Gå til innhold

Akambrukernes bilder - Oktober 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personleg syns eg det virke som om du, Tor, prøve å frosvara teknisk dårlege bilete ved å sei at det er "kunst". Du seier at du vil få fram ein følelse i bileta dine, og at dette er det viktigaste for deg. Eg trur at den beste måten å gjere dette på er å fyrst produsera teknisk bra bilete, også begynna på resten. På den måten har du ein grobunn, og du kommunisere betre med fleir folk. Poenget, for meg, med foto er å kommunisera med folk, og nå dei. Sjølvsagt skal du eksperimentera, men om ingen forstår budskapen din, har du - etter min meining - mislykka i å ta eit bra bilete.

 

Kvifor viser du fram bilete, om det berre er du som forstår dei?

 

Enten misforstår du hva jeg vil frem til, eller så er du på (bevisst) villspor. "Andreasfe" er inne på det samme som meg, tomsi har og prøvd å si noe, hvorfor er det så vanskelig å forstå at dette ikke er Bildekritikken? Ikke har jeg behov for en leksjon fra skolebenken heller om tekniske bilder og blabla. Du gjør dine bilder på din måte, enten du har funnet din egen unike måte eller lært den på skolen, jeg gjør det på min måte. Det er ingen fasit - og noe man også må ha i bakhodet når man ser på andres bilder, dvs at ens egne preferanser er ingen mal for andre.

 

Jeg har ingen problemer med at noen ikke liker mine bilder, det er ikke det som er kjernen her, men at dette ikke er Bildekritikken. Jeg kjenner til folk som ikke vil poste bilder her fordi enkelt ikke har forstått enda hva denne tråden er til. Folk er heller ikke "dumsnille" om de sier kun at de likte bildet ditt, jeg syntes den kommentaren din (lenger oppe) nedvurderer andre menneskers evner. Det er faktisk mulig å like et bildeinntrykk uten å pirke eller henge seg opp i detaljene, mulig du absolutt ønsker detaljkritikk uansett, men da er du i feil tråd.

 

Man må kunne se andres bilder uten å lete etter tekniske "feil" - og da feil som kun kanskje er feil i følge ens egne preferanser, noe som ihvertfall er feil tankegang. Men som sagt har man Bildekritikken til de som har behovet denne gir.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tar jeg ikke helt feil så ble denne tråden laget for og dele bilder man vil at andre brukere burde få glede i,om ikke annet for å få en egen glede av og fremvise bilder uansett kvalitet og fotografisk kapasitet.

En av de andre grunnene var at man ikke skulle "spamme" BK (bildekritikk) med "søppel".

 

Men det står i vedtektene "Det er lov å kommentere bilder, men fullverdig bildekritikk skal fortsatt skje i bildekritikken",.

I den diskusjonen som ble utfallet for disse månedtråder,mener jeg å huske at vi var ganske enige i at bruker skulle skrive uoppfordret om han/hun vil ha en mer grundig bilde-kritikk i månedstrådene.

 

Det jeg har merket meg er at hvis kritikken her er litt i overkant krass blir det fort en diskusjon angående dette temaet,kan hende månedtrådene ville blitt litt mer allsidig hvis det kun er lov og gi kritikk til de som spør om det.men på en annen side så blir det litt kjedelig hvis man ikke kan kommentere bilder i det hele tatt.

 

Hvis det er bilder jeg ikke liker så kommenterer jeg ikke de i det hele tatt,er det bilder jeg liker så kommenterer jeg de både på godt og vondt,er det bilder av "kosedyret" tatt av en førstegangsbruker pleier jeg og la de bli forbigått i stillhet hvis ikke brukeren spør spesifikk om bildet.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har slått kloa i verdens beste f/1.4 objektiv. En Nikkor AF-S 24mm f/1.4G ED. Her er noen testbilder. Har dog ikke fått tatt noen skikkelige bokeh-testbilder enda, men de kommer nok etterhvert. Må nok skaffe meg en FX for å få utnyttet potensialet fullt ut. Hvis ikke bildene er gode, skyldes det fotografen, hehe! Bortsett fra det, sitter jeg på en crappy laptop.. Polafilter er brukt på alle bildene, bortsett fra det første.

 

f/1.4

post-43539-1287838106,8633_thumb.jpg

 

f/5.6

post-43539-1287838205,6429_thumb.jpg

 

f/8

post-43539-1287838233,8959_thumb.jpg

 

post-43539-1287840452,084_thumb.jpg

Endret av KSolfjeld
Lenke til kommentar

Å poengere noe helt sinnsvakt åpenbart feil med ett bilde er neppe å "ta det under en lupe". Get over yourself.

 

Den var ny - kan et bilde være "helt sinnsvakt åpenbart feil"? I følge hva? Dine preferanser? Og da bare må du si i fra siden du sitter på fasiten? Selv når ingen ba om din mening, din fasit? Jeg tolker da ditt utsagn slik at hver gang du gir negativ kritikk her så er det noe "helt sinnsvakt åpenbart feil" med bildet, etter din mening.

 

Sorry, men jeg tror du mangler litt av forståelsen av mangfoldet i fargene i verden, de er flere enn to - og denne tråden er altså ikke bildekritikken..

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Kvifor viser du fram bilete, om det berre er du som forstår dei?

 

Snakker du for alle på forumet her nå? For det høres virkelig slik ut, selv om det neppe er i nærheten av virkeligheten.

 

Forøvrig vil jeg på det sterkeste si meg uenig i at kunstneriske uttrykk må kunne "forstås" (hva du nå legger i det) som et kriterie for om det skal vises frem i et åpent forum, all den tid forumreglene følges.

 

Uten å mene noe om verken Tor Vidle eller bildene hans kan jeg bare minne om at historien er full av kunstnere som var mislikt og ble avskrevet som idioter (inkludert forfulgt og torturert) under sin levetid, men som ble geniforklart etter sin død.

 

La oss nå ikke være så polemiske at det går ut over sakligheten og den gode tonen som ellers er her i forumet.

 

Edit: Sannelig bra slike som Terry Richardson holder seg unna månedstrådene her, tør ikke tenke på kommentarene :roll:

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Takk :)

 

Jeg har litt lyst til å gå dit en dag det er litt mørkere og bruke litt lengre lukkertid.

Det jeg lurer på er om min blits klarer å nå der opp for å fryse 'toget' på siste gardin, eller om det blir litt for lang avstand.

Metroen er jo førerløs, så jeg får sikkert ikke kjeft for å blitse den :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

"produktfoto"

 

post-151946-1287859098,083_thumb.jpg

 

 

Hvordan er oppskarpingen og støy-reduseringen på deres skjermer ?

 

Vanskelig å se på et forsåvidt lite bilde, men ser fint ut på min kalibrerte skjerm.

 

Vil si at jpg-artefaktene er det mest fremtredende, om man virkelig stirrer... :)

Lenke til kommentar

Om jeg får lov til å legge til en liten kritikk på bildet ditt, freddern.. Blir litt for falma komposisjon her da jeg føler at bildet "slutter" hvor det fine, varme lyset slutter. Skulle gjerne hatt litt mer rom på høyre side, men de andre bildene dine viste nettopp dette, så de var godkjent!

Endret av Wiciwato
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...