Gå til innhold

Akambrukernes bilder - Oktober 2010


Anbefalte innlegg

Regnbuer

Lysere på den ene siden av regnbuen. Pussig..

Joda - innenfor "hovedbuen" er lyset litt sterkere enn utenfor - antar det er reflektert lys - at regndråpene der inne har en tendens til å reflekteret lyset tilbake mot lyskilden - og i og med at solen så er på den andre siden av betrakteren når du kikker inn mot midten av regnbuen ("buen" er egentlig en kjegle med utgangspunkt i betrakterens øyne, med akse som er forlengelse av linjen mellom lyskilden (solen) og betrakterens øyne), så blir lyset sterkere - på kjeglen ("buen") er refleksjonene så lyset brytes i stedet for å reflekteres, og utenfor buen igjen blir de "ekstra" refleksjonene reflektert så du ikke ser det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regnbuer

Lysere på den ene siden av regnbuen. Pussig..

Joda - innenfor "hovedbuen" er lyset litt sterkere enn utenfor - antar det er reflektert lys - at regndråpene der inne har en tendens til å reflekteret lyset tilbake mot lyskilden - og i og med at solen så er på den andre siden av betrakteren når du kikker inn mot midten av regnbuen ("buen" er egentlig en kjegle med utgangspunkt i betrakterens øyne, med akse som er forlengelse av linjen mellom lyskilden (solen) og betrakterens øyne), så blir lyset sterkere - på kjeglen ("buen") er refleksjonene så lyset brytes i stedet for å reflekteres, og utenfor buen igjen blir de "ekstra" refleksjonene reflektert så du ikke ser det..

Det som var enda mere pussig, var at regnbuen (som egentlig strakk seg helt rundt) så ut til å være veldig nært. Kunne se begynnelsen av buen bare noen meter utpå vannet. Har aldri vært så nær en regnbue før, for å si det slik.

Lenke til kommentar

Tilbrakte høstferien i Tyrkia og har nå vendt hjem til kalde Norge :thumbdown:

Fikk tatt noen bilder ihvertfall og det var overraskende mange katter som gikk rundt i byene så de ble et morsomt motiv i ferien :)

 

Katten likte seg som modell.

post-214619-1286814188,8507_thumb.jpg

 

post-214619-1286814208,9001_thumb.jpg

 

post-214619-1286814280,5597_thumb.jpg

 

Enda en søt katt.

post-214619-1286814296,5666_thumb.jpg

 

Den ene natta var det fryktelig uvær og alarmer gikk overalt på hotellet :ohmy:

post-214619-1286814309,0813_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Likte amfi-bildet, Breni - fin dybde! Ville nok rettet opp horisonten io uværsbildet, tror jeg.

 

I går dro jeg på fjellvandring med to mellomringer på CV 90mm og intensjon om at der skulle de være på hele turen, så jeg ble ganske nærsynt etterhvert - alt over 70 cm var for lang unna wink.gif

 

post-73994-1286823415,801_thumb.jpg

 

post-73994-1286823439,1812_thumb.jpg

 

post-73994-1286823487,1247_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det som var enda mere pussig, var at regnbuen (som egentlig strakk seg helt rundt) så ut til å være veldig nært. Kunne se begynnelsen av buen bare noen meter utpå vannet. Har aldri vært så nær en regnbue før, for å si det slik.

Alle små vanndråper i lufta kan lage regnbue - er man i båt kan sjøsprøyt fint lage en liten en. Stå litt høyt, for eksempel på en gardintrapp i hagen en solrik dag, med hageslange satt på så fin sprøyt du kan - og så skal du få se sirkelrund regnbue. Avstanden til vanndråpene betyr ingenting.. ;)

Lenke til kommentar

Det som var enda mere pussig, var at regnbuen (som egentlig strakk seg helt rundt) så ut til å være veldig nært. Kunne se begynnelsen av buen bare noen meter utpå vannet. Har aldri vært så nær en regnbue før, for å si det slik.

Alle små vanndråper i lufta kan lage regnbue - er man i båt kan sjøsprøyt fint lage en liten en. Stå litt høyt, for eksempel på en gardintrapp i hagen en solrik dag, med hageslange satt på så fin sprøyt du kan - og så skal du få se sirkelrund regnbue. Avstanden til vanndråpene betyr ingenting.. ;)

Joda, jeg vet at lyset spaltes til et spektrum. Det er skolelærdom. Illusjonen var at den så enorm ut. Så ut som den strakte seg over fjorden, men så så jeg et endepunkt foran en busk i nærheten, og 50 meter ute på vannet. Ganske kult.

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Har du eksportert galt eller gjort noe annet uriktig på vei til de ferdige bildene? Kvaliteten imponerer ikke for øyeblikket. ;)

 

Hvis du mener mine tåkenattbilder(?) så skal de være slik. Altså ikke noe "galt" sålenge inntrykkene er skapt og oppnådd som søkt.

 

("inntrykk" for min del betyr ikke nødvendigvis alltid støyfrie teknisk perfekte superglansbilder)

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Kult,er det tatt i Norge.Hvis ja,hvor da :)

Ja, det er i Norge. Nærmere bestemt Kjølstad Grustak i Vormsund, Akershus. Arrangementet heter Formula Offroad, og det arrangeres flere steder i Norge såvidt jeg vet..

Formula offroad er det riktige benevnelsen ja :)

 

Var vel islenderne som begynte med denne avarten av amerikanske mud racing.

 

Må få med meg et sånt stevne til neste år :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...