Gå til innhold

Dyrere datadeler og maskiner i vente....

Anbefalte innlegg

Hvis man har tenkt å gjøre noe større innkjøp så

bør man handle i nærmaste framtiden !

Nå presses nemlig kronekursen ned og det betyder dyrere

produkter for oss. Vi ser allerede stigning på RAM prisene

og andre produkter vil følge etter.

Tipper at DVDbrennerer og LCD skjermer vil ikke bli så veldig mye

billigare heller på en stund

Vel, vel, den som lever får se :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom kronekursen svekkes med 5% (hvilket er ganske mye), vil dette medføre at et produkt som har kostet kr 2000, vil bli kr 100 dyrere. Du nevner DVD-brennere; disse vil nok i seg selv synke i pris med mer enn 5% på relativt kort sikt, så jeg tror ikke det er noen kjempehast med å investere.

Det finnes nok andre varegrupper (altså ikke pc-utstyr) hvor advarselen din har større relevans. :wink:

Lenke til kommentar

Tror nok at prisstigningen på RAM har andre årsaker enn den svekkede kronekursen. Etter det jeg har fått med meg har RAM steget adskillig mer enn det kronen er svekket den siste tiden...

Når det gjelder andre PC-komponenter/utstyr er jeg enig med andre som har svart før meg, den svekkede kronekursen blir neppe nok til å motvirke den generelle prisnedsettelsen som kommer når produkter har vært på markedet en stund...... tror jeg

Lenke til kommentar

HDer har sunket voldsomt i pris i det siste :D

Skjermkort har såvidt jeg sett økt. Men kronekursen og det...datautstyr priser går etter andre faktorer vil jeg tro. Men litt kronekurs, men ikke særli mye. Kanskje ting som oljeprisene? Noen som FAKTISK vet det og ikke bare gjetter?

Lenke til kommentar
HDer har sunket voldsomt i pris i det siste :D

Skjermkort har såvidt jeg sett økt. Men kronekursen og det...datautstyr priser går etter andre faktorer vil jeg tro. Men litt kronekurs, men ikke særli mye. Kanskje ting som oljeprisene? Noen som FAKTISK vet det og ikke bare gjetter?

Her er det nok ikke bare et parameter som er avgjørende, men summen av mange. Viktigst er nok den gamle læren om tilbud å etterspørsel. Når et produkt er nytt, og få enheter er tilgjengelig, vil ikke tilbudet på langt nær dekke etterspørselen. Dette vil medføre at prisene presses kraftig i været. Etterhvert som produsenten ser at det er marked for produktet, og produksjonen kommer skikkelig igang, vil tilbudet langt på vei dekke mye av etterspørselen, andre produsenter selger tilvarende produkter, og prisene presses ned.

Og så har vi den motsatte ytterligheten av det første jeg nevnte, markedet oversvømmes av f.eks. cd-brennere, og konkurransen er med på å presse prisene kraftig ned fra ca kr 2000 til ca kr 500 på et par år.

Andre ting som f.eks kronekurs o.a. er selvfølgelig også med på å bestemme sluttprisen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...