Gå til innhold

Final Fantasy! Har aldri spilt det trenger tips om hvilket eg skal kjøpe

Anbefalte innlegg

Hei eg er en ivrig gamer og har spillt så og si alt av spill siden 97, Men av en rar tilfeldighet så har eg aldri spillt final fantasy. Har kun sett på en venn av meg som spillte det og det er mangen år siden.

Og nå har eg lyst å teste sjangeren, men eg vill spille nye final fantasy ikke disse gamle retro spilla. Så derfor spør eg her i dag om noen kan anbefale 1 spill i serien som eg bør spille.

Eg har jo lest mye på forum og eg ser det er mangen som mener final fantasy er det beste spillet dei har prøvd osv, så eg må få teste disse spilla!

Eg har xbox og pc

Takker Får alle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, så vidt jeg vet så er det bare FF XI (online spill lignende WoW) og FFXIII som har kommet ut på XBOX 360, så der er det en av to. På PC har du FF XI eller XIV som kom ut igår, begge spillene er MMORPG (som WoW).

Grunnen til at det er så få valg til XBOX 360 og PC er at spillene for fram så og si har vært kun for Playstation (VII, VIII, IX, X, X-2, XII) og før det var de på SNES.

Har spilt alle tror jeg, så om du klarer å spille litt retro vil jeg anbefale å prøve noen av de gamle SNES spillene på en emulator :) Ellers må du kanskje skaffe en billig PS2 og spille på.

Lenke til kommentar

Jeg kan anbefale Final Fantasy IX. Det er det beste spillet jeg noen gang har spillt, og gir et ganske bra bilde av serien. Final Fantasy VI og VII er også å anbefale. Final Fantasy VI finnes på SNES (som Final Fantasy III, kom aldri til europa) og på GBA. Final Fantasy VII og IX er på playstation, jeg spiller de på PC med emulator.

EDIT: Forresten, hvor ble det av Final Fantasy religionens tråd?

Endret av Hanky_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mener du er retro-Final Fantasy og hva er moderne Final Fantasy? Uansett anbefaler jeg på det sterkeste å skaffe en DS og Final Fantasy IV remaken. Stort bedre blir det ikke. Ellers kan du jo skaffe en PSP og Final Fantasy VII, Final Fantasy VIII og Final Fantasy IX på PS Store. Mulig de er på PS3 også.

Jeg storkoste med med Final Fantasy X og Final Fantasy X-2, men av en eller annen grunn er det mange som ikke liker X-2. Aner ikke hvorfor. Greit, hun synger i introen, men man kan da ikke dømme hele spillet fordi hun dama synger i introen? Spesielt ikke når hun var undercover?

Final Fantasy XIII er også meget bra, men har altfor mange filmer og er for lineær til å nå høyt opp på listen.

Dessuten har vi jo selvsagt Final Fantasy V på SNES. Det er nok definitivt retro, men også det beste spillet i serien. Det har alt. Bra historie, bra karakterer, sjarm, bra jobbsystem, bra vanskelighetsgrad og så videre. Serien kunne ha tatt kvelden etter den for min del. Bortsett fra FFVII, VIII, IX, X og X-2, selvsagt.

Edit: I tillegg har vi jo Dragon Quest. Det er veldig likt Final Fantasy, men på mange måter mye bedre.

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Siden du allerede har xbox (360 i assume) Ville jeg prøvd ut FF XIII. Et spill jeg storkoste meg med, selv om mange hardcore ff fans mener det er dårlig. Uansett ville jeg også kjøpt meg en PSX og gått til innkjøp av FF VII-IX. Kanskje de 3 aller beste spillene. Ufattelig mye mer komplisert enn det nyeste men også mye mer givende. FF VIII spesielt, har jeg hatt ufattelig mange tmer underholdning med, så utrolig mye du kan gjøre i det spillet, men det krever mye tolmodighet.

Lenke til kommentar

Om du skal skaffe en PSX (blir ikke det 1.gen Playstation?) bør du se om du kan skaffe spillene først da de ikke er så enkle å få tak i som orginale lenger. Da er det enklere med PS3 hvor du kan laste ned alle tre spillene (VII, VIII, IX) og spille på den uten problem :D Det er hva jeg endte opp med når jeg gav opp å finne orginalspillet.

Lenke til kommentar

FF I-IX finnes i remakes på diverse systemer. VII-IX finnes som sagt på PSN, men hvis du ikke har tenkt til å skaffe deg PSP/3, er en emulator og en tur til bukta det billigste.

Jeg ser at absoluttspill.no fremdeles fører X-2 og XII, men X må du nok ty til mindre lovlige metoder for å få tak i med mindre du finner det brukt. Det er tross alt over 8 år siden det ble sluppet i vår verdensdel, og med PS2 på vei til å bli faset ut, er tilgjengeligheten ganske lik null. Atpåtil, for å forstå mest mulig av X-2 bør du spille X først.

