Gå til innhold

En huleboers bekjennelser

henrikwl

Anbefalte innlegg

Ja, så hadde jeg forvillet meg inn i moteavdelingen her på forumet. Litt som Bambi på isen her, men skitt la gå. En introduksjon er på sin plass.

Helt inntil de senere år så har jeg betraktet klær som et nødvendig onde som måtte til for ikke å fryse i hjel. Som ungdom gikk bekledningen i det jeg måtte få av gaver til jul og bursdager og ellers det min mor kjøpte til meg i det daglige. Da jeg etter hvert begynte å styre min egen garderobe, ble utvalget gjort basert på lavest mulig pris og kortest mulig tid i klesbutikken. Under studietiden gikk det mye i t-skjorter fra GeekShop og Henry Choice jeans i fra Cubus (eller Kappahl eller hva det nå var).

Etter endt utdanning og jeg hadde vokst opp, klippet håret og fått meg en jobb beveget garderoben seg i en enda litt mer raffinert retning (godt hjulpet av tilegnelsen av en kone), og det er i den senere tid Dressmann som har vært hovedkilden min til klær (Batistini, McGordon…), ispedd litt andre kjedemerker som Identity. Noen sammenhengende rød tråd (haha) glimrer imidlertid med sitt fravær i garderoben, og noen konsekvent stil har jeg ikke.

Det er en boksende interesse for, og ønske om å få snekret sammen, dette som har ledet meg inn hit. For hvem er vel bedre til å vise vei i klesjungelen enn de som er kjent i den fra før av?

Så, litt om hvilken retning jeg ønsker å gå. Jeg jobber på et kontor, og siden en ren business casual stil vil være litt for stivt i samlingen jeg sitter, ser jeg for meg et utgangspunkt i noe lignende dette:

men%27s%20fashions%20for%20work.JPG

Jeg er selvsagt ikke fremmed for å variere en smule mellom jobb og fritid, og mellom hverdag og fest (naturlig nok).

Så kommer det som for meg er the big question: hvilket nivå bør jeg legge meg på? Initielt sett så tenker jeg å bygge opp garderoben litt over tid, og trenger dermed ikke å gå på en shopping spree. Jeg tenker å øremerke rundt 1500,– pr. måned til dette (noe som vel er omtrent en dobling i forhold til SIFO sin standard), men hvilke merker/butikker bør jeg da gå for for å få en grei balanse mellom pris/kvalitet? Jeg er også åpen for å justere opp budsjettet dersom det vil kunne medføre en garderobe av bedre kvalitet – jeg har ingenting imot Cubus og Kappahl, men jeg har jo erfart av klærne derfra ikke akkurat er av beste kvalitet (Dressmann har jeg hørt er ganske OK på kvalitet, men jeg finner utvalