Brv Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Har en kollega som har en 2009 modell Toyota Prius. Han stoppet bilen og vi stod utenfor å snakket sammen. Plustelig startet bilen av seg selv og begynte å kjøre av seg selv, ikke langt men dette var veldig rart. Jeg har aldri opplevd slikt før, men har heller aldri hatt Prius. Men han fikk hoppet inni og stoppet den, men har dere hørt slikt/har hatt slikte opplevelse, er det elektronikkproblemer? Har hørt at det har skjedd mer flere.. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Den har en Eco funksjon som gjør at motoren slåes av når bilden står stille (i fri). Mulig det har med det å gjøre Har en Auris med samme funksjon. Jeg har ikke satt meg inn i den, men den virker for meg veldig ustabil Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Tjaa.... Det er vel gassen som har hengt seg opp igjen da, men nå med en ekstraeffekt. Endret 29. september 2010 av Rs125 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Jeg kjenner ikke til automatikken som evt finnes på denne bilen når det gjelder clutcning og parkeringsbrems, men han hadde vel kanskje glemt å sette på parkeringsbrems og girkassen i Park? Med bensinmotoren stoppet vil vel bilen normalt sett stå stille.. men skulle den starte av en eller annen grunn (lite spenning på batteri, nedkjølt motor, osv.), så vil kanskje det kunne få den til å begynne å rulle i en slik situasjon? Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Han løftet vel foten av bremsen, da triller biler med automatgir.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Nå har ikke Prius en "automatkasse". Den har et ufattelig kompilsert system basert på to elgeneratorer, en differensial (mellom bensinmotor og den ene elgeneratoren, i en eller annen form). Dette + den andre elgeneratoren ligger på hjulene via en eller annen form for planetgir. Disse 3 elementene med girene skal kunne elektronisk styres til å fungere som en CVT-girkasse, men akkurat hvordan det går til er jeg noe usikker på. Denne funksjonaliteten styres på en eller annen måte med hvor mye effekt som kjøres inn på elgeneratorene til enhver tid. Prius implementerer en "neutral"-modus ved å koble fra begge elmotorene. Lurer på om det kan være et eller annen i form av dette som kan få bilen til å begynne å trille om den står stille "påslått" uten bensinmotoren i gang, altså et eller annet som skjer som gjør at hjulene frikobles i dèt den forsøker å starte. Begge elgeneratorene fungerer både som generator og som motor. Den ene kan starte motoren, samt generere effekt som igjen kan feedes til den andre elgeneratoren for ekstra moment og/eller for lading. Den andre står koblet lengre ut og kan enten generere elektrisk effekt som kan lagres i batteri for senere bruk (= bremsing), eller den kan drive hjulene enten fra lagret energi i batteriet eller via energi hentet fra den første elgeneratoren. Det er faktisk ikke noen clutcher eller convertere i det hele tatt i dette opplegget etter hva jeg kan se.. Endret 30. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 På Aurisen er det hvertfall slik at bilen slår seg av, for så å starte etter 10 sek dersom du ikke trykker ned clutch. Men dette skjer jo kun i fri, og da ville jo bilen rullet også før modusen slår inn/ut. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Vanlig Auris da vel, ikke Auris Hybrid. Det blir noe annet, og da kalles det "start-stopp-teknologi". Da har den vanlig motor, vanlig clutch og vanlig startmotor. Lenke til kommentar
Brv Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Jeg kjenner ikke til automatikken som evt finnes på denne bilen når det gjelder clutcning og parkeringsbrems, men han hadde vel kanskje glemt å sette på parkeringsbrems og girkassen i Park? Med bensinmotoren stoppet vil vel bilen normalt sett stå stille.. men skulle den starte av en eller annen grunn (lite spenning på batteri, nedkjølt motor, osv.), så vil kanskje det kunne få den til å begynne å rulle i en slik situasjon? Ja, du sier noe der, kanskje han hadde glemt evt. parkeringsbrems, det er vell slikt på disse bilene så vidt jeg vet, du kan ikke bare sette den i gir. Men veldig underlig at den bare skulle gå av seg selv, men dette var en sjåfør som ikke hadde kjørt Priusen så veldig lenge så kan nok være med at han hadde glemt å sette på brems, Prius er jo ikke akkurat lik andre biler. Kan spørre om dette når jeg treffer ham. Men det var automatgir ja, så clutch osv.. var det da ikke. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 (endret) Alle Priuser som selges samtidig har samme motor og gir, er ingen valgmulighet der. Alle er helt like altså (forutsatt samme årsmodell/serie) Det er selvsagt P-modus på girspaken som skal benyttes når man parkerer. Kan også nevne at det er ikke "fysisk" giring på Prius, kun en girspak som flyttes som en joystick hvor elektronikken switcher modus. P-modus på Prius vil jeg tro er parkeringsbrems på og begge elmotorene kortsluttet. Endret 30. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
Brv Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Alle Priuser som selges samtidig har samme motor og gir, er ingen valgmulighet der. Alle er helt like altså (forutsatt samme årsmodell/serie) Det er selvsagt P-modus på girspaken som skal benyttes når man parkerer. Kan også nevne at det er ikke "fysisk" giring på Prius, kun en girspak som flyttes som en joystick hvor elektronikken switcher modus. P-modus på Prius vil jeg tro er parkeringsbrems på og begge elmotorene kortsluttet. Bra, du har god peiling på Prius . Spesielle biler spør du meg, men det er jo en "mote" å ha den nå Annver nordmann har vel etterhvert Prius nå. Ser bare på drosjemarkedet, i 2007 var det ca. 2 priuser på veien. Idag derimot ca.100. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Nå er det heller ikke alle biler med "automat" som har P-stilling på gearspaken. Har kjørt flere Toyota med "multimode", og her finnes kun R-N-E (E tilsvarer D på en vanlig automat). Dette er egentlig manuelle kasser som styres elektronisk, og benyttes av bl.a. Peugeot (EMG) og Opel (EasyTronic). Håndbrekk er eneste mulighet for å holde bilen ved parkering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå