Gå til innhold

Oktoberfest 2010-SR-L- Canon EF 100mm f/2,8L Macro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trippelbildene 10. oktober var flotte - var nok vanskelig å velge der, ja! Fine tråder og dråper.. Mmmh..

De nesten abstrakte solsikkebladene var fine! Fine, lyse gråtoner..

"Sirklene" på melkesteameren - kan det være bokehsirkler av highlights i bakgrunnen?

Og ja - høstfargene på tørkesnora var en vinner! :D

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Takk for fine kommentarer folkens. Det varmer :)

Og takk for input på "rundingen" Trondster. Jeg får kjøre noen flere test shots og se om det er systematisk eller ikke.

Er i Bergen på høstferie for tiden og klarer ikke å vurdere bildene så godt på bærbar pc, men jeg får ta sjansen på at de er skarpe nok og at fargene ikke er helt feil:

13 oktober - Sette garn

post-145697-1287091896,1965_thumb.jpg

ISO 100 f/11 1/25 sek.

14 oktober - FORD GT

post-145697-1287092152,9047_thumb.jpg

ISO 200 f/8 1/125 sek

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Har kommet litt bakpå i høstferien og har ikke fått postet de siste dagene.

Her er tre kjappe så da er jeg kun en dag på etterskudd..

HelenaN: Takk for det. Kjekt at du liker solsikkebildet. Jeg liker det godt selv også.

15 oktober: Gå på veggen

post-145697-1287437652,537_thumb.jpg

ISO 400 f/8 1/125 sek.

16 oktober: Første rad

post-145697-1287437755,072_thumb.jpg

ISO 100 f/2.8 1/800 sek.

17 oktober: Fiskelykke

post-145697-1287437880,3247_thumb.jpg

ISO 200 f/11 1/125 sek.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Fiskelykke likte jeg veldig godt! Synes det passer at bakgrunnen er så mørk som den er. Var ikke feil med s/h heller ;)

Det var godt du syntes det. Jeg var veldig usikker på hvor langt ned jeg skulle dra bakgrunnen. Følte trærne i skråningen ga mer riktig stemning i bildet når de var mørke og fikk da samtidig fiskerne til å stå mer frem ved å sette sortpunktet relativt høyt. Takk for fin tilbakemelding.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Fortsatt litt på etterskudd her. Kone på jobbreise og tre unger for meg selv gir lite fleksibilitet til de store fotoprosjektene.

Det ble nødbilde på terassen av nok en solsikke 18 oktober:

18 oktober: Sikkeblad

post-145697-1287568502,5923_thumb.jpg

ISO 400 f/2.8 1/125 sek.

I går tenkte jeg å kompensere for nødbildet med å planlegge litt bedre. Inspirert av Lisa Mari sine flotte splash bilder bestemte jeg meg for å prøve ut den trådløse blitsfunksjonaliteten på mitt nye kamera til et innendørs splash bilde.

Jeg så for meg at det måtte være stilig å ta bilde av et brennende telys som blir sluppet ned i en telysholder fylt med vann. Planen var å ta bildet akkurat i det splashet begynte men før flammen slukket. Burde imidlertid planlagt litt bedre og kom i tidsnød. På fjerde forsøk og kun to minutter før midnatt fikk jeg et ok bilde men tatt litt for seint og derfor uten flamme. det kommer nok en remake av dette i løpet av oktober med litt bedre planlegging og forhåpentligvis litt bedre timing (og trolig litt mer dybdeskarphet).

19 oktober: iittala

post-145697-1287569061,5317_thumb.jpg

ISO 400 f/2.8 1/125 sek.

Lenke til kommentar

Det ble ikke remake av iittala i dag (Det kommer Bareanton:) ) men jeg fikk mersmak på innendørs prosjekt med blits og stativ og har i grunn aldri tatt et skikkelig dråpebilde før, så da ble det prosjektet i går. Imidlertid veldig mye vanskeligere enn jeg hadde trodd å få et godt dråpebilde og det jeg endte opp med her er ikke skikkelig skarpt og ikke så spennende som andre dråpebilder jeg har sett heller. Vurderte å tukle med hvitbalansen for å få frem en litt mer spennende farge men det får heller være som det er. Jeg hadde trodd at blitsen min ville gi nok lys til å eksponere på ISO 100 med 125 lukker og f/11, men det er kanskje optimistisk for en speedlight 430 EX satt mot taket om kvelden uten dagslys? Måtte ihvertfall opp på ISO 800 og blender 5.6 for å få riktig eksponering, noe som ikke gjorde det lettere å sette riktig fokus på nærgrensen med 100mm...

20 oktober: Grå

post-145697-1287697129,979_thumb.jpg

ISO 800f/5.6 1/125 sek.

Lenke til kommentar

Målet for dagens bilde var å få frem kombinasjonen av snø og høstfarger. Bilen stjeler riktignok litt av oppmerksomheten.. Prøver en litt småspenstig wide crop i dag.

21 oktober: Bare Ford

post-145697-1287697667,9713_thumb.jpg

ISO 100 f/2.8 1/160 sek.

Lenke til kommentar

Liker splæsjbildet med lyset. Følger ekstra med på din utfordring, for vi bruker samme objektiv.

Takk for det. Har vært inne og sett i din tråd også. Mye fint der. Hva med et skikkelig scooter splash bilde? Det hadde vært noe :thumbup:

Lenke til kommentar

Den skuteren har alt tatt en "splash", tror ikke dem tåler to. Det var ikke jeg som kjørte, men bruttern. Han kom til en råk og hadde ikke mulighet til å stanse, så da var det neste valget "full gass over".. det gikk ikke så bra. Eller han kom jo over og havnet ikke i vannet, så sånn sett gikk det bra. Det var sånn at isen var en 30-40cm over vannet så når han traff iskanten på andre siden av råken så gikk skuteren ene veien og han den andre. Og det lå strødd med plastdeler over hele området. Skuteren lå opp ned, men han trengte bare snu den og vente en halvtime så starta den igjen. Det er jo tross alt en Yamaha.. Så kjørte han ned til bygda mens delene bare hang og slang, dette var 40 km oppe på fjellet. Full kasko forsikring, så han fikk ny plastikk. Så fikk jeg den skuteren av han i bursdagspresang noen år senere.

Lenke til kommentar

Den skuteren har alt tatt en "splash", tror ikke dem tåler to. Det var ikke jeg som kjørte, men bruttern. Han kom til en råk og hadde ikke mulighet til å stanse, så da var det neste valget "full gass over".. det gikk ikke så bra. Eller han kom jo over og havnet ikke i vannet, så sånn sett gikk det bra. Det var sånn at isen var en 30-40cm over vannet så når han traff iskanten på andre siden av råken så gikk skuteren ene veien og han den andre. Og det lå strødd med plastdeler over hele området. Skuteren lå opp ned, men han trengte bare snu den og vente en halvtime så starta den igjen. Det er jo tross alt en Yamaha.. Så kjørte han ned til bygda mens delene bare hang og slang, dette var 40 km oppe på fjellet. Full kasko forsikring, så han fikk ny plastikk. Så fikk jeg den skuteren av han i bursdagspresang noen år senere.

Huffda, dette forklarer gjerne hvorfor du har så mange løse deler å ta bilde av..

Har alltid visst at dere er litt tøffere der oppe enn vi er her nede :cool:

Lenke til kommentar

Likte fiskelykke - en fin stemning du har fanget der! Ittala var også glimrende - liker de skarpe, klare formene på vannet som flommer over - ser ut som kaldt, fristende brevann. :)

Ellers så GT'en ut som en spenstigere Ford enn den snødekte.. ;)

Takk for det Trondster. Var heldig med fiskelykke. Var på vei fra Bergen til Stavanger og tok en spontanstopp for å ta noen bilder av frostrøyken på vannet. Kom ned til vannkanten akkurat i det noen turister la ut med leid båt og da ble det plutselig motiv av det. Kjekt når slikt skjer.

På iittala ville jeg helst hatt fyr på telyset idet det traff vannet men i ettertid tror jeg det er litt mye forlangt å være så heldig med timingen. Poster en slags remake med kubbelys nå snart, men det ble heller ikke helt slik jeg hadde tenkt så da tror jeg det er stopp for nå. Det tar tid å rigge til og tørke opp...

Og den første Forden var nok hakket hvassere ja. De hadde leid den inn for å filme en musikkvideo på Festplassen i Bergen sammen med en Aston Martin og en Audi R8. Fine biler..

Lenke til kommentar

Da er det på høy tid å poste noen bilder igjen. Skal jo liksom være hardcore. Håper jeg fortsatt er innenfor reglementet selv om jeg ikke har postet hver dag i det siste.

22. oktober tok jeg kun to bilder så da var det bare å velge ett av dem:

Stål og tråd:

post-145697-1288037494,8788_thumb.jpg

23. oktober ble det forsøk på en slags remake av iittala bildet men denne gang med kubbelys for å få større sjanse til splash og flamme samtidig. Fikk ikke helt det utsnittet jeg ville ha siden jeg måtte bruke snorutløser og ikke kunne stå så langt fra. Dermed ble splashet kuttet i toppen. Ville også helst hatt kubbelyset litt tidligere i fallet, sånn cirka halveis nedi. Det er utrolig vanskelig å få til viser det seg..

iittala remake:

post-145697-1288037683,6051_thumb.jpg

24. oktober ble det bilde av trappehuset på Rica hotellet ved Tjensvoll i Stavanger. Liker selv at det ser ut som bildet er tatt innover en slags "oppover trapp" fremfor nedover. Vet ikke om andre også ser det slik.

trapped:

post-145697-1288037807,4881_thumb.jpg

25. oktober. Følte meg kreativ i dag og hengslet av vinduet på kjøkkenetfor å ta bilder av fullmånen mot nattehimmelen. Prøvde ulike varianter av luft mellom hånden og månen men likte dette best:

Månefanger:

post-145697-1288037906,0649_thumb.jpg

Edit: For ordens skyld. Det er ikke meg på det siste bildet :D .

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...