Gå til innhold

Gjeld i England. Inkasso.

Tee-Zee

Anbefalte innlegg

Jeg studerte en tid i England, men valgte å avslutte skoleåret halvveis.

Universitetet mener jeg skulle betalt for hele året, men det valgte jeg altså å ikke gjøre. Fikk en regning fra de etter jeg kom hjem, men hørte ikke noe mer etter det.

Nå har jeg fått inkassovarsel fra et britisk inkassobyrå.

Hvordan forholder jeg meg til dette? Hva skjer dersom jeg ikke betaler? Har de noen mulighet til å tvangsinnkreve pengene i Norge? Jeg er forøvrig selvstendig næringsdrivende og har dermed ingen ordinær lønn noen kan trekke fra.

Jeg har ingen planer om å flytte tilbake til England, så hva de evnt. kan gjøre der er ikke noe issue.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg studerte en tid i England, men valgte å avslutte skoleåret halvveis.

Universitetet mener jeg skulle betalt for hele året, men det valgte jeg altså å ikke gjøre. Fikk en regning fra de etter jeg kom hjem, men hørte ikke noe mer etter det.

Nå har jeg fått inkassovarsel fra et britisk inkassobyrå.

Hvordan forholder jeg meg til dette? Hva skjer dersom jeg ikke betaler? Har de noen mulighet til å tvangsinnkreve pengene i Norge? Jeg er forøvrig selvstendig næringsdrivende og har dermed ingen ordinær lønn noen kan trekke fra.

Jeg har ingen planer om å flytte tilbake til England, så hva de evnt. kan gjøre der er ikke noe issue.

Usikker på hvordan de vil gå fram for å fremme kravet mot deg i Norge, men jeg kan bekrefte at det er fullt mulig. Det er helt sikkert dyrt for kreditor men er kravet stort nok samtidig som du er ung og uten stor annen gjeld vil de helt sikkert følge det opp.

Når det gjelder trekk i din lønn som selvstendig næringsdrivende så er det fullt mulig, men det blir jo da du selv som arbeidsgiver som blir pliktig i å trekke deg selv(Ansatte som skal trekkes) i lønn. Ved å unnlate å gjøre dette kan kreditor sende begjæring om utlegg til namsmann for pant i eiendeler i firmaet.

Det er uansett deg som privatperson som vil lide for dette. Tviler på at de vil gå mot ditt foretak da du fra før er personlig ansvarlig. Saksgangen for store inkassokrav mot privatpersoner i norge er at det blir sendt til forliksrådet hvor du blir dømt til å betale og videre til begjæring om utlegg (pant i eiendeler). Både forliksklage og utleggsbegjæring gir 10 års foreldelse på kravet mot deg og det vil forfølge deg til du betaler. Betalingsanmerkning vil du også få.

Med det sagt så kan du avvente å se hva kreditor velger å gjøre. Det kan hende de har valgt å sende inkassovarsel for å trigge betaling. Det kan også hende de vil sende betalingsoppfordring forå trigge betaler og andre skremselsbrev, uten å foreta seg noen videre rettslig pågang. Hva omkostningene ligger på i england vet ikke jeg så dette er en risiko du selv får vurdere om du ønsker å ta.

Konklusjonen er altså; Ja, de kan kreve betaling fra deg selv om dette er en faktura fra ett engelsk selskap. Ja de kan selge huset ditt om du har ett. Ja, det vil forfølge deg til du betaler om de ønsker det. Ja, det kan hende de vil stoppe forfølgelsen av deg etter noen trusselbrev og kravet vil bli foreldet. (Vanlig tid på foreldelse av faktura i Norge er 3 år, med unntakt av noen få krav som for eksempel boliglån)

Lenke til kommentar

Nå aner jeg ikke hva et stort krav er i denne sammenhengen, men det er snakk om ca. 30 000 kroner.

Det jeg egentlig lurer på er om det hjelper de å gå til retten i England, og om dette isåfall vil ha noe å si for meg?

Hvis de velger å forfølge kravet her til lands, så ser jeg selvsagt at jeg ikke har noen annen utvei enn å betale.

Har lest litt rundt på nettet, og det virker som om Norge har et mye høyere inkassosalær enn resten av Europa. Frykter likevel at jeg blir ilagt saksomkostninger på titusenvis av kroner dersom de velger å forfølge det her.

Har basically veldig lite reelle verdier, og som sagt gjelder dette skolepenger. Det betyr altså at dersom det ikke blir foretatt rettslige skritt i Norge i løpet av det neste snaue halvannet året, så vil kravet være foreldet?

Lenke til kommentar

I norge er tommelfinger-regelen at krav under 2500,- ikke går rettslig. 30 000 vil man i Norge aldri bli kvitt med mindre man er 96 år og kan dokumentere kreft og ingen eiendeler, da gidder dem ikke. Grunnen til denne 2500,- regelen er at det er uetisk å påføre et krav større omkostninger enn hovedstolen(opprinnelig krav).

Jeg er litt ute på tynn is her, men jeg tror de må fremme kravet etter norsk inkassolov og dermed sende kravet til norsk rettsinnstans. Ved å sende kravet til forliksrådet i Norge er de selv pliktig å møte opp eller sende en til å representere seg. Forliksrådet er der for å avklare tvister og derfor for at kreditor ønsker debitor dømt til å betale. Vanligvis ender dette med at debitor ikke møter hvis han ikke har noen reell innsigelse og da trenger heller ikke kreditor å møte. Man må svare på ett tilsvarsbrev hvor man enten godtar kravet og blir dømt eller møter for å fremme sin innsigelse/forhandle. Blir ikke det gjort vil forliksrådet avsi en fraværsdom og da behøver ingen å møte.

Jeg er rimelig sikker på at de må sende det til en domstol i Norge for at kravet skal få noen betydning for deg. De kan helt sikker sende til en engelsk også men tror ikke det vil ikke få noen betydning for deg. Da tar selskapet i england en risiko på at de må møte i forliksrådet i morgen eller sende en representant, og da kommer det jo an på hvor stort dette selskapet er. Jobbet selv i Lindorff en periode og de hadde egen utenlandsavdeling og solgte leiligheter til pensjonister i Spania daglig.

Selv om du ikke har noen eiendeler nå så vil du heller ikke kunne få lån hvis du blir dømt i forliksrådet og får betalingsanmerkning.

Foreldelsen på 3 år gjelder i Norge og vil tro forliksrådet i Norge krever samme regler ovenfor din kreditor hvis de fremmer kravet for norsk domstol, men her er jeg igjen på tynn is.

Ring Lindorff eller inkassoklagenemda, de kan nok svare sikrere enn meg :)

Lenke til kommentar

Glemte; Når det gjelder omkostninger så vil et krav på 30 000 i norge få omkostninger på 1800+1800 om jeg husker riktig. Omkostninger for forliksklage er 1806,- og utleggsbegjæring ca 2400,-. I tilegg regnes renter på 8,75% fra forfall på fakturaen. Men dette er ikke noe som skjer over natten. Man kan ikke kreve salær nr 2 (1800,-) før 43 dager etter at betalingsoppfordring er sendt og du vil vanligvis få varsel når forliksklage blir sendt.

Lenke til kommentar

Ok.

Takk for svar!

Jeg trodde eventuelle betalingsanmerkninger forsvant så fort kravet var betalt. Stemmer ikke dette? Isåfall er ikke dette noe problem, da jeg skal klare å skrape sammen pengene. Jeg er bare ikke lysten på å betale for noe jeg aldri har fått noe igjen for uten at jeg må.

Så du sier at jeg ikke kan få mer enn 3600 i saksomkostninger? Jeg kan altså ikke bli idømt reiseutgifter, eventuelle advokathonorarer og annet som kan komme opp i deres arbeid med å kreve inn pengene?

Lenke til kommentar

Som sagt 3600 i inkassosalærer pluss rettslige omkostninger. De som er nevnt er totale kostnader som kan påløpe kravet. Det kan ved en senere anledning bli sendt ny utleggsbegjæring og da påløper det nye 2400,- men dette er ikke noe de gjør 1 gang i året. Ingen utgifter på advokater o.l. Men husk at dette er hvordan det blir gjort i Norge og ikke England. Jeg anbefaler deg på det sterkeste at du undersøker hvordan de må gå fram for å kreve disse pengene fra deg, da jeg ikke kjenner til saksgangen i England.

En annen ting som du burde ha i bakhodet er at hvis dette er en skole som ofte huser utenlandske studenter kan de ha erfaring med og kreve ubetalte regninger også. Jeg vil tro at 30 000 er mer enn nok til å legge litt tid og arbeid i å kreve de tilbake. Men man vet aldri :) Hadde selv en gammel sak jeg ikke kjente til liggende hos Lindorff mens jeg jobbet der, var på kr 250,- og ble foreldet under mitt arbeidsforhold. Gadd ikke betale, historie nå ;)

Betalingsanmerkning blir slettet når hele kravet er innfridd ja. Men da må du jo altså betale, inkludert omkostninger.

Lenke til kommentar

Da er i det minste den bekymringen om at kravet firedobler seg på grunn av saksomkostninger ute av verden. :)

Saksgangen i England er vel ikke så fryktelig interessant dersom de uansett må gjennom forliksrådet i Norge? Da gjelder isåfall den norske dommen, og jeg må forholde meg til de norske satsene?

Har forøvrig en plan om å kontakte inkassoselskapet og høre hva de planlegger. Vet ikke hva de vil si annet enn at jeg må betale, men det er jo verdt et forsøk.

Som sagt så har jeg planer om å betale dersom jeg er nødt, men jeg betaler helst ikke en krone før den tid. Betalingsanmerkning er med andre ord ikke noe jeg bekymrer meg for i denne saken.

Lenke til kommentar

Saksomkostninger i Norge blir ikke titusen nei. Men det kan hende de vil påføre engelske omkostninger (som for alt jeg vet kan innebære advokat o.l. selv om jeg tviler på det) for så å få deg dømt i england, og deretter fremme det kravet du er dømt til i england for forliksrådet i Norge.

I Norge er det sånn at alle omkostninger på kravet som blir sendt til forliksrådet blir det totale kravet etter at dom/fraværsdom er avsagt. feks 30 000 + 1800 + 1800 + 1806 = 35 406,- som er din gjeld etter at saken er gått så langt.

Lenke til kommentar

I avtaleforhold kan man saksøkes der forpliktelsen skal oppfylles, jfr. Luganokonvensjonen artikkel 5 pkt 1. Om dette er å anse som et avtaleforhold kommer an på engelsk rett - noe som vil si at du vil få veldig få vettuge svar på dette forumet (nei, jeg kan ikke angelsaksisk rett).

Dersom en eventuell engelsk dom er endelig vil den være tvangsgrunnlag i Norge uten videre, jfr. Luganokonvensjonen artikkel 31. Det er altså ikke slik at en engelsk dom må bringes inn for forliksrådet i Norge.

Lenke til kommentar

Har nå undersøkt litt på nettet, og kommet frem til at det britiske inkassobyrået ikke har mulighet til å dra meg for retten der så lenge jeg ikke bor der.

Dermed kan ikke Luganokonvensjonen benyttes, da den, så vidt jeg forstår, kun gjelder for saker hvor man har blitt dømt.

Med andre ord må de, igjen så vidt jeg forstår, komme seg hit før kravet foreldes (Mars-ish neste år).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...