Teardrop Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hei, Undrer meg litt over at fler og fler av lokalbussene i området der jeg bor kommer med to aksler bak, altså fire bakhjul. (Er det ikke det som er boggi?) Er dette nødvendig på en buss? Før hadde var det jo ikke så vanlig. Hva har det å si for kjøreegenskapene? Tenker at det jo må bli mer uavfjerdet vekt. Hvorfor jeg lurer på det er fordi jeg synes at de nye lokalbussene blir er mer ukomfortable som passasjer på svingete veier og over fartsdumper enn de gamle, så jeg lurte på om det kan ha noe med hjulopphenget bak å gjøre... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Det kommer nok av at man ønsker og kunne ha tyngre busser, man kan laste langt mer hvis man har boggi-aksler. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Sikkert bedre på glatt føre også. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 Det kommer nok av at man ønsker og kunne ha tyngre busser, man kan laste langt mer hvis man har boggi-aksler. Men det er jo grenser for hvor mye folk en kan stappe inn i dem på en komfortabel måte, så kommer de opp i en slik vekt at det er nødvendig med flere aksler? Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Det har nok i hovedsak med lengdereglar å gjera*. Med boggi kan ein buss vera opp til 15m, mot 13,5m med 2 akslingar. Dj_Evelen: Kan du begrunna den påstanden? Framdrift kan eg ikkje sjå for meg at blir bedre så lenge dei ikkje har boggiløft (Får håpa det er avlasting i det minste). * Regelverk Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Det har nok i hovedsak med lengdereglar å gjera*. Med boggi kan ein buss vera opp til 15m, mot 13,5m med 2 akslingar. [klippe] * Regelverk Ah. Det ser også ut til at det kom en lovendring 9.3.2004, sikkert derfor det virker som om det blir fler og fler busser med boggi. Det er alikevel merkelig, skulle det ikke være vekten som har betydning for antall aksler og ikke lengden. Hva er vitsen med å ta med krav om lengde så lenge vekten uansett begrenser? Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Det er alikevel merkelig, skulle det ikke være vekten som har betydning for antall aksler og ikke lengden. Hva er vitsen med å ta med krav om lengde så lenge vekten uansett begrenser? Nja, har litt med sporing å gjer og. Med 2 akslingar vil det bli veldig lang akselavstand og kreva veldig stor plass. Boggibussane har som regel (alltid på 15 m?) styrande bakaksel som gir bedre sporing. Ellers så vil jo eigenvekta bli høgare for ein lengre buss + at det er plass til fleire pasasjerar, så det kan nok henda det er nødvendig med tanke på vekt og. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Sikkert bedre på glatt føre også. Boggi-busser kan være et mareritt på glatt føre. Det er bare den ene bakakselen som har drift, så det er begrenset hvor mye friksjon man får ned på vegen. Heldigvis kan alle boggi-busser tappe ut lufta av fjæringen på bakerste aksel, slik at mest mulig vekt havner over hjula med fremdrift. Hvis bussen i tillegg kan sperre differensialen og har en kjetting, så pleier det gå bra på vinterføre Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Det er alikevel merkelig, skulle det ikke være vekten som har betydning for antall aksler og ikke lengden. Hva er vitsen med å ta med krav om lengde så lenge vekten uansett begrenser? Nja, har litt med sporing å gjer og. Med 2 akslingar vil det bli veldig lang akselavstand og kreva veldig stor plass. Boggibussane har som regel (alltid på 15 m?) styrande bakaksel som gir bedre sporing. Den forklaringa er jeg ikke helt med på. En 15 meter buss vil ha akkurat samme sporing med 2 eller 3 akslinger, forutsatt at 1. og 2. aksel er plassert likt, og 3. aksling er styrende. Problemet er nok det at med bare to aksler blir overhenget bak 3-4 meter, og egenvekten på bakakslen blir da så høy at du ikke har lov å ha på passasjerer :!: Ellers så vil jo eigenvekta bli høgare for ein lengre buss + at det er plass til fleire pasasjerar, så det kan nok henda det er nødvendig med tanke på vekt og. Der er jeg enig! Hvis du ser på nye busser, har boggi-busser aircondition-enheten plassert på taket bak på bussen, mens 13,5 meters-busser med bare to aksler har denne montert foran, for å ikke overbelaste bakakslen. Lenke til kommentar
Ggg Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Nja, har litt med sporing å gjer og. Med 2 akslingar vil det bli veldig lang akselavstand og kreva veldig stor plass. Boggibussane har som regel (alltid på 15 m?) styrande bakaksel som gir bedre sporing. Den forklaringa er jeg ikke helt med på. En 15 meter buss vil ha akkurat samme sporing med 2 eller 3 akslinger, forutsatt at 1. og 2. aksel er plassert likt, og 3. aksling er styrende. Riktig, sporinga blir så godt som identisk med desse forutsetningane. (Vil variera bittelitt med oppsett for styring av bakaksel - den kan settast opp til å styra litt mindre, nøytralt** eller litt esktra) Problemet er nok det at med bare to aksler blir overhenget bak 3-4 meter, og egenvekten på bakakslen blir da så høy at du ikke har lov å ha på passasjerer :!: Faktisk så er overhenget målt fra andre aksling på 15m buss nesten 6 meter*... Og som du påpeiker, så vil det ikkje vera mykje vekt ledig til pasasjerar, derfor må nødvendigvis akslingen stå lengre bak med kun 2 akslingar. Med 5-6 meter overheng uten aksling til å ta vekt, så vil ein kunne ta farlig mykje vekt av framakslingen og ved feil "lasting" *Kilde (**I følge sida som er linka til, er oppsettet for sving nøytralt) Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 8. oktober 2010 Del Skrevet 8. oktober 2010 Oi, var ikke klar over at man kunne få opp til 6 meter overheng fra dreiepunktet. Vet bare at bakenden slår ut nesten 1,5 meter ved fult rattutslag. Skummelt ved 90-graders svinger i byen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå