Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Nytt hovedkort, i5, trenger hovedkort mer strøm? 12pin og 8pin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der må du koble til en 8-pin 12volt ja (normalt er det bare en mulig kontakt du kan bruke der). Dette er egentlig ikke til hovedkortet pr. say, men det er ekstra strøm som kan være nødvendig for bruk med noen high-end CPUer. Før var det ikke behov for slike kontakter, og det er ikke sikkert at din spesifikke CPU faktisk trenger den ekstra strømmen, men det det kan ævre at hovedkortet vil klage og nekte og starte (sikkert med pipelyder) om du ikke kobler til strøm der. Det er ingen grunn for å ikke ha det tilkoblet i unansett tilfelle.

 

Du kan sikkert bekrefte det jeg sier ved å lese i hovedkortmanualen, mem dette er som sagt noe som er standard på alle nyere hovedkort. man finner alltid denne kontakten i nærheten av CPU sokkelen pga. den skal inn til spenningsregulatorene som leverer strøm til CPUen.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det kommer ingen pipelyder. Den bare begynner å starte, men den bare sviver, starter aldri opp. Kommer ingenting bilde. Skjermkortet har atrømmen det skal ha.

 

Håper den siste 8pin er løsningen.¨Skal en plugg inni? eller 2? Har noen av de 6pin tingene, med 2 på siden.

 

Da er det nok sansynlig at ditt hovedkort ikke lar seg starte uten denne ja. Det er korrekt at du skal bruke den 6-med-2-på-slutten pluggen. Litt eldre kort brukt 6 pins for ekstra strøm,men det har senere økt til 8 som standard nå, så det er laget slik for å kunne være kompatibelt med både nye og litt eldre kort.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette er egentlig ikke til hovedkortet pr. say, men ...

Skal være: "Dette er egentlig ikke til hovedkortet per se, men ..."

 

(Pirk? Kanskje. Men ellers var jo innlegget nærmest perfekt ...)

 

Helt greit at du påpeker det så lenge det gjøres på en høffelig og grei måte. Jeg var egentlig klar over at det var slurvete skrevet i det jeg skrev det, men det var litt sent på natt og jeg skrev litt fort og gæli' og gadd ikke slå det opp og sjekke hvordan det egentlig burde skrives. Det arbeidet besparte du meg jo for nå.

 

Kan tenke meg at du er litt som meg - og irriterer deg grenseløst over alle de som ikke kan forskjell på ironi og sarkasme og bruker ordene som synonymer? ;) Språkbruken i disse dager er så forferdelig dårlig - og på fort vei enda lengre nedover.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...