Klumpesen Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei! Om et år kunne jeg tenke meg å ta noen år utenlands, da er jeg over 18 år og mulighetene virker så mange Noen her som har noen tips eller erfaringer etter å ha vært utenlands? Kan si at jeg er på jakt etter hva som helst og hovedmålet mitt vil være å lære meg språk, fortrinnsvis engelsk og kanskje tysk. Hvis man tar intiativ og oppsøker alle slags mulige steder burde da det være en del muligheter her? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Du skal som EØS-borger kunne jobbe i alle land i Europa. Den enkelte arbeidsgiver vil selvsagt stille krav til språkkunnskaper (hvor gode er avhengig av jobbtype) og du vil konkurrere med arbeidstagere fra lavlønnsområder (arbeidstagere er villige til å arbeide for next to nothing). Arbeidforholdene er hardere enn her i Norge. En sjef er sjef og styrer fullt ut. En beskjed om å gjøre noe er en ordre og ikke en anmodning. Å leve i et ukjent land kan være hardt (du kjenner ikke samfunnskodeksen, kulturen, ironi, humor, understatements, ordspill, lokal historie, hva som er akseptabelt etc). Du vil tråkke i baret. Legg deg flat - beklag - du vil normalt bli tilgitt (hvis det ikke er for grovt). So nordmann har du en lang rekke stygge kulturelle "uvaner". Tilkpass deg deg landet/området du jobber i - vær klar over at du er uinvitert gjest (selv om du arbeider). Vær åpen, Vær bevisst, Ta deg i akt og oppfør deg pent. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Kan du engelsk godt, så kommer du langt nok. Prøv å skaff deg jobberfaring i Norge i relevant yrke. Som guide eller bartender for eksempel. Lenke til kommentar
µT. Skrevet 18. oktober 2010 Del Skrevet 18. oktober 2010 Jeg er i prosessen til å gjøre det samme. Jeg har mest sannsynlig fått jobb i Cannes i eiendomssektoren. Skal på møte der om litt. (Det er forøvrig ikke den jobben jeg har opprettet en tråd om her nå). Firmaet i Cannes er norsk, og drives av nordmenn, så akkurat det er jo veldig veldig greit. Ellers kan jeg nevne at det er svært mange amerikanske/britiske og faktisk en del norske bedrifter i utlandet. Det gjelder bare å finne dem. Den ekleste måten å finne dem på er å Google. Prøv f.eks med "Norwegian companies in Berlin" eller "American companies in Madrid". De fleste byer har en oversikt over det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå