i den duren.

Ok, får prøve meg litt frem. Håper på det beste.

Takk for hjelpen,.

Lenke til kommentar

Å koble fra CD-ROM på XPS M1530 er mulig, men det krever en del innsikt i hvordan åpne en laptop, fordi på M1530 må dekselet for henglser til skjerm fjernes, pluss tastatur og håndstøtten før CD-ROM kan fjernes/deaktiveres. XPS M1530 har kun en slisse for CDer og CD spilleren kan ikke fjernes på samme måte som på mange andre bærbare.

Jeg har åpnet en M1730 og det er ikke vanskelig, men du må være forsiktig slik at du ikke ødelegger noe.

Er du villig til å prøve finner du service manualen til XPS M1530 på Dell sin support side. Men vet du ikke noe særlig om å skru på PCer, spesielt bærbare, vil jeg ikke anbefale deg å prøve.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...