FFXIV derimot ser ut til å bli en flopp. Omtale fra spillere er for tiden i ferd med å drepe det.

Lenke til kommentar

Om du skal skaffe en PSX (blir ikke det 1.gen Playstation?) bør du se om du kan skaffe spillene først da de ikke er så enkle å få tak i som orginale lenger. Da er det enklere med PS3 hvor du kan laste ned alle tre spillene (VII, VIII, IX) og spille på den uten problem :D Det er hva jeg endte opp med når jeg gav opp å finne orginalspillet.

Ja, men man kan jo selvsagt kjøpe en psone også. Problemet med å laste de ned fra PS Store er gasnke enkelt at alle som har ps 3 i dag, har en diger plasma, lcd eller led TV. Og tro meg, grafikken på PS 1 spill blir elendig. Da er det bedre med en original psx, om du har en gammek 28 tommer kasse tv stående et sted. Feelingen blir mye bedre mener nå jeg. Og det du sier med at de spillene er vanskelig å få tak i mener jeg er helt feil. Har selv funnet alle spillene originale black labels for under 500 lappen pr stk :) Husk nå at disse spillene er noen av de aller mest solgte PSX spillene ever, så at det er mangel på kopier tror jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hei folkens takker får mangen gode svar :) Har nå fått tak i FFXIII til xbox åpner coveret nuh. Herregud det er jo på 1 ... 2 ... 3 dvder! Det har eg aldri sett før! Er det sånn eg må bytte 1-3 2-3 3-3treiendel av spillet? Eller er det helt random bytting av dvd i spillet? Har sett spill med 2 dvd men dette tar kaka. Skal bli spennende å prøve :D

Lenke til kommentar

Grunnen til hvorfor det er så mange plater er fordi det er veldig mange filmer i spillet. Du trenger heldigvis bare å skifte plate to ganger. Det er ganske bra, men veldig lineær frem til kapittel 11 (eller noe sånt, har ikke spilt det på lenge.)

Jeg bestilte nettopp Final Fantasy: The 4 Heroes of Light til DS hos Platekompaniet. Burde være her om to, tre dager. :D Det har jeg ventet leeeeeenge på, for å si det mildt. :cool:

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Veldig lineært fram til kapittel 11 yes. Men også ganske lineært etter det også etter min mening. Kan kanskje være litt umotiverende å spille et slikt spill, men det er mye som gjør spillet så bra. Characther devolepment f eks. Massevis av muligheter. Og paradigms systemet er jo bare helt genialt når du kommer skikkelig inn i det.

Lenke til kommentar

Veldig lineært fram til kapittel 11 yes. Men også ganske lineært etter det også etter min mening. Kan kanskje være litt umotiverende å spille et slikt spill, men det er mye som gjør spillet så bra. Characther devolepment f eks. Massevis av muligheter. Og paradigms systemet er jo bare helt genialt når du kommer skikkelig inn i det.

Enig at det er lineært, men character development er da vitterlig lineært det også etter min mening. En har i grunn ikke så veldig mange valg når en lvler opp. En kommer til å ta all magi og skills på veien oppover i systemet likevel. Det er det mest statiske systemet i et FF syns jeg. Personlig ble jeg lei etter en stund og solgte det uten å spille det ferdig (ja, jeg kom til kap.11 og vel så det). Jeg ville spilt FFVI eller IX, de to beste spillene i serien (veldig subjektiv mening selvsagt :) )

Endret av Zahl
Lenke til kommentar

Enig at det er lineært, men character development er da vitterlig lineært det også etter min mening. En har i grunn ikke så veldig mange valg når en lvler opp. En kommer til å ta all magi og skills på veien oppover i systemet likevel. Det er det mest statiske systemet i et FF syns jeg. Personlig ble jeg lei etter en stund og solgte det uten å spille det ferdig (ja, jeg kom til kap.11 og vel så det). Jeg ville spilt FFVI eller IX, de to beste spillene i serien (veldig subjektiv mening selvsagt :) )

Crystarium systemet er jo lineært, ikke masse muligheter der. Jeg tenker mest på våpen, accesories osv.. Alle de forskjellige våpnene kan oppgraderes, og du velger også selv hvordan du ønsker å levle opp de forskjellige våpnene og accesories. Du kan komme til å faktisk stå fast hvis du har sløst med dette.

Lenke til kommentar

beste FF spillene og av samme gene er FFVII og FFX. desidert beste.

FF7 har en sykt bra story og stemning. forsåvidt denne den siste final fantasy filmen er hentet idèr fra. sterkt anbefalt. eneste minus nå er vel grafikken stinker i forhold til det den var når den kom ut ;) men det har lenge vert snakk om at de skulle lage en oppdatering av spillet med ny grafikk.

spille FFXIV nå, greit spill, men en del irriterende momenter.

FFX er ypperlig på Xbox360. du bruker lett en hel uke foran skjermen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...