WillY- Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg vet at for å sentrere én div i en div, så kan man bruke margin:0px auto; Men hva hvis det er mer enn én div? Som på dette bilde: Trodde jeg var smart og kunne gjøre noe slikt med margin: #Div1 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px 10px 0px auto; } #Div2 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px auto; } #Div3 { height:356px; width:200px; float:left; margin:0px auto 0px 10px; } Men det nytta lite. Seriøst.. hvor mye jobb skal det være å få sentrert dem?! Edit: Det var egentlig en ul li meny jeg prøvde å sentrere. Men regner med det blir det samme med div's? Hvis noen skulle vite om en måte å sentrere menyen på, så vil jeg gjerne vite! Det nytter ikke å jukse det til med å f.eks flytte ul elementet 50% (noe jeg prøvde) siden det er mobile side. Som ikke har store bredden.. At den skal være skalerbar i bredden etter horisontal eller vertikal visning på mobil, gjør det også litt tricky.. Endret 30. september 2010 av WillY- Lenke til kommentar
Lag-en-hjemmeside Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Hva med å legge div'ene/menyen i en div som omslutter alle tre og så sentrere den med "margin:0 auto"? Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge inni div'en. Endret 30. september 2010 av Lag-en-hjemmeside Lenke til kommentar
WillY- Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Hva med å legge div'ene/menyen i en div som omslutter alle tre og så sentrere den med "margin:0 auto"? inni div'en. Jeg prøvde faktisk det. Prøvde på nytt nå og fikk det til! Jeg hadde en CSS streng som satte alle div's til float:left;. Litt vel mye rot i denna CSSen nå etter alle de forskjellige forsøka Jeg prøvde også på nytt i en helt blank side, men den nekta å omslutte de andre. Og så, så jeg den: Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge Den fiksa det visst Takker så mye! Lenke til kommentar
Lag-en-hjemmeside Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Jeg prøvde også på nytt i en helt blank side, men den nekta å omslutte de andre. Og så, så jeg den: Angi en bredde som tilsvarer bredden til de tre elementene som skal ligge Den fiksa det visst Takker så mye! Ja, glemte å skrive det først. Om du ikke angir en bredde tar div'en opp så mye plass som mulig, og da hjelper det jo ikke om den er sentrert. Edit: Et smart triks når man holder på med div'er som ikke oppfører seg som man vil/venter er å legge til "border:1px solid black", gjerne med forskjellige farger om det er vanskelig å holde oversikten, så ser man lett hvordan div'ene oppfører seg. Husk at da tar div'en 2px ekstra plass i bredden/høyden (kantlinjen legges til bredden på hver side). Endret 30. september 2010 av Lag-en-hjemmeside Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Eventuelt Web Developer Toolbar (finnes til Firefox, aner ikke til andre nettlesere). Den lar deg trykke på outline-> og så velge alternativer. Kan man se ting veldig greit. Lenke til kommentar
WillY- Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 IE og Opera har veldig fine web dev verktøy innbygd! (F12 i IE) Kan ikke se at det følger med noe til Firefox Lenke til kommentar
Lag-en-hjemmeside Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 IE og Opera har veldig fine web dev verktøy innbygd! (F12 i IE) Kan ikke se at det følger med noe til Firefox Det følger ikke med, men det er mulig å laste ned og innstallere en add-on: Web developer tool Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 6. oktober 2010 Del Skrevet 6. oktober 2010 Ikke glem firebug! Uunnværlig når det gjelder feilsøking og debugging. Lenke til kommentar
WillY- Skrevet 7. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2010 Takk for tipset! Minner meg veldig om Opera sin egentlig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå