sondrekol Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei! Jeg har nettopp kjøpt med en ny CPU-vifte (Zalman 9700 nt) og har tenkt å klokke prosessoren min opp til ca 3.0ghz, men jeg har aldri gjort dette før så hadde vert fint hvis det hadde vert noen der ute som hadde giddi å si meg hva jeg skal ha instillingene på PC Specs: CPU - Intel Core 2 Quad Q6600 @2.44GHZ RAM - OCZ Fatal1ty DDR2 PC8500 4GB KIT CL7 GPU - EVGA nVidia GeForce GTX 480 SuperClocked Kabinett - Antec Nine Hundred Hovedkort - Asus Striker Extreme PSU - Chieftec 1000W Vifte - Zalman CNPS9700 NT HDD - WD Raptor 150 gb 10.000 RPM HDD - Samsung SpinPoint 500GB Håper på å få hjelp til dette Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Er bare og google overklokking av q6600 og du finner masse guider,og sikkert masse på youtube også.er bare og prøve seg frem i små steg og kjør feks. occt for stabilitetstester og varmeutvukling.det skal være mulig og komme godt over 3ghz om du har en bra cpu Lenke til kommentar
sondrekol Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Er bare og google overklokking av q6600 og du finner masse guider,og sikkert masse på youtube også.er bare og prøve seg frem i små steg og kjør feks. occt for stabilitetstester og varmeutvukling.det skal være mulig og komme godt over 3ghz om du har en bra cpu Takk for svar, men jeg finner ingen med samme Mhz på ram som meg og som har samme CPU og hovedkort Jeg skjønner ikke så mye av klokking, men jeg vet at Asus Striker Extreme har en mulig het hvor du kan overclocke med 20%, men systemet får bluescreen bare jeg setter den på 15%. Vet du hvorfor det hender ? Lenke til kommentar
FWD Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Den overklokkingen med 15 og 20% som du nevner er vel automatiske overklokkingsfunksjoner i biosen, noe jeg ikke har helt troen på. Sett heller AI Tuning til manual, og gå inn under fsb and memory config. Her setter du fsb- memory clock mode til unlinked; det gjør at du selv kan sette minnehastigheten til hva du vil. Hastigheten setter du til det minnebrikkene dine støtter (1066 mhz tror jeg det er i ditt tilfelle). For å endre frekvensen til cpuen din, er det FSB (QDR), MHZ som er aktuelt. For å få en hastighet på 3 ghz, setter du denne til 1332 mhz. (1332 / 4)*9 = ca 3000mhz. Du deler altså det tallet du taster inn med 4, og ganger med cpu-multiplier (9 tror jeg er standard for deg) for å få den tilhørende cpu-frekvensen. Alt dette skal gå helt fint med standard spenninger, men jeg hadde holdt et øye med temperaturer hvis jeg var deg. Når spenningene står på auto, vil biosen ofte sette disse unødvendig høye. Det du kan gjøre er å gå inn under over voltage og manuelt sette alle spenningene til standard-verdi. Da unngår du at disse automatisk blir justert opp som følge av overklokkingen. Når du nå (forhåpentligvis) kommer inn i windows, bør du stabilitetsteste med for eksempel prime 95. Kjører denne i ca 30 min uten feil, kan du anta at overklokken er stabil nok for dagligdags bruk. Hold også et øye med temperaturen til cpu-kjernene, for eksempel med programmet core temp. Håper dette hjalp litt :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå