Sebblom Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hei, nettopp kjøpt ny datamaskin som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å overklokke. Men så så jeg at Hovedkortet hadde en automatisk overklokkings funksjon, og da lurer jeg på om det kan være skadelig eller gjøre systemet ustabilt. Oppsettet er: Asus p7p55d (standard, ikke noe deluxe elns) Intel core i5 760 4097 ddr3 ram (1333mhz) Mist 550w strømsforsyning Netshop Miditower "Telamon II" GTX 470 Tusen takk på forhånd for hjelp Endret 29. september 2010 av Sebblom Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Ustabilt - ja selvfølgelig. All overklokking kan potensiellt gjøre systemet ustabilt, men det er som regel litt mergin å gå på uten at det oppstår problemer, og de automatiske overklokkingsfeaturene overklokker generellt sett ike så veldig mye, og og relativt konservative instillinger, så det fører normalt ikke til ustabilitet. permanent skade - nei. Det eneste som egentlig kan påføre permanent skade er alt for høy spenning, og slike automatiske overklokkingsfunksjoner klokker enten uten overspenning eller veldig lite ekstre spenning - ihvertfall aldri opp i potensiellt farlige verdier. Du kna være relativt trygg i forhold til sånt. Det eneste av "skade" som kan oppstå er midlertidig skade i form av at f.eks. du må resette CMOS for at systemet skal boote igjen eller noe sånt - dog nye hovedkort har som regel failsafe funksjoner for å forhindre det meste av slikt også. -Stigma Lenke til kommentar
Gibblay Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg har pro versjonen av samme kort som deg, og ble mildt sagt forbauset av denne funksjonen. Jeg prøvde litt klokking med medfølgende programvare, men fikk ikke helt "svung" på det. Ble litt for mange variabler og sette seg inn i, samt jeg er noe utålmodig av natur Det var betydlig enklere med forrige (Socket 775) å overklokke. Jeg fant denne saken i bios og 5 sekunder etterpå var hastigheten øket fra 2,67GHz til utrolige 3,7GHz. Superpi kjørte jeg på i ca 11 sekunder og var 4-5 sekunder raskere enn standard hastighet. Ser at temperaturen er i overkant av 60 grader under hard last, så en bedre kjøler enn den orginale er påkrevd for å klare denne hastigheten. Jeg har ikke den råeste på markedet, men en som er betydlig bedre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå