Gå til innhold

Diverse spørsmål om arkitektutdanning i England/USA

Jostein K.

Anbefalte innlegg

Heihei!

Jeg vil studere arkitektur i enten England, da helst London, eller USA. Det jeg da lurer på er om det er noen krav til fag. Jeg har sett på UCL i London, og der er det ingen krav om fag. Er det generelt sånn at man sender en søknad, og at de med den beste søknaden kommer inn? Jeg har sett gjennom application formen til UCL, og jeg ser at du trenger recommendation letters, og du må blant annet nevne alle fagene du har tatt og hvilke karakter du fikk i de. Er det da negativt om en ikke har fysikk? På Cornell står det: Sixteen units of secondary school subjects must be completed, including four of mathematics (including plane geometry, intermediate algebra and trigonometry), four of English, and one of physics. Hva vil dette si? Hva er en unit?

Er det en fordel å ha diverse verv? Jeg synes å ha hørt at om man vil inn på de mest prestisjefylte universitetene og collegene i USA må man kunne vise til diverse verv man har/har hatt, vise til samfunnsengasjement og så videre. Vil det være en fordel å være med i styrer i forskjellige institusjoner, for eksempel filmklubber osv? Hva med veldedighetsarbeid?

Når det gjelder en portfolio, hva er det man bør ta med? Jeg liker å fotografere, bør jeg da legge ved bilder jeg har tatt? Generelt hva bør være i en portfolio om man søker seg inn på en arkitektlinje?

Når det gjelder årsavgift ser det ut til å ligge på omtrent 120000 kroner i året. Hvis jeg forstår det rett støtter lånekassen deg om de godkjenner skolen, og gir deg 50% i stipend og 50% i lån om du tar bachelor, mens forholdet stipend/lån er 70/30 om du tar master. Stemmer dette? I tillegg får man basisstøtte på 89000 kroner, er dette et rent stipend eller delvis lån? Om universitetet du søker på ikke står på listen over lånekasse godkjente universitet, kan du fremdeles søke om å få støtte til skolepenger?

Om lånekassen ikke gir deg støtte til skolepenger, for eksempel hvis universitetet ikke er på listen over lånekasse godkjente universitet, er det da noen mulighet for å få støtte i det landet man studerer i, i dette tilfellet England/USA?

"Det blir ikke gitt støtte til BTEC, Higher National Diploma, Foundation Year eller ettårige diploma-utdanninger på lavere grads nivå i Storbritannia." Vil dette si at man ikke får støtte første året på universitetet?

Er det noen som kan anbefale universitet i USA eller England (igjen, helst London) der man kan studere arkitektur?

Så samler jeg diverse spørsmål og ting jeg lurer på på slutten:

Hva er en undergraduate, og hva er en graduate?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heihei!

Jeg vil studere arkitektur i enten England, da helst London, eller USA. Det jeg da lurer på er om det er noen krav til fag. Jeg har sett på UCL i London, og der er det ingen krav om fag. Er det generelt sånn at man sender en søknad, og at de med den beste søknaden kommer inn? Jeg har sett gjennom application formen til UCL, og jeg ser at du trenger recommendation letters, og du må blant annet nevne alle fagene du har tatt og hvilke karakter du fikk i de. Er det da negativt om en ikke har fysikk? På Cornell står det: Sixteen units of secondary school subjects must be completed, including four of mathematics (including plane geometry, intermediate algebra and trigonometry), four of English, and one of physics. Hva vil dette si? Hva er en unit?

Det er mange ting som bestemmer hvem som får plass ved skolen. Det handler om hvor bra du har gjort det på skolen/hva du har gjort for samfunnet/hvor stor risiko du er for skolen(økonomisk), og om de tror du kommer til å gjøre det bra ved deres universitet. Du må ha en søknad hvor du viser at du har lyst å oppnå noe i livet- og deres skole kan hjelpe deg.

Du får 0.5 units hvert semester for fag du har tatt. Så 1 unit av fysikk blir 1 år med fysikk.

Er det en fordel å ha diverse verv? Jeg synes å ha hørt at om man vil inn på de mest prestisjefylte universitetene og collegene i USA må man kunne vise til diverse verv man har/har hatt, vise til samfunnsengasjement og så videre. Vil det være en fordel å være med i styrer i forskjellige institusjoner, for eksempel filmklubber osv? Hva med veldedighetsarbeid?

Ja, du burde absolutt gjøre noe på fritiden din. Egentlig handler det mest om at du viser interesse for noe. Skolen vil ha elever som tar initiativ til ting og som ikke bare sitter hjemme hele tiden.

Når det gjelder en portfolio, hva er det man bør ta med? Jeg liker å fotografere, bør jeg da legge ved bilder jeg har tatt? Generelt hva bør være i en portfolio om man søker seg inn på en arkitektlinje?

Jeg vet ikke hvordan det er i england, men i USA vil mangen skoler at du skal ha en portolie med bilder du har tegnet. Men du burde ta med interessen din for fotografi i søknaden din.

Når det gjelder årsavgift ser det ut til å ligge på omtrent 120000 kroner i året. Hvis jeg forstår det rett støtter lånekassen deg om de godkjenner skolen, og gir deg 50% i stipend og 50% i lån om du tar bachelor, mens forholdet stipend/lån er 70/30 om du tar master. Stemmer dette? I tillegg får man basisstøtte på 89000 kroner, er dette et rent stipend eller delvis lån? Om universitetet du søker på ikke står på listen over lånekasse godkjente universitet, kan du fremdeles søke om å få støtte til skolepenger?

http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Hvor-mye/Utdanning-pa-bachelorniva/

Om lånekassen ikke gir deg støtte til skolepenger, for eksempel hvis universitetet ikke er på listen over lånekasse godkjente universitet, er det da noen mulighet for å få støtte i det landet man studerer i, i dette tilfellet England/USA?

Vet ikke om england, men i USA kan det være mulighet for å få støtte, men det er ikke garantert. Du kan få støtte hvis du har foreldre som ikke tjener så mye, eller hvis du har gjort det veldig bra på skolen.

"Det blir ikke gitt støtte til BTEC, Higher National Diploma, Foundation Year eller ettårige diploma-utdanninger på lavere grads nivå i Storbritannia." Vil dette si at man ikke får støtte første året på universitetet?

Hvis skolen ikke er på tillegsstipend listen, så får du ikke støtte for første året. Her er lister over skoler som du får tillegsstipend ved: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Utland/Hvor-mye/Tilleggsstipend/

Er det noen som kan anbefale universitet i USA eller England (igjen, helst London) der man kan studere arkitektur?

God plass å få info om usa : http://talk.collegeconfidential.com/architecture-major/

Så samler jeg diverse spørsmål og ting jeg lurer på på slutten:

Hva er en undergraduate, og hva er en graduate?

Undergraduate = bachelor nivå. Graduate = master, phd.

Lenke til kommentar

Tusen takk! Det var VELDIG hjelpsomt!

Om jeg tar fysikk 1 som privatist, vil dette gjelde som en unit?

Når det gjelder dette med fritiden, hjelper det å vise til hva man driver med, eller saker og ting man er medlem i, eller må man ha verv og lignende? Jeg har nemlig ikke verv i noe av det jeg driver med på fritiden, men jeg kan jo prøve å få bli med i styrer osv i disse "klubbene" og aktivitetene.

Har det noe å si at Norge ikke er med i EU? Jeg ser at det blant annet står Scholarships for UK and EU Master's Students. Mener de da Europe, eller mener de EU? På UCL er det to kategorier, UK/EU Full-time og Overseas Full-time. Prisen for UK/EU Full-time er 33500 mens prisen for Overseas Full-time er 130000.

Måten lånekassen fungerer på høres veldig rart ut. Det virker jo som om man blir straffet om man vil studere i utlandet, men nå vet jo ikke jeg noe om hvordan universitetsutdanning fungerer i Norge. Får man høye studielån i Norge også? Du skulle jo nesten trodd at staten ville vært fornøyd med at noen studerer i utlandet. Hvis jeg ikke tar helt feil vil jeg få et lån på 800000 kroner i løpet av seks år, noe som høres veldig mye ut. Men jeg ser også at på for eksempel UCL er det mulig å søke om diverse stipend, blant annet et stipend der man får 90000 i året, så da kan man jo kutte litt ned på lånene fra lånekassen om man skulle fått et av disse stipendene.

Men alt dette med lånekassen avhenger vel om jeg regnes som EU eller Overseas.

Lenke til kommentar

Foundation Year er noe man tar om man ikke fyller kravene universitetet stiller (om man ikke skulle gidde å gjøre det her hjemme i Norge).

Forøvrig betaler du 'overseas', ikke EU, som nordmann. Bare å sende takkebrev til Jens. Det finnes enkelte universiteter i UK som gir deg ekstrastipend.

Jeg har brukt et drøyt år på å lære meg hvordan søknasprosessen funker for uni i UK. Klarte ikke eksamenskravet de stilte for matte, så må prøve igjen.

Om du fyller kravene for arkitektur i Norge så er det ganske sannsynlig du gjør det i utlandet også. Om de sier at du må a en A-level i noe så blir det som å si at du må ha Matte R2 eller S2.

Skal ut og reise i morgen så har ikke tid til å skrive et like fyldig svar som jeg kanskje kunne. Anbefaler deg om å kontakte www.studyacrossthepond.com - de kan gi deg noen pointers. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk. Nok en gang ødelegger kommunist regjeringen. Hvorfor kan vi ikke bare være med i EU? Ikke for å gjøre det til en EU diskusjon, men hvem bryr seg egentlig om at de femten bøndene i Norge som går kraftig i minus skal få lov til å holde på?

Da ser det ut til at jeg vil få et ganske heftig studielån likevel da..

Lenke til kommentar

Om du ser på et studie i utlandet kun som en utdanning og ikke en helhetlig opplevelse så vil det nok virke ganske dyrt.

Norge vil nok være utenfor EU i mange år fremover helt til folk innser at det kanskje kunne være en tanke å ikke bare stemme det samme igjen og igjen kun fordi du ikke har vett til noe annet.

Lenke til kommentar

Blir Norge med i Eu vil halve øst Europas befolkning innta landet umiddelbart uten å kunne stanses. Norge vil også trolig måtte sløse penger i reddeaksjoner for å hindre at mafialand som Italia og Hellas går konkurs pga gjelda. Det fins pros og cons, men nok om det.

Når det gjelder skolevalget kan du snakke med Ansa.

Og ikke reis ut hvis du vil jobbe i Norge etter studiene.

Endret av Tegocalderon
Lenke til kommentar

Blir Norge med i Eu vil halve øst Europas befolkning innta landet umiddelbart uten å kunne stanses. Norge vil også trolig måtte sløse penger i reddeaksjoner for å hindre at mafialand som Italia og Hellas går konkurs pga gjelda. Det fins pros og cons, men nok om det.

Gjør ikke Norge det allerede?

Lenke til kommentar

Gjør ikke Norge det allerede?

Ikke i like stor grad som det et EU medlemskap vil innebære.

Lenke til kommentar

Koster det ikke nærmere 160,000? Og det gis bare 50% stipend på de første 57,120 kronene, resten blir til lån.

De 89,000 er 40% stipend og 60% lån(etter at du har bestått eksamen).

Men UCL er vel på tilleggsstipend listen? Så du får en del mer i stipend.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...