arnold_layne Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Bruker: arnold_layne Brennvidde: 55mm Deltakernivå: Kandidat Utstyr: Nikon D700, Arsat PCS 55mm med Pentacon Six til Nikon F tilt adapter Jeg har lenge hatt lyst til å leke meg med tilt/shift, men har blitt holdt tilbake av at Nikon sine PC-E objektiver er litt vel dyre som "leketøy". Derfor har jeg i lengre tid trålt nettet etter billigere alternativer og falt til slutt ned på denne russisk/ukrainske kombinasjonen (Arsat er et russisk merke som ble produsert i Ukraina). Både objektivet og adapteret er bestilt fra Ukraina, fra en kar som sitter på en del av restbeholdningen til den nå nedlagte Arsenal-fabrikken. Objektivet er et mellomformatobjektiv med shift-funksjonalitet med Pentacon Six fatning. Dette trenger dermed et adapter for å passe på mitt Nikon-kamera, og passende nok tilbød Arsat et slikt adapter med mulighet for tilt. Både shift og tilt kan justeres i en hvilken som helst vinkel uavhengig av hverandre (i motsetning til Nikon sine orginale alternativer). Endret 30. september 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Tror dette blir spennende, og du pleier å imponere meg, så jeg gleder meg til å se hva du får til med dette. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Fett - blir spennende å se! Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Her skal jeg følge med! Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 +1! Kommunist-glass er gøy! Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Hva er den fysiske størrelsen på vidunderet? Er vekt og størrelse sterkt fravikende fra Nikons egne T/S rundt den brennvidden der? Særdeles interessant sak hvis kvalitet og brukervennlighet holder mål. Den optiske kvaliteten får vi jo etter hvert skue med egne øyne, siden fotografens meritter indikerer at den siden av kameraet ikke er en variabel. Den blir mer å betrakte som noe a la Plancks konstant (h) eller Eulers tall (e). Så får vi håpe at ikke oktoberfesten blir altfor påvirket av Heisenbergs uskarphetsrelasjon. Lenke til kommentar
Sille Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Dette blir meget interessant, fordi jeg flere ganger har vurdert det samme alternativet selv. Må følge med på denne tråden! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Hmm, kjenner at prestasjonsangsten kommer snikende her... Men selvfølgelig hyggelig at dere vil følge med Jeg er veldig spent på kvaliteten selv, har ikke fått testet det skikkelig ut enda. @k.n.b: Inkludert adapteret er det noe lengre (ca 125mm vs 112mm) og tyngre (ca 1kg vs 0.74kg) enn PC-E 45/2.8. Endret 30. september 2010 av arnold_layne Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 1. oktober En temmelig travel start på oktober for min del, så det har ikke blitt dedikert mange minuttene til fotografering så langt. Dette er garasjen på vei hjem fra et av mange gjøremål i helgen... Bildet er tatt med sidelengs tilt på objektivet, og en aldri så liten tilt hos fotografen i tillegg. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 2. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2010 2. oktober Nok en travel dag, men jeg fikk i hvert fall røsket med meg kameraet da jeg gikk på fotballkamp tidligere i dag. Jeg gjorde et halvhjertet forsøk på den velkjente miniatyr-effekten, men jeg tror jeg stod for lavt i forhold til banen til å få full effekt (og brukte dessuten litt for lang lukkertid til å få fryst alle bevegelser). Satser på at det blir mer tid til overs i uken som kommer. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hm. Du bruker spenstige perspektiver og vinkler. Jeg måtte kikke tre ganger over dette, det er fint. Fotografens tilting hjelper her. Gleder meg til fortsettelsen! Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Vet ikke helt hva du prøvde for bilde 1s oktober. Men svimmel ble jeg av og titte paa det. Ett eller annet fascinerende med et bilde av en tom garasje. Godt gjort. Fotball bilde funker. Jeg faar i hvertfall miniatyr følelsen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Litt mer diskret bruk av tilteffekt - første ble en lav garasje, og den andre har spillere som ser ut som om de er photoshoppet inn på et bilde av en modellarena.. Har definitivt lyst på tilt selv.. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Stilig fotballbilde! Så ikke at du hadde postet dette mens jeg kommenterte garasjebildet. Enig med Trondster i tilteffekten er mer diskret enn vanlig, og det er en bra ting! Jeg likte det her! Lenke til kommentar
Bykatt Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Garasjebildet var skikkelig flott-skummelt, med sine vinkler, gråtoner og tomhet. Eller er det bare jeg som har sett for mange amerikanske TV-serier? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Denne oktobertråden må jeg følge med på,spennende Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 2. oktober Det ser ut som du er på tribunen. Har du akkreditering for foto eller klarte du å lure inn kameraet med fraser som "neida, gammelt, se på obj...linsa!" eller "hæ? pro-kamera? Neida, gammelt digitalkamera."? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2010 Tusen takk for hyggelige kommentarer! @azathosk: Dette var andre gangen jeg hadde med kameraet på kamp. Første gangen protesterte vakten og viste til en forbudsplakat, men gav seg da jeg argumenterte med det bare var bilde av et videokamera på plakaten. I går smatt jeg gjennom kontrollen uten at noen så kameraet. Sier litt om kontrollen kanskje... Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Garasjebildet likte jeg veldig godt. Grått, tomt, skjevt og rart, akkurat slik jeg like det.' Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Slenger meg på skrytegjengen - garasjebildet fikk virkelig noe ekstra her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå