SRD Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg skal ha meg en A4 fotoskriver, men vet veldig lite om skrivere. Kravene er at bildekvaliteten skal være god, og det er greit hvis den har innebygget skanner. Skjerm, Wi-Fi og lignende er totalt uinteressant. Jeg har tidligere prøvd en Canon IX4000 A3+ skriver, og håper på å kunne få tilsvarende kvalitet. Når det gjelder pris så håper jeg på en pris rundt 1 000 kr, men kan også betale mer hvis det er verdt det. Er det noen som har noen forslag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234 Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg har selv en Canon MP990 som jeg er veldig fornøyd med, men den er muligens for omfattende og dyr for hva du etterspør. Det finnes imidlertid flere modeller i MP-serien til Canon og det er godt mulig du finner noe som passer for deg i den serien. Generelt ville jeg sagt at for god utskriftskvalitet bør du primært se på skrivere som har dedikert patron for gråtoner, dette er ofte skrivere med 6 eller flere patroner. Usikker på om du finner noe i den kategorien til kun en tusenlapp, men ta en titt på de store nettbutikkene og se hva som finnes. Om du skriver ut mye s/hv-bilder og har høye krav til dette bør du også satse på skriver med patron for både matt svart og blank svart (f.eks. Epson sine skrivere med 7 patroner). Om du også skal bruke skriveren til vanlige papirutskrifter er det kjekt med en egen svartpatron til dette, da slipper du bruke de dyrere fotopatronene til å skrive ut websider. Multifunksjonsskrivere har ofte dette. Jeg tror på generell basis at det er vanskelig å gå feil om du kjøper noe fra Canon eller Epson som ikke er aller billigste modell. Det kan uansett være smart å sjekke prisen på fargepatronene til modellen du vurderer å kjøpe, det er som regel der den store utgiften ligger på sikt. Lenke til kommentar
dags Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Generelt var det sånn (, kanskje er det slik fortsatt?) at Canon gir mest trøkk i fargene, mens Epson sine utskrifter varer lengst? Jeg har sett at Kodak også har et og annet alternativ, men disse er av en eller annen grunn ikke så populære å selge i Norge? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Personlig ville jeg ikke lagt ekstremt mye penger i en fotoskriver. Tross alt bli utskriftene dyre, og jeg personlig bruker den nå bare til nødsutskrifter og eventuelle "tester". Fotopapir og blekk er så dyrt at jeg har funnet det like rimelig å bruke f.eks Eurofoto eller den lokale fotobutikken. Men både Canon og Epson har skrivere til rundt 1 000 kr med 5 eller flere fargepatroner. Lenke til kommentar
se# Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg tror på generell basis at det er vanskelig å gå feil om du kjøper noe fra Canon eller Epson som ikke er aller billigste modell. Det kan uansett være smart å sjekke prisen på fargepatronene til modellen du vurderer å kjøpe, det er som regel der den store utgiften ligger på sikt. Helt enig, Canon og Epson har mange bra modeller, og selv de bedre multifunksjonsenhetene koster ikke mer enn et par tusen. Da får du en bra skriver og grei scanner, pass på at de har separat blekkpatron for hver farge, men det har nesten alle de litt mer avanserte modellene. Forøvrig enig med Bolson at det ikke lønner seg å skrive ut bilder selv hjemme, mye billigere i fotobutikken. Det er imidlertid praktisk å ha muligheten de gangene du har det travelt eller vil ha full kontroll på hele prosessen. Lenke til kommentar
SRD Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Takk for gode svar. Hvor mye koster det ca per A4 print hvis en printer selv? Jeg har undersøkt litt priser på nett, og ser at det er ikke er så dyrt. Så er litt usikker på om jeg skal kjøpe skriver. Har sett litt Epson P50. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Litt avhengig av type fotopapir og om du er heldig med prisen, samt hvor mye blekk som går med. Nå følger jeg ikke 100 % med på prisene, men mener at man får A4 papir må regne med 3 - 10 kr avhengig av type og tykkelse. P50 skal ha følgende antall sider av ulik farge, se link. De bruker følgende testmønster. Som du ser er dette relativ lav dekningsgrad i forhold til et fotografi (dekningsgrad ligger vel mellom 5 og 10 % på testen) - så man ender fort ned i 20 - 30 A4 utskrifter av foto. Pris for 6 patroner er vel en ca 700 kr, så da blir blekkprisen pr side et sted mellom 20 og 35 kr pr bilde. Så fra en 25 - 45 kr vil nok et A4 bilde koste på en skriver. Men jeg synes Epson P50 virket som et fornuftig valg av en skriver til enkelte utskrifter ved behov. Lav pris og bra "reviews". Personlig bruker jeg ofte skriver til å lage kontaktark med bilder. Bilder fra fotolab i intervallet 30 - 50 kr for 20 x 30 vil totalt sett også ha bedre kvalitet. Lenke til kommentar
dags Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Priser på fotoutskrift med Canon Pixma iP 8500 (8 patroner) og A4 Photo Paper Pro: ca. kr. 20,- pr. utskrevne ark. Du kan selvfølgelig skrive ut 4 bilder samtidig pr. ark til stk. kostnad kr: 5,- Mao. Masseprinting av fotos for album blir billigst via nettbutikk eller lokal fotosjappe... Men når det er sagt vil jeg hevde at med en god (og kalibrert) skriver og kalibrert skjerm samt noe erfaring har du best kontroll på sluttresultatet ved å gjøre jobben selv. Men det koster... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå