Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Prius- hva er det med denne bilen?


Brv

Anbefalte innlegg

Har en kollega som har en 2009 modell Toyota Prius. Han stoppet bilen og vi stod utenfor å snakket sammen. Plustelig startet bilen av seg selv og begynte å kjøre av seg selv, ikke langt men dette var veldig rart. Jeg har aldri opplevd slikt før, men har heller aldri hatt Prius. Men han fikk hoppet inni og stoppet den, men har dere hørt slikt/har hatt slikte opplevelse, er det elektronikkproblemer? Har hørt at det har skjedd mer flere..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til automatikken som evt finnes på denne bilen når det gjelder clutcning og parkeringsbrems, men han hadde vel kanskje glemt å sette på parkeringsbrems og girkassen i Park? Med bensinmotoren stoppet vil vel bilen normalt sett stå stille.. men skulle den starte av en eller annen grunn (lite spenning på batteri, nedkjølt motor, osv.), så vil kanskje det kunne få den til å begynne å rulle i en slik situasjon?

Lenke til kommentar

Nå har ikke Prius en "automatkasse". Den har et ufattelig kompilsert system basert på to elgeneratorer, en differensial (mellom bensinmotor og den ene elgeneratoren, i en eller annen form). Dette + den andre elgeneratoren ligger på hjulene via en eller annen form for planetgir. Disse 3 elementene med girene skal kunne elektronisk styres til å fungere som en CVT-girkasse, men akkurat hvordan det går til er jeg noe usikker på. Denne funksjonaliteten styres på en eller annen måte med hvor mye effekt som kjøres inn på elgeneratorene til enhver tid.

 

Prius implementerer en "neutral"-modus ved å koble fra begge elmotorene. Lurer på om det kan være et eller annen i form av dette som kan få bilen til å begynne å trille om den står stille "påslått" uten bensinmotoren i gang, altså et eller annet som skjer som gjør at hjulene frikobles i dèt den forsøker å starte.

 

Begge elgeneratorene fungerer både som generator og som motor. Den ene kan starte motoren, samt generere effekt som igjen kan feedes til den andre elgeneratoren for ekstra moment og/eller for lading. Den andre står koblet lengre ut og kan enten generere elektrisk effekt som kan lagres i batteri for senere bruk (= bremsing), eller den kan drive hjulene enten fra lagret energi i batteriet eller via energi hentet fra den første elgeneratoren.

 

Det er faktisk ikke noen clutcher eller convertere i det hele tatt i dette opplegget etter hva jeg kan se..

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til automatikken som evt finnes på denne bilen når det gjelder clutcning og parkeringsbrems, men han hadde vel kanskje glemt å sette på parkeringsbrems og girkassen i Park? Med bensinmotoren stoppet vil vel bilen normalt sett stå stille.. men skulle den starte av en eller annen grunn (lite spenning på batteri, nedkjølt motor, osv.), så vil kanskje det kunne få den til å begynne å rulle i en slik situasjon?

Ja, du sier noe der, kanskje han hadde glemt evt. parkeringsbrems, det er vell slikt på disse bilene så vidt jeg vet, du kan ikke bare sette den i gir. Men veldig underlig at den bare skulle gå av seg selv, men dette var en sjåfør som ikke hadde kjørt Priusen så veldig lenge så kan nok være med at han hadde glemt å sette på brems, Prius er jo ikke akkurat lik andre biler. Kan spørre om dette når jeg treffer ham. Men det var automatgir ja, så clutch osv.. var det da ikke.

Lenke til kommentar

Alle Priuser som selges samtidig har samme motor og gir, er ingen valgmulighet der. Alle er helt like altså (forutsatt samme årsmodell/serie)

 

Det er selvsagt P-modus på girspaken som skal benyttes når man parkerer. Kan også nevne at det er ikke "fysisk" giring på Prius, kun en girspak som flyttes som en joystick hvor elektronikken switcher modus. P-modus på Prius vil jeg tro er parkeringsbrems på og begge elmotorene kortsluttet.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Alle Priuser som selges samtidig har samme motor og gir, er ingen valgmulighet der. Alle er helt like altså (forutsatt samme årsmodell/serie)

 

Det er selvsagt P-modus på girspaken som skal benyttes når man parkerer. Kan også nevne at det er ikke "fysisk" giring på Prius, kun en girspak som flyttes som en joystick hvor elektronikken switcher modus. P-modus på Prius vil jeg tro er parkeringsbrems på og begge elmotorene kortsluttet.

Bra, du har god peiling på Prius :thumbup: . Spesielle biler spør du meg, men det er jo en "mote" å ha den nå :thumbup: Annver nordmann har vel etterhvert Prius nå. Ser bare på drosjemarkedet, i 2007 var det ca. 2 priuser på veien. Idag derimot ca.100.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nå er det heller ikke alle biler med "automat" som har P-stilling på gearspaken. Har kjørt flere Toyota med "multimode", og her finnes kun R-N-E (E tilsvarer D på en vanlig automat). Dette er egentlig manuelle kasser som styres elektronisk, og benyttes av bl.a. Peugeot (EMG) og Opel (EasyTronic). Håndbrekk er eneste mulighet for å holde bilen ved parkering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...