Gå til innhold

Akambrukernes bilder - Oktober 2010


Anbefalte innlegg

Har du eksportert galt eller gjort noe annet uriktig på vei til de ferdige bildene? Kvaliteten imponerer ikke for øyeblikket. ;)

Det ser ut som han har dratt litt hardt i Reduce Color Noise-spaken.

 

Sorry, men nei du er sporløs.

 

Bildene er tatt i grauttjukk tåke i kølsvarten og fargesettingen i lysstrålene er tonet den veien jeg ønsker de for å skape det inntrykket jeg ønsker. Egentlig ville jeg hatt de enda mer naturlig kornete snøaktiggrautjukke og rufsete (og som nevnt over søker jeg inntrykker, og ikke nødvendigvis teknisk perfeksjonisme alltid, da ville disse f.eks blitt platte og uttrykksløse)

 

Så det er nok ikke noe galt som i "galt" - det er ingen standard i inntrykkenes verden, men personlige og ofte unike referanser som så kan oppfattes ulikt fra person til person. Og det er der etter min mening de interessante kreative delene i foto finnes, nemlig at man er fri og behøver ikke tenke mal.

 

Det blir som maleri - enten føler man seg hjemme i det man ser/opplever, eller er fremmed, og kunsteren har skapt inntrykket bevisst ifølge hans unike kreative inntrykk og ikke for å tilfredstille andres preferanser eller en mal.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du eksportert galt eller gjort noe annet uriktig på vei til de ferdige bildene? Kvaliteten imponerer ikke for øyeblikket. ;)

Det ser ut som han har dratt litt hardt i Reduce Color Noise-spaken.

 

Sorry, men nei du er sporløs.

 

Bildene er tatt i grauttjukk tåke i kølsvarten og fargesettingen i lysstrålene er tonet den veien jeg ønsker de for å skape det inntrykket jeg ønsker. Egentlig ville jeg hatt de enda mer naturlig kornete snøaktiggrautjukke og rufsete (og som nevnt over søker jeg inntrykker, og ikke nødvendigvis teknisk perfeksjonisme alltid, da ville disse f.eks blitt platte og uttrykksløse)

 

Så det er nok ikke noe galt som i "galt" - det er ingen standard i inntrykkenes verden, men personlige og ofte unike referanser som så kan oppfattes ulikt fra person til person. Og det er der etter min mening de interessante kreative delene i foto finnes, nemlig at man er fri og behøver ikke tenke mal.

 

Det blir som maleri - enten føler man seg hjemme i det man ser/opplever, eller er fremmed, og kunsteren har skapt inntrykket bevisst ifølge hans unike kreative inntrykk og ikke for å tilfredstille andres preferanser eller en mal.

 

Tor

 

Litt av en kunstner du med andre ord.

 

Men det var ikke akkurat som om han utlyste teknisk perfeksjonisme, så tror du tar til deg kritikken helt feil. Han sa ikke en gang at du ikke oppnådde å skape gode/spennende inntrykk

 

(Forøvrig, jeg synes ikke du gjorde det. Jeg tror bare du var ute å gikk med kamera så var det plutselig litt tåke, og du hadde ikke med deg stativ / optikk, så da er det enkelt å gjøre noe litt artsy. Måten du skriver på er også litt i overkant pretensiøs, og ikke veldig hyggelig, derfor føler jeg ikke for å være det heller.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Bildene er tatt i grauttjukk tåke i kølsvarten og fargesettingen i lysstrålene er tonet den veien jeg ønsker de for å skape det inntrykket jeg ønsker. Egentlig ville jeg hatt de enda mer naturlig kornete snøaktiggrautjukke og rufsete (og som nevnt over søker jeg inntrykker, og ikke nødvendigvis teknisk perfeksjonisme alltid, da ville disse f.eks blitt platte og uttrykksløse)

 

 

 

All den krangliga dere driver med gjorde at jeg måtte ta en titt til på disse ikke fullende bildene :)

 

Synes bilde 1 fungerte best,bilde tre kunne blitt noe mer komplett hvis man brukte motorsagen på buskaset i forgrunnen,bilde 4 og 5 er gode,spesielt bilde 4 likte jeg vinkling du har gjort,men de to gir meg ikke noe "tykk tåke"assosiasjoner :)

Lenke til kommentar

Har du eksportert galt eller gjort noe annet uriktig på vei til de ferdige bildene? Kvaliteten imponerer ikke for øyeblikket. ;)

Det ser ut som han har dratt litt hardt i Reduce Color Noise-spaken.

 

Sorry, men nei du er sporløs.

 

Bildene er tatt i grauttjukk tåke i kølsvarten og fargesettingen i lysstrålene er tonet den veien jeg ønsker de for å skape det inntrykket jeg ønsker. Egentlig ville jeg hatt de enda mer naturlig kornete snøaktiggrautjukke og rufsete (og som nevnt over søker jeg inntrykker, og ikke nødvendigvis teknisk perfeksjonisme alltid, da ville disse f.eks blitt platte og uttrykksløse)

 

Så det er nok ikke noe galt som i "galt" - det er ingen standard i inntrykkenes verden, men personlige og ofte unike referanser som så kan oppfattes ulikt fra person til person. Og det er der etter min mening de interessante kreative delene i foto finnes, nemlig at man er fri og behøver ikke tenke mal.

 

Det blir som maleri - enten føler man seg hjemme i det man ser/opplever, eller er fremmed, og kunsteren har skapt inntrykket bevisst ifølge hans unike kreative inntrykk og ikke for å tilfredstille andres preferanser eller en mal.

 

Tor

Ok, jeg skal ikke hoppe inn i debatten her om kunsterisk svada - for det er det er. Jeg skal heller fortelle deg om en person som het Ansel Adams. Han brukte det som var på sin tid det best mulige utstyret og fikk sine bilder frem på en best mulig teknisk måte. Dette er grunnen til at bildene hans fremdeles er ettertraktet, det er over 60 år siden de ble tatt og det er over 25 år siden han døde. Det som kunsthøyskole og kunstfagskoler produserer av fotografer er ikke fotografer, det er tullinger med altfor dyrt utstyr som knipser in the moment bilder - egentlig det samme som konfirmasjonsfotografene gjør, bare at KH folka har blitt opplært i å distorte og ødelegge bildene sine enda bedre i photoshop.

 

Nå er jeg sikkert i overkant slem osv osv, men hvis du vil skape en følelse eller opplevelse så gjøres det best med å følge komposisjonsregler og fremkalle bildene sine på en best mulig teknisk måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@(7D)TorVidle:

Jeg har ikke sagt noe om innholdet, men kvaliteten på jpg-bildene du har levert - ikke mer og ikke mindre. For meg virker det som du har valgt feil komprimeringsinnstilling eller noe lignende. Har sett adskikklig mer innbydende bilder fra deg tidligere. Se eksempelet som følger:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Har forøvrig endelig fått tid til fotografering etter flyttingen. Legger ut et bilde fra søndagsturen min i tidvis skiftende vær.

 

Lenke til kommentar

Her ble det mye rart plutselig, og endel misforståelser. Og mulig man burde heller starte en tråd med emnet "hva et godt bildeinntrykk er for deg".

 

cruelphotography:

Det blir som dine bilder og de inntrykk du prøver å skape, enten liker man det eller ikke. Du klarer heller ikke å få alle til å like dine bilder eller måter å gjøre ting på, noe som er naturlig. Men du prøver antagelig å skape dine egne inntrykk du og, regner jeg med?

 

For egen del er det helhetens inntrykk som betyr noe, ikke så mye det rent tekniske. Angående kritikk så synes jeg det er ok hvis noen liker noen av bildene mine, men og ok at noen ikke liker de, slik er det bare. Nå er ikke dette "Bildekritikken" og jeg svarte kun på hvordan jeg så dette etter at noen mente noe teknisk om bildene.

 

(Det du satte i parantes ble litt vel barnslig hevet)

 

Nautica:

"Krangling" er ikke et ord jeg vil bruke, mer "klargjøring" for hvordan jeg tenker når jeg tar bilder. Og at jeg noen ganger gir f... i hva som er "standard". Jeg tar bilder slik jeg vil ha de, for min del og mine premisser, og ikke andres eller en lærebok.

 

De er croppet slik jeg vil ha de, men det er korrekt (og noe jeg ikke selv ble 100% fornøyd med) at det syntes vanskelig å få det grauttjukke med godt nok. Egentlig ble jeg overrasket over at noen av de ble så klare når jeg selv slet med å se detaljene som kameraet viste etterpå. Har forsåvidt opplevd det samme i heftig snøvær og mørke sammen med spotter av lys.

 

fredderen:

Jeg er usikker på om du forstod at jeg noen ganger "driter" i boka og standarden. Det er min soleklare frihet - og som med bilder hvor jeg mer følger "normalen" så får man samme resultat når man lar andre se de: Noen liker de, noen liker de ikke. Og slik må det være, og er. Heldigvis.

 

(hva det første avsnittet ditt hadde med saken å gjøre forstod jeg ikke?)

 

Slem? Nix, du har lov å mene ditt, liksom jeg har lov å mene mitt, no big deal..

 

Edit: Shocktrauma:

De er komprimert med samme parametere som alle andre tidligere bilder jeg har lagt inn i månedstråder. Forskjellen er vel kun at dette er en annen uttrykksform som jeg vanligvis ikke poster så mye av her pga det lille formatet man får vist de i.

 

 

Men jeg tror jeg runder av her for min del, dette er jo kun en kosemånedstråd med forskjellige bilder av uante utgaver og motiv - og ikke en Bildekritikk.

 

Tor

Endret av TorVidle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er så mange flotte bilder her i tråden, og nydelige høstfarger. Men om dere har planer om å poste flere bilder av de ekle edderkoppene så setter jeg pris på bruk av spoiler. :!:

 

post-145158-1286917237,9123_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Til opplysning er dette en harlequin-marihøne, som er en ukjent art i norsk fauna, og en stor trussel mot andre marihøner, innsekter og vegatasjon.

Takk for info. Lurte på om det var det, mener å huske at det stod noe om de på dagbladet eller VG tidligere i år, men jeg var uansett for trøtt til å stresse med å finne ut av det når jeg posta bildet. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...