Munty Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Nytt spørsmål. Jeg har en MacBook Pro hvor jeg har både Mac OS og Windows 7 installert. Når jeg spiller musikk i de forskjellige OSene kommer det forskjellig "kvalitet" på lyden. Mye skarpere og bedre i Mac OS'et. Jeg spiller av den samme sangen fra den samme lydfilen. Hva kommer det av? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Nytt spørsmål. Jeg har en MacBook Pro hvor jeg har både Mac OS og Windows 7 installert. Når jeg spiller musikk i de forskjellige OSene kommer det forskjellig "kvalitet" på lyden. Mye skarpere og bedre i Mac OS'et. Jeg spiller av den samme sangen fra den samme lydfilen. Hva kommer det av? Bedre tilpasset driver til maskinvaren i MacOS antagelig. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Nytt spørsmål. Jeg har en MacBook Pro hvor jeg har både Mac OS og Windows 7 installert. Når jeg spiller musikk i de forskjellige OSene kommer det forskjellig "kvalitet" på lyden. Mye skarpere og bedre i Mac OS'et. Jeg spiller av den samme sangen fra den samme lydfilen. Hva kommer det av? Bedre tilpasset driver til maskinvaren i MacOS antagelig. Helt annerledes kvalitet på lyden enn noe annet jeg har hørt også. Jeg kjenner noen andre som også har Mac. Får høre litt hos dem. Lenke til kommentar
formann Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Windows er kjent for å rote med lyden, derfor bruker man egne drivere til utenheten. Normalt sett ASIO, WASAPI eller Kernel-Streaming når lydkvalitet er viktig. Da går man "rundt" windows og lyden sendes direkte til lydkort/DAC uten at windows upsampler eller prosseserer lyden. Med helt vanlige drivere, og Speakers - HiDef Audio Device eller SPDIF valgt, har windows en tendens til å upsample 44.1kHz til 48kHz, for deretter å downsample/upsample til den bit raten man har valgt på utenhet. Sett opp lydkortet til å kjøre 44.1kHz, sørg for ingen codecer blander seg inn , og at avspillingsprogrammet ikke tukler med lyden, slik som feks Winamp. Da tipper jeg PC´n og Mac´n høres mye likere ut. Skal man ha best mulig lyd bruker man feks. XBMC eller Foobar2000 med WASAPI plugins. For de som legger vekt på lydkvalitet er eksternt lydkort/DAC en selvfølge. Integrert lydkort er fysj og pføy. For DAC/ADC/Lydkort finnes det knapt noen værre plass å bli montert... omringet av støy fra SWPSU, og så trangt at det ikke er plass til verken skikkelig klokke, strømforsyning eller op-amps. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Windows er kjent for å rote med lyden, derfor bruker man egne drivere til utenheten. Normalt sett ASIO, WASAPI eller Kernel-Streaming når lydkvalitet er viktig. Da går man "rundt" windows og lyden sendes direkte til lydkort/DAC uten at windows upsampler eller prosseserer lyden. Med helt vanlige drivere, og Speakers - HiDef Audio Device eller SPDIF valgt, har windows en tendens til å upsample 44.1kHz til 48kHz, for deretter å downsample/upsample til den bit raten man har valgt på utenhet. Sett opp lydkortet til å kjøre 44.1kHz, sørg for ingen codecer blander seg inn , og at avspillingsprogrammet ikke tukler med lyden, slik som feks Winamp. Da tipper jeg PC´n og Mac´n høres mye likere ut. Skal man ha best mulig lyd bruker man feks. XBMC eller Foobar2000 med WASAPI plugins. For de som legger vekt på lydkvalitet er eksternt lydkort/DAC en selvfølge. Integrert lydkort er fysj og pføy. For DAC/ADC/Lydkort finnes det knapt noen værre plass å bli montert... omringet av støy fra SWPSU, og så trangt at det ikke er plass til verken skikkelig klokke, strømforsyning eller op-amps. Hmm... Har lyst til å prøve å gå utenom Windows. Hvordan skal jeg starte? Hva skal jeg laste ned? Lenke til kommentar
formann Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Windows er kjent for å rote med lyden, derfor bruker man egne drivere til utenheten. Normalt sett ASIO, WASAPI eller Kernel-Streaming når lydkvalitet er viktig. Da går man "rundt" windows og lyden sendes direkte til lydkort/DAC uten at windows upsampler eller prosseserer lyden. Med helt vanlige drivere, og Speakers - HiDef Audio Device eller SPDIF valgt, har windows en tendens til å upsample 44.1kHz til 48kHz, for deretter å downsample/upsample til den bit raten man har valgt på utenhet. Sett opp lydkortet til å kjøre 44.1kHz, sørg for ingen codecer blander seg inn , og at avspillingsprogrammet ikke tukler med lyden, slik som feks Winamp. Da tipper jeg PC´n og Mac´n høres mye likere ut. Skal man ha best mulig lyd bruker man feks. XBMC eller Foobar2000 med WASAPI plugins. For de som legger vekt på lydkvalitet er eksternt lydkort/DAC en selvfølge. Integrert lydkort er fysj og pføy. For DAC/ADC/Lydkort finnes det knapt noen værre plass å bli montert... omringet av støy fra SWPSU, og så trangt at det ikke er plass til verken skikkelig klokke, strømforsyning eller op-amps. Hmm... Har lyst til å prøve å gå utenom Windows. Hvordan skal jeg starte? Hva skal jeg laste ned? Du kan begynne med Foobar2000 og fortsette med WASAPI output plugin Plugin består av en enkelt dll-fil som legges i "component" mappen til Foobar2000. Deretter starter du opp Foobar og velger passende WASAPI enhet (speaker/SPDIF/USB osv) som utenhet. Restart så Foobar. Om du opplever problemer med lyden eller ikke får spilt av noe, kan du forsøke å sette buffer litt lavere. For mer info + screenshots: http://www.head-fi.org/forum/thread/402765/eac-foobar-asio4all-wasapi-settings-pictorial Merk at man ikke alltid får regulert volumet fra Windows med ASIO og WASAPI. Regulering av volum når man kjører lyden digitalt til en DAC/Receiver lar seg ikke gjøre uten at lyden må prosesseres, og det er nettopp dette vi prøver å unngå. De som pleier å la forsterkervolum stå på klokken 12, mens de regulerer volumet i Win burde passe på. En annen ting er at så lenge man spiller av noe på denne måten, vil ikke andre programmer få tilgang til lydkortet pga. exclusive mode. 1 Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Det vil vel si at jeg må bruke Foobar som avspillingsprogram? Er dette mulig å få til med iTunes? Lenke til kommentar
Turtlefence Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Det vil vel si at jeg må bruke Foobar som avspillingsprogram? Er dette mulig å få til med iTunes? why Dette sier i alle fall noen på internett: http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=4611 Men seriøst: why Lenke til kommentar
Munty Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Det vil vel si at jeg må bruke Foobar som avspillingsprogram? Er dette mulig å få til med iTunes? why Dette sier i alle fall noen på internett: http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=4611 Men seriøst: why Jeg har lite lyst til å bytte avspillingsprogram. Dats why. Takk for linken! Lenke til kommentar
Munty Skrevet 9. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2010 ...then start QuickTime and go into Edit > Preferences and choose the Audio tab. Here, you have 3 options for where to output sound - Standard DirectSound, Safe mode or Windows Audio Session. Choosing the latter routes everything through WASAPI. It doesn't work in exclusive mode, but it does give you 'bit perfect' output. To problemer. 1: Alternativet Windows Audio Session er grått og jeg kan ikke trykke på det. 2: "Everything through WASAPI"? Hva menes med dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå