Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere ny rentbrennende innsats i gammel peis

Anbefalte innlegg

Jeg har peis av type Bukkene Bruse fra 1968 som jeg vil oppgradere til rentbrennende, eller ihvertfall en lukket type. Den åpenbare løsningen er kjøp av en Dovre Fønix CB som kan ettermonteres uten muring, men koster 15.000 penger jeg ikke har. Er det noen som vet om det finnes alternativer som kan brukes og fortsatt ha det branntekniske i orden? Om løsningen krever muring og vinkelsliperi er det ikke noe problem for meg. Forslag mottas med stor takk, og du tas med i aftenbønnen frem til jul.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Har lignende på hytta selv, men fra 1976.

Vil nok med 100,1% sikkerhet si at du ikke kan bygge denne om til ny type.

På nye ovner er det et luftinntak i toppen av ovnen som trekker luft i fra baksiden.

Vil også tro at du har problemer med hengsler til dører og innlufting i bunn.

Peisinnsatsen du har er vel åpen og har ingen regulering av luft i det hele tatt, kun lukking av spjeld ut.

Leter du på finn.no så finner du mange brukte peisinnsatser der.

Med tanke på godkjenning av ildsted, så virker det som om du muligens vet hva du gjør.

Jeg hadde personlig ikke brydd meg om godkjenning hvis jeg skulle byttet selv, da det allerede er regisrert et ildsted. Hvis man ikke vet hvordan man murer og setter inn røykrør i pipe så be noen om hjelp.

Lenke til kommentar

@Frolic: Mine foreldre fikk innmontert en slik lukket innsats med glassdører i en gammel Pål-sine-høner-innsats, og resultatet ble så bra både utseende- og varmemessig at jeg vil anbefale på det varmeste(!) å begynne å spare, ta lån eller selge bilen for å få råd. ;)

@Glavalava: Innsatsen man setter inn i gammel innsats har de nødvendige ventilasjonsrister, ventiler og luftinntak, og dørene er hengslet beregnet for å passe. Det funker, ganske enkelt, dersom man får tak i riktig ny innsats som passer til den gamle man har. Men jeg finner ikke Fønix på Dovre sine sider, så det er mulig man bør skynde seg å kjøpe en slik innsats mens de ennå er å få tak i?

Lenke til kommentar

Takk for svar til dere begge. At Fønix et tatt bort fra Dovres sider er helt riktig og noe av grunnen til at jeg vurderer andre alternativer. Om jeg kan kjøpe en annen brukt rentbrennende innsats og få den til å passe uten pipebrann og trekkproblematikk.

Vi går -Her berenner det jo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...