Gå til innhold

Hvordan sentrere flere div's, som er ved siden av hverandre?

Anbefalte innlegg

Jeg vet at for å sentrere én div i en div, så kan man bruke margin:0px auto; Men hva hvis det er mer enn én div? Som på dette bilde:

post-51807-1285847680,1279_thumb.png

Trodde jeg var smart og kunne gjøre noe slikt med margin:

#Div1 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px 10px 0px auto; }
#Div2 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px auto; }
#Div3 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px auto 0px 10px; }

Men det nytta lite. Seriøst.. hvor mye jobb skal det være å få sentrert dem?!

Edit: Det var egentlig en ul li meny jeg prøvde å sentrere. Men regner med det blir det samme med div's? Hvis noen skulle vite om en måte å sentrere menyen på, så vil jeg gjerne vite!

Det nytter ikke å jukse det til med å f.eks flytte ul elementet 50% (noe jeg prøvde) siden det er mobile side. Som ikke har store bredden..

At den skal være skalerbar i bredden etter horisontal eller vertikal visning på mobil, gjør det også litt tricky..

Endret av WillY-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å legge div'ene/menyen i en div som omslutter alle tre og så sentrere den med "margin:0 auto"? inni div'en.

Jeg prøvde faktisk det. Prøvde på nytt nå og fikk det til! Jeg hadde en CSS streng som satte alle div's til float:left;. Litt vel mye rot i denna CSSen nå etter alle de forskjellige forsøka :p

Jeg prøvde også på nytt i en helt blank side, men den nekta å omslutte de andre. Og så, så jeg den:

Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge

Den fiksa det visst :p

Takker så mye!

Lenke til kommentar

Jeg prøvde også på nytt i en helt blank side, men den nekta å omslutte de andre. Og så, så jeg den:

Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge

Den fiksa det visst :p

Takker så mye!

Ja, glemte å skrive det først. Om du ikke angir en bredde tar div'en opp så mye plass som mulig, og da hjelper det jo ikke om den er sentrert.

Edit: Et smart triks når man holder på med div'er som ikke oppfører seg som man vil/venter er å legge til "border:1px solid black", gjerne med forskjellige farger om det er vanskelig å holde oversikten, så ser man lett hvordan div'ene oppfører seg. Husk at da tar div'en 2px ekstra plass i bredden/høyden (kantlinjen legges til bredden på hver side).

Endret av Lag-en-hjemmeside
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...