Gå til innhold

Hjelp, jeg skal være "fotograf" i en dåp

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal snart i dåp, og familien har spørt om jeg kan ta noen

bilder i kirka. Jeg har helt ærlig ikke peiling på hva jeg skal stille

kamera inn på, da kirker ofte er mørke, og blitz kan jo også fort bli forstyrrende. Jeg har sagt ifra til familien at det er ikke sikkert jeg

kommer til å klare dette, men jeg må jo gi det er forsøk.

Jeg har et nikon d80 med en 18-135 mm linse. Jeg tror ikke jeg vil

stresse med stativ og slikt, så må prøve å gjøre det beste utav det.

Kan noen hjelpe meg??

Ellen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en slik blitz som du linket til. Anbefaler dere å bruke den?

Bare lurer på om det ikke er sjenerende for presten med et blitzregn?

Jeg trenger også hjelp til hvilke instillinger jeg skal stille kamera inn på

for at det ikke skal bli for mørkt, altså blender, lukkertid, iso.. ?

Lenke til kommentar

Om presten har blitz-regler så har han informert om det. Snakk med familien det gjelder.

Om det er greit med blitz så ville jeg tatt noen bilder med blitz og noen uten. Spørs hvor godt trent du er for å veksle slik. Om du ikke har full kontroll på å veksle slik så bruker du eksternblitzen.

Mrk. Litt av greia med at du er hobbyfotografen som tar jobben, er at du gjør ting annerledes og bedre enn de andre. Blitzbildene kan de andre som tar bilder levere like godt. Så om du ser en annen familiemedlem som også har kamera så avtalt med ham/henne slik at han tar blitzbilder som han kan sende til deg etterpå. Så er du godt dekket inn.

Det jeg tørr foreslå, er å kjøpe en brukt 50mm1,4, bruke den med høy iso.

Og selge den etterpå om du ikke trenger den mer. Da taper du ikke penger.

Husk å velge et fokuspunk og juster hvitbalansen.

Blender og lukker er umulig å si noe om uten å vite hvor det er og hvordan lyset er der. Vi kan ikke måle lyset der uten å være der. Bruker du blitzen så kan du stole på automatikken. Bruker du ikke blitz så avhenger alt ift mengden lys.

Lenke til kommentar

Se om du får tatt deg en tur i kirka på forhånd - så du kan sjekke ut lysforhold. Ta noen prøvebilder for å se hvor høy ISO du kan bruke uten at det blir for mye støy.

Om det er en relativt ny kirke kan det faktisk hende du klarer deg meget bra, de har som oftest bra med lys.

Ellers er blits med diffuser til god hjelp.

Lenke til kommentar

Jeg har en slik blitz som du linket til. Anbefaler dere å bruke den?

Bare lurer på om det ikke er sjenerende for presten med et blitzregn?

Jeg trenger også hjelp til hvilke instillinger jeg skal stille kamera inn på

for at det ikke skal bli for mørkt, altså blender, lukkertid, iso.. ?

Er det forbudt og bruke blits blir du/dere informert om det,hvis ikke kjør på.

Bli gjerne litt "paparazzia" og ta deg litt til rette,selv om enkelte finner det støtende vil bildematerialet "minnene" bli mye bedre.

Dåpen er bare en dag,men bildene skal vare livet ut.

Det du gjør er og sette kameraet i manuelt bruker blender f/5.6 eller noe rundt der,lukker på ca 1/120 sec. og iso 200.Blitsen sin styrke kan du gjerne sette på -1 hvis du er forholdsvis nært,og ikke rett blitsen direkte mot motivet rett den oppover og hvis det er stor takhøyde burde du bruke en form for diffuser.

Kan du ikke bruke blits så er situasjonen straks verre,med det objektivet og kameraet du har må du ha forholdsvis mye lys eller lang lukkertid.Da er det viktigst og ta bilder når folk er rolige så du kan bruke lange lukkertider,ta og spander på deg et enbeinstativ fordi du må klare og holde kameraet rolig.

Hvor mye iso klarer D80 før det begynner og bli uakseptabel med støy,400? kjør på opp til maks.

Når det gjelder blender så får du størst blender på 18mm f/3,5 og den blir mindre jo mer du zoomer opptil f/5.6.

Ute kan du med fordel bruke blitsen som fyllinnlys,hvis det er sol.

Ta og finn deg en god plass og fotografere fra,typisk så er mittgangen full av andre som skal fotografere så still deg gjerne helt opp på siden av prekestolen og gå ut litt før alle andre så du kan ta bilder av dem når de kommer ut døren.

Hvis mulig så spør om presten og familien kan stille seg ved siden av døpefontenen før/etter/under så du kan ta noen direkte bilder.

Ta å bruk raw-formatet,så har du så mange flere muligheter til og reparere mørke bilder i etterkant.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hei.

Her var det mye god hjelp å få, jeg setter stor pris på det.

Jeg har innsett nå at dette er ikke bare-bare, og har sagt ifra til familien

at jeg skal gi det et forsøk, men at det ikke må forventes noe bra resultat.

Jeg kommer til å ta i raw-format, så kan jeg nok ordne på de mørke bildene etterpå.

Jeg skal ta med meg tipsene deres videre, tusen takk for god hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...