knutsen92 Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei, jeg har problemer med bremsene og lurte på om dere kanskje kunne vite hva det er. Fikk et svar på en annen post at det kunne være kast i bremseskivene, men pappa sier at det ikke er det. Han tror det ABS'en. Noen som vet hvordan jeg eventuelt kan fikse sånn at ABS'en ikke gjør at jeg hakker når jeg bremser? Det skjer kun ved helt nedbremsing, ikke under vanlig kjøring og vanlig bremsing for å slakke farten. Men bremser jeg helt ned, så hakker det. Men kjører jeg så litt fram og presser inn igjen, så hakker den IKKE. Det kan ikke være noe med bremsene da? Må vel være noe med ABS'en? Lenke til kommentar
iKent Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hakker det på den måten at bilen rister når du bremser kraftig er det ikke ABS, da er det bremseskiver og/eller bremseklosser som må skiftes. Fungerer ikke det så hadde begynt å lure på om noe sitter skjevt, eventuelt ikke ordentlig fast. -iKent. Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Hakker det på den måten at bilen rister når du bremser kraftig er det ikke ABS, da er det bremseskiver og/eller bremseklosser som må skiftes. Fungerer ikke det så hadde begynt å lure på om noe sitter skjevt, eventuelt ikke ordentlig fast. -iKent. Men det skjer jo kun ved første nedbremsing? Hvis jeg da trykker gassen i bånn og får litt fart og så bråbremser så bremser den uten noen problemer. :s Når jeg bremser så lager den lyd, samtidig som bremsen blir holdt litt igjen av bilen, klarer liksom ikke trykke den helt inn hvis det skjer. Lenke til kommentar
iKent Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det er nok ikke ABS. ABS systemet gjør at hjulene IKKE låser seg dersom du skal nødbremse. Dersom du nødbremser med ABS, vil du ha mer kontroll på bilen og det er lettere å styre bilen unna, mens uten ABS vil du mest sannsynlig seile rett frem. Det er nok ikke ABSen som gjør at bilen din lager en sånn lyd, da ABSen kun er et lite hode som merker dersom et dekk slipper, så den regulerer bremsekraften på hvert hjul. Du bør enten få tak i en som er i nærheten av deg og få vedkommende til å se på det eller kjøre den på et verksted. Ikke begynn å leke med sånne ting uten kompetanse. iKent. Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Ta ut sikringen til ABS'n og prøv å se om problemet er der fortsatt... Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Lyser det noen varselslamper i dashbordet? Lenke til kommentar
knutsen92 Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Lyser det noen varselslamper i dashbordet? Nei Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ta ut sikringen til ABS'n og prøv å se om problemet er der fortsatt... Støtter denne, men vær oppmerksom på èn ting da, og det er at ABS-systemet frakoblet vil på de fleste biler potensielt kunne gjøre at bakhjulene låser seg før forhjulene, da det er samme systemet som regulerer bremsekraftforskjellen mellom foran og bak. Jeg kan tenke meg til at det er ABS-systemet som gjør dette, da symptomene absolutt ikke peker mot noe mekanisk feil. Dette kan f.eks være at en av ABS-sensorene er dårlig slik at den oppfatter tap av signal fra sensoren som kraftig reduksjon av hastighet på hjulet. I noen tilfeller kan det være mulig å justere mellomrommet mellom sensor og krans. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå