Gå til innhold

Oktoberfest 2010-SR-L- Canon EF 100mm f/2,8L Macro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt pussig med det flybildet. Man forventer diffraksjonsstjerner i lyskasterne, men det blir det jo selvfølgelig ikke på full blenderåpning.

Enig med arnold_layne om dagens bilde. Akkurat passe lukkertid. Apropos tid, det er noe gjenkjennelig over motivet nå om dagen...

Lenke til kommentar

Flybildet ble spesielt - høyden og vinkelen gjør at dingsene man ser over gjerdekanten får gjentagende mønstre som minner om flykroppen. Og for meg får jeg lysene på toppen av det lille tårnet til å minne om en Legomann eller noe.

Likte de gjentatte mønstrene på veggene 4. Oktober - hvordan hadde det blitt croppet enda litt mer inn, tro?

Regnbildet var topp! Herlig høststemning! :)

Lenke til kommentar

arnold-layne, k.n.b, KSolfjeld, Trondster og Kaian: Kjekt at dere likte plaskebildet:) og mange takk for fine kommentarer.

Jeg har funnet ut at jeg bør utfordre meg selv til å ta bilder hver dag resten av året også. På vei hjem fra skole og barnehage i friskt regnvær med tre sultne unger, våte sko og barnevogn hadde det vanligvis vært lite aktuelt å dra frem kamera for å ta noen bilder... Men takket være oktoberfesten må man liksom bare og da får man flere situasjonsbilder og gode minner.

k.n.b: Dette med fravær av diffraksjonsstjerner tenkte jeg faktisk ikke over og har i grunn ikke tenkt over at blenderåpningen spiller inn her. Jeg har bare registrert at slike stjerner ofte opptrer med lang lukkertid og tenkt at det er en del av prisen man betaler og forsøkt å unngå for mange direkte lyskilder i kveld og nattebilder (har forsåvidt ikke tatt så mange slike bilder heller). Dersom man kan bruke blenderåpning bevisst og kanskje noen andre "triks" også vil det jo være en stor fordel å unngå dette. Må lese meg opp/ eksperimentere litt her. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på det.

Trondster: Det ble faktisk ikke så dumt med med litt beskjæring av 4. oktober bildet, takk for tipset :) . Ville i utgangspunktet ha med de to pilene i hver sin retning også med fokus på veggen med gjentakende mønstre, men jeg likte det i grunn veldig godt i croppet kvadratisk format også (se spoiler)

post-145697-1286566500,9847_thumb.jpg

Lenke til kommentar

I går ble det et nødbilde innendørs. I dag hadde jeg litt bedre tid og fant en rød busk blant alle de grønne som hadde noen fine motiver.

Jeg synes det er langt mellom de knallsterke høstfargene om dagen. Ser ut til at mange av plantene og trærne hopper over de fine fargene i år og går direkte fra grønt til vissent og brunt...

7. oktober:

post-145697-1286567112,7932_thumb.jpg

Nødbilde av steaming av melk. Tatt i frustrasjon såpass sent på kvelden at det ble varm melk til kvelds uten espresso.. ( og jada, det er masse refleksjoner i krommet også ;) ).

ISO 400 f/2.8 1/6 sek.

8. oktober:

post-145697-1286567228,3221_thumb.jpg

Mer fornøyd med dette men er ikke så erfaren med "tradisjonell" makro fotografering. Vanskelig å forhåndsbedømme dybdeskarphet synes jeg, selv med stativ og god tid, men jeg synes dette ga en fin balanse mellom for og bakgrunn. Vanskelig å få bladene skikkelig med uten at det blir for rotete bak.

ISO 100 f/5.6 1/4 sek.

Jeg fikk forresten noen forstyrrelser i bakgrunnen på noen av bildene jeg tok i går av melke steaming. For meg ser det ut som deler av bildene er fryktelig pixelert, akkurat som om de var tatt med lav oppløsning og blåst opp. Mulig det er banding det kalles, er ikke sikker. I formatet som legges ut her er det nesten umulig å se, men i Lightroom på min maskin ser det ikke bra ut, verken i forhåndsvisning eller full størrelse. Legger ved et par bilder i spoiler under hvor det fortsatt er mulig å se en runding som opptrer på samme sted på flere bilder. Setter pris på om har noen formening om hva dette kan skyldes. Jeg har også lagt merke til dette i andre bilder jeg har tatt denne måneden, men ikke i alle. Ser ut til å opptre mest når det er jevn bakgrunn. På bildene under vises "rundingen" nede til venstre, og på min skjerm ser jeg tilsvarende artefakter i andre deler av bildet også, men da med annet mønster og på større områder.

post-145697-1286567924,3533_thumb.jpg

post-145697-1286567945,3676_thumb.jpg

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Mye bra. Personlig trekker jeg fram bildet fra 4. Liker vinkelen og at man kun får et snevert blikk av hvordan det er på andre siden.

Takk for det Andreas. Kjekt at du liker bildet fra 4. oktober. Det er ett av dem jeg liker best selv.

Endret av SR-L
Lenke til kommentar

Var på tur til Dalsnuten i går som er et lite fjell i Sandnes (nabokommunen til Stavanger). Tåkete på vei opp men fikk belønning på toppen som lå over skylaget. Må innrømme at jeg kjente suget etter vidvinkel men den var det kun konen min som fikk lov til å bruke :hrm: . Legger ved noen av bildene hun tok i spoiler som viser hvor flott det var der i går (bildene viser meg og de to yngste barna mine på vei opp og eldstemann på toppen).

post-145697-1286825817,7298_thumb.jpg

post-145697-1286826028,5359_thumb.jpg

Turen resulterte i flere fine bilder som gjorde at jeg for første gang var i sterk tvil om hvilket jeg skulle velge. Valgte til slutt dette som jeg likte veldig godt:

10. oktober:

post-145697-1286826189,131_thumb.jpg

ISO 400 f/8 1/50 sek.

Jeg legger også ved noen i spoiler som viser de jeg valgte bort til slutt. Fortsatt usikker på om jeg valgte riktig...

post-145697-1286826274,7019_thumb.jpg

post-145697-1286826393,7186_thumb.jpg

Forøvrig byttet jeg kamera (fra 40D til 50D) i går siden vi ikke ville ha med oss to hus på turen. Kommer nok til på bruke det fra nå av for å lettere kunne sjekke fokus og skarphet på skjermen som har høyere oppløsning. Regner med det er ok så lenge det er det samme objektivet som benyttes?

Lenke til kommentar

Forøvrig byttet jeg kamera (fra 40D til 50D) i går siden vi ikke ville ha med oss to hus på turen. Kommer nok til på bruke det fra nå av for å lettere kunne sjekke fokus og skarphet på skjermen som har høyere oppløsning. Regner med det er ok så lenge det er det samme objektivet som benyttes?

Det går jo greit - det er jo samme objektiv og crop faktor.

I fjor å brukte jeg samme brennvidde på flere kameraer. ZD 35mm på Olympus (2x crop), F 35mm på Canon EOS 30D (1.6x) og 5D (1x). Det var nok litt på kanten ...

Kan skjønne at du hadde det vanskelig med å velge den 10. Tre gode bilder der.

Lenke til kommentar

Det går jo greit - det er jo samme objektiv og crop faktor.

I fjor å brukte jeg samme brennvidde på flere kameraer. ZD 35mm på Olympus (2x crop), F 35mm på Canon EOS 30D (1.6x) og 5D (1x). Det var nok litt på kanten ...

Kan skjønne at du hadde det vanskelig med å velge den 10. Tre gode bilder der.

Takk for det og takk for meget rask oppklaring på kamera spørsmålet. Ulik crop faktor var jo ikke så dumt men som du sier er det kanskje litt på kanten ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...