Gjest angsthjelp Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Hei. Det har seg slik at jeg lenge har slitt med angst når det gjelder matte. Jeg hadde en matte prøve for en uke siden, og dette gikk ikke så bra.. Jeg slet, klødde, svimmelhet, panikk, varm i kroppen. Jeg strever alt, alt for mye bare på å løse en oppgave, kan gjerne være en brøkstrek, og noen potenser. Jeg fikk en karakter jeg ikke hadde forventet skulle få. Fikk 2er på prøven. Jeg er ikke dårlig i matte bare så det er sakt. Fikk 5er på VG1, og går nå på VG3. Har faktisk planer om å ta Matte R1 etter høstferien, men det med angst tror jeg ikke kommer langt med matten. Har så veldig lyst til å ta Matte R1, da jeg ønsker å studere informatikk. Men kommer ikke å langt med matte angsten jeg har nå.. Velger jeg å ta R1 nå, er jeg redd for å strke på eksamen, pga angst. Går får tiden på allmennn påbyggning. Har 2-P matte. Finnes det noe kur, eller liggende for og unngå å få angst? Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Angst er kroppens måte å fortelle deg at du er skikkelig elendig på et felt. Hva vil hjelpe mot dårlige ferdigheter i noe, tror du? Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Angst er kroppens måte å fortelle deg at du er skikkelig elendig på et felt. Hva vil hjelpe mot dårlige ferdigheter i noe, tror du? Det er ikke noe belegg for at angst på noen som helst vis er kroppens måte å si noe som helst på. Det er uttrykk for fri fantasi å hevde noe slikt. Angst er en diagnose i seg selv, og et symptom på indre uro, og angst kan ha mange årsaker. Som regel er det psykiske faktorer som ligger bak, men det trenger ikke alltid å være tilfelle. I TS sitt tilfelle høres det ut som om det dreier seg om prestasjonsangst. Siden TS sliter så pass mye, synes jeg TS skal kontakte PPT og få en utredning hos psykolog. Du tar kontakt direkte, eller går via rådgiver, sosiallærer eller klassestyrer. Det er gratis for elever å benytte PPT. Hilsen Dag Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Mitt råd er å tenke positivt, så langt det lar seg gjøre. Tenk "dette er jo lett" både under prøver og når du sitter med matte ellers, jobb jevnt og trutt med faget og terp på ting du ikke helt forstår helt til du er bombesikker på alt. Da går alle prøver som en lek. Lenke til kommentar
Stulle Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Angst er kroppens måte å fortelle deg at du er skikkelig elendig på et felt. Hva vil hjelpe mot dårlige ferdigheter i noe, tror du? Det er ikke noe belegg for at angst på noen som helst vis er kroppens måte å si noe som helst på. Det er uttrykk for fri fantasi å hevde noe slikt. Angst er en diagnose i seg selv, og et symptom på indre uro, og angst kan ha mange årsaker. Som regel er det psykiske faktorer som ligger bak, men det trenger ikke alltid å være tilfelle. I TS sitt tilfelle høres det ut som om det dreier seg om prestasjonsangst. Siden TS sliter så pass mye, synes jeg TS skal kontakte PPT og få en utredning hos psykolog. Du tar kontakt direkte, eller går via rådgiver, sosiallærer eller klassestyrer. Det er gratis for elever å benytte PPT. Hilsen Dag En blir i alle fall ikke flinkere til å takle angsten ved å fjerne utløsende situasjoner fra hverdagen. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Angst er kroppens måte å fortelle deg at du er skikkelig elendig på et felt. Hva vil hjelpe mot dårlige ferdigheter i noe, tror du? Det er ikke noe belegg for at angst på noen som helst vis er kroppens måte å si noe som helst på. Det er uttrykk for fri fantasi å hevde noe slikt. Angst er en diagnose i seg selv, og et symptom på indre uro, og angst kan ha mange årsaker. Som regel er det psykiske faktorer som ligger bak, men det trenger ikke alltid å være tilfelle. I TS sitt tilfelle høres det ut som om det dreier seg om prestasjonsangst. Siden TS sliter så pass mye, synes jeg TS skal kontakte PPT og få en utredning hos psykolog. Du tar kontakt direkte, eller går via rådgiver, sosiallærer eller klassestyrer. Det er gratis for elever å benytte PPT. Hilsen Dag En blir i alle fall ikke flinkere til å takle angsten ved å fjerne utløsende situasjoner fra hverdagen. Det er jeg enig med deg i. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Lave forventinger til prøvene brukte å funke for meg, For å si det sånn, aldri forvent deg en femmer, du får fire hvis du er heldig og treer er nok det du kommer til å få. Men mest sannsynlig var prøver for lett slik at du får nedjustert karakteren og bare får en toer. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Når det gjelder det med matten har jeg noen råd til deg. For det første; du kan ikke sammenligne P2 med R1. Jeg fikk selv 6 i P2, og jeg tar R1+R2 som privatist nå. Og dette er alt annet enn enkelt. R er noe helt annet enn P, og det krever enormt mye tid og ressurser. Om du i tillegg sliter med angst, vil jeg på det sterkeste anbefale deg å ta T1+T2 før du tar R1, med mindre du er veldig dedikert og har tiden som trengs til rådighet. Angående angsten din, så har jeg egentlig ingen andre enn at du bare må sette av mer tid til å lære deg matten (eller hva det måtte være) skikkelig. Matte er et modningsfag, og er absolutt ingenting som kommer over natten. Ofte er det ikke nok å bare gjøre leksene for å oppnå en god karakter. Så om du hadde brukt mer tid på det, hadde du antageligvis også følt deg sikrere på deg selv, som igjen ville gitt deg bedre resultater. Lenke til kommentar
Scannor Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Viser til innlegget over og vil føye til: Du kan også ta T1 og S1 + S2 som = R1. Men dersom du sliter med matten nå, bør du finne ut hvor ting stopper opp henn. Personlig så sliter jeg også svært mye med matematikk, og fordi jeg går på lærerstudie er jeg nødt til å ha matematikk. Det jeg da gjør, er rett og slett å starte fra bunnen av, og gå gjennom ungdomskolepensum og for deretter å se hvor ting stopper opp hen. Just nu holder jeg på med geometri, og mens klassen lærer om Cos og Sinus så koser jeg meg i fritiden med å konsturere vinkler på forskjellige grader, og enkle pytagarosetninger. Matematik kan ta tid for mangen, og da er det viktig å ikke haste seg gjennom ting. Dersom du opplever at du ikke forstår noe, ta den en pause(les:ronk) og start helt fresh igjen. Ta problemene sakte, og ikke hast gjennom ting. Jeg satt nettopp med en fa'ns oppgave i flere timer, og forstod ikke hvorfor jeg tok feil i henhold til fasit(som jeg viste var rett). Vel grunnen var at jeg stresset og irreterte meg så mye, at jeg ikke innså at jeg så på feil fasitsvar. Ta deg tid, ikke stress. Kos deg med matten (og pausene) =) Lenke til kommentar
Gjest N1 Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Antidep er finfint mot generell angst. Prestasjonsangst har jeg lite peiling på, men om det er som du sier, kan xanor være genialt, for med så mye angst, vil du ikke bli så sløv, bare avslappet nok til å prestere. Tipper jeg bare, har ikke prøvd. Dette er kanskje fastlegemat? PS: ikke foreslå xanor med en gang, da blir de sikkert mistenkelige. Ellers er det å øve og øve, slik at du kjenner igjen oppgavene. Når ting ikke er nytt, så får du trygghetsfølelse av at du vet du kan. Lenke til kommentar
Elwani Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Angst er kroppens måte å fortelle deg at du er skikkelig elendig på et felt. Hva vil hjelpe mot dårlige ferdigheter i noe, tror du? Du baserer dette utifra ditt eget lille hode? Det fins veldig mange forskjellige angst typer. Jeg fks har sosial og sykdoms angst, betyr det at jeg er veldig elendig i å bli syk ? "Hei sjekk han der a, han suger til å bli sjuk".. Til TS: Som dag sa så burde du kontakte PPT, og evnt en psykolog for utredning av angst. PPT kan gi deg middler og støtte til å forbedre hverdagen din på skolen litt hvertfall, og psykologen kan gi deg mange nyttige tips om hvordan du skal takle angst i hverdagen. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Antidep er finfint mot generell angst. Prestasjonsangst har jeg lite peiling på, men om det er som du sier, kan xanor være genialt, for med så mye angst, vil du ikke bli så sløv, bare avslappet nok til å prestere. Tipper jeg bare, har ikke prøvd. Dette er kanskje fastlegemat? PS: ikke foreslå xanor med en gang, da blir de sikkert mistenkelige. Ellers er det å øve og øve, slik at du kjenner igjen oppgavene. Når ting ikke er nytt, så får du trygghetsfølelse av at du vet du kan. Antidepressiva kan virke ved noen angsttilstander, men er også kjent for å kunne gi økt angst, uro og forvirring. Og skal derfor brukes med forsiktighet overfor pasienter med mye angst. Xanor er ikke et "genialt" preparat som det hevdes, men en svært farlig medisin med store og tildels dødelige bivirkninger. Det skal kun brukes når annen behandling ikke fører frem, og kun under nøye overvåking av lege. Det er i det hele betenkelig at det er tillatt å selge dette produktet som legemiddel når det er så store farer forbundet ved bruken av det, etter mitt syn. Se ellers http://www.felleskatalogen.no/ Det er uansvarlig å komme med slike råd overfor mennesker som sliter med psykiske vansker, men hele avsnittet vitner jo for så vidt om useriøsitet. Og at kanskje N1 ikke var helt edru da innlegget ble postet. At øvelse gjør mester, og at det er nyttig å være forberedt på oppgavene er det enighet om. Hilsen Dag Lenke til kommentar
Gjest Jarle Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 En viktig ting! iflg kunnskapsløftet(LK06) og lovverket forøvrig har du KRAVpå Tilpasset opplæring (TPO). Det vil si at dersom du sliter mye med mattematikk/eller er grådig god og trenger utfordringer, kan du kreve mer matematikktimer/undervisning. Dette var det noe jeg selv ikke var klar over før jeg sluttet påp VGS, og jeg ville nyttet meg av muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå