KarlRoger Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Når vi leser Bibelen, bør vi ta sammenhengen i betraktning og også hele ånden i Bibelen. Det blir sagt til de kristne: «Vi (har) ikke fått verdens ånd, men den ånd som er fra Gud, for at vi skal kjenne de ting som Gud i sin godhet har gitt oss. Og dette taler vi om, ikke med ord lært av menneskelig visdom, men med ord lært av ånden, idet vi forbinder åndelige ting med åndelige ord.» (1. Korinter 2: 11—13) Vi kan også be til Gud om hjelp til å forstå hans Ord og prøve å ’forbinde åndelige ting med åndelige ord’ ved at vi undersøker den sammenhengen et bestemt skriftsted står i, og ved at vi slår opp skriftsteder som berører samme emne. Rett og slett vi skal ha hele teksten i minne når vi skal forstå enhver del av Bibelen? Det er vel bedre enn å gjøre som mange gjør, å la et og et vers rettferdiggjøre for seg selv de uhyrligste handlinger. Men da kan vi ikke ta selv de hyggeligere utsagnene for seg selv. Og det finnes motsetninger som ikke kan tolkes bort. F.eks. helt i begynnelsen i de to skapelsesberetningene, der det først står at menneskene ble til etter dyrene, deretter at menneskene ble til før dyrene. Står det forresten noe sted i Bibelen at bøkene i GT ikke gjelder for kristendommen? Det eneste jeg husker som går direkte på NT/GT, er denne: http://www.biblegateway.com/passage/?search=matthew%205&version=NIVUK Matthew 5:17 Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfil them. Et interessant utsagn litt lenger ned: 31 It has been said, 'Anyone who divorces his wife must give her a certificate of divorce.' 32 But I tell you that anyone who divorces his wife, except for marital unfaithfulness, causes her to become an adulteress, and anyone who marries the divorced woman commits adultery. Jeg ser ikke noe annet ut av den teksten enn at kvinnen automatisk blir en synder når mannen skiller seg fra henne, og at hun ikke kan gifte seg igjen med andre som vil være fri for den samme synden (hor, sjette bud). I tillegg så nevnes det ikke at kvinnen kan skille seg fra mannen hvis han er utro, på samme måte som mannen kan. Hvordan skal vi forstå tekster som denne? Det er ikke første gang det snakkes om å drepe barna til de som har gjort urett. http://www.biblegateway.com/passage/?search=revelation%202&version=NIVUK Revelations 2:23 I will strike her children dead. Then all the churches will know that I am he who searches hearts and minds, and I will repay each of you according to your deeds. Endret 22. november 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
RWS Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Spørsmålet er vel: Hvorfor tolkes alt som er "godt" i bibelen som godt mens det onde skal "tolkes" til noe annet, der meningen liksom er litt "skjult? Og er det "gode" alltid godt? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Gud har nok en litt annen definisjon av godhet. Vi mennesker definerer godhet som kjærlighet, være snill mot andre osv osv, men hva faen er vi, i forhold til gud? Jeg vil heller grilles i ildsjøen enn å oppleve guds "godhet" i all evighet. Lenke til kommentar
IHS Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Jeg vil heller grilles i ildsjøen enn å oppleve guds "godhet" i all evighet. Den er grei, McHalvorsen Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 Jeg vil heller grilles i ildsjøen enn å oppleve guds "godhet" i all evighet. Oi. Det hadde jeg ikke trodd, ikke engang fra deg. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Better to rule in hell than serve in heaven... Eller som Hitchens så pent sa det: "Det er synd at helvette ikke finnes, for det er så mange kristne som hadde fortjent en tur dit....." Og det er jeg enig i, det er virkelig mange kristne som hadde fortjent en tur til dette oppdiktede stedet. Vet ikke hva som skal til for å bli kristen jeg, bare at jeg ikke har det som skal til og det er jeg glad for.... 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Jeg vil heller grilles i ildsjøen enn å oppleve guds "godhet" i all evighet. Oi. Det hadde jeg ikke trodd, ikke engang fra deg. Kanskje han forstår litt av begrepet evighet? Liker du å spille yatzee? Hvor gøy er det den 100 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 gangen du, og alle de andre spillerene, får perfekte runder med maks-score samtidig ti ganger på rad? (Så lenge det er en mulighet, vil det skje uendelig antall ganger i en uendelighet) Det vil skje UENDELIG mange ganger. Du vil si det samme til de samme personene uendelig mange ganger. Du vil oppleve et begrenset antall IDENTISKE situasjoner (objekter har begrenset med mulige posisjoner) uendelig mange ganger. Jeg klarer ikke å fatte at folk ikke tar inn over seg at døden faktisk er en frelse i forhold til å simpelthen leve evig. Leve i 200 år, ja -- kanskje 500 år... 1 million år? Tvilsomt. 1 milliard år? Helst ikke. 1 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 år, hvor dette ikke engang skraper lakken i lengden på evigheten? Glede er et horomon, og kan ikke føles uten en kropp. Spenning er et horomon, og kan ikke føles uten en kropp. Sinnet vårt KAN ikke være lykkelig over lengre perioder av tid uten å omprogrameres: Lykke dabber av selv om du ikke har noen grunn til å ikke være lykkelig, simpelthen fordi lykke er følelsen kroppen belønner seg selv med når den oppnår forbedring av status quo. Ingenting, ikke engang mennesker, kan være spennende hvis ikke det finnes en utvikling. Venner blir kjedelige hvis de ikke fornyer seg og blir smartere / mer kunnskapsrike. Kjærester og forhold blir kjedelige hvis man ikke finner på noe nytt og forholdet utvikler seg. Sex blir kjedelig hvis det ikke utvikler seg... Spill blir kjedelig hvis ikke spillet utvikler seg og man blir bedre og møter mer motstand. ... Eskalering er nødvendig for at man skal kunne være lykkelig. Hva smeller man av på nyttårsaften år 100 000 000 000 000 i himmelen når hydrogenbomber bare oppleves så hverdagslig som stjerneskudd? Hva drikker man når den beste drikken som kan sanses har blitt servert en million ganger før? Endret 16. juni 2011 av Red Frostraven 3 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Kanskje han forstår litt av begrepet evighet? Vel, sett at helvete er som forklart i Bibelen. Velger du å ha det moro i 10000000000000000 ganger, eller vil du hoppe inn i stekeovnen og sitte der i 10000000000000 ganger? Du er rimelig dum hvis du velger å ha det fælt i evigheten over å kose deg i evigheten. Tar vi én del av Bibelen bokstavelig, så tar bi resten bokstavelig. Då står det at alt vondt og fælt er borte. Dvs du ikke blir lei av det, samme hvor mange ganger du spiller. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) I så fall går jeg for løsningen med total tilintetgjørelse.. Jeg syntes det hellige spøkeslet er et latterlig fenomen" Sånn, nå er tilintetgjørelsen sikret i følge bibelen. Ingen ildsjø, ingen kjedsommelig himmel! Enkelt og greit. Problemet er at jeg aldri kommer til å få valget, da det pr i dag ikke er annet enn evig tilintetgjørelse av MEG som person som venter meg når jeg dør, der det bare at kroppens bestanddeler i det jeg dør som "lever" videre i jordens kretsløp i X antall år til også jorden blir tilintetgjort, eller drivfter videre i en eller annen form. Hvorfor ikke forholde seg til det vi vet og ikke love oss bort i noe vi overhodet ikke har noen grunn til å love bort noe i? Dør hjernen så dør JEG'et ditt, game over. Vi har ikke funnet så mye som en eneste liten indikasjon på at det finnes noen sjel som styrer kroppen vår rundt som en annen fjernstyrt dings for så å "hoppe" ut når hylstret dør og sveve opp i en himmel/helvette... Tvert i mot sier all forskning at når de elektriske og kjemiske signalene i hjernen opphører så dør bevisstheten din, (JEG'er/sjelen) også. Hva er det som skremmer folk så mye ved døden at de må tro på slike eldgamle myter for å klare livet egentlig`? Endret 16. juni 2011 av RWS Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Det som står i Bibelen om Himmelen, høres bare forferdelig kjedelig ut. Tilbedelse av Gud om og om og om og om og om igjen. I tillegg skal ingen gifte seg, og da blir det vel heller ikke sex. Dvs. de tar vekk en av det mer interessante aktivitetene, mens den aller kjedeligste er der hele tiden. Og vi som har lest litt i Bibelen har et visst inntrykk av Guds personlighet, så om han er sjefen, så ser jeg ikke for meg hva slags morsomheter vi faktisk for lov til å gjøre der. Er grisen i Himmelen også for skitten til å spise? Endret 16. juni 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
O3K Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Velger du å ha det moro i 10000000000000000 ganger, eller vil du hoppe inn i stekeovnen og sitte der i 10000000000000 ganger? Du er rimelig dum hvis du velger å ha det fælt i evigheten over å kose deg i evigheten. Hvordan kan man kose seg i guds rike? Vi kan synde fordi vi har fri vilje, korrekt? Kan du utføre synder i himmelen? Hvis nei; hvordan kan du kose deg uten fri vilje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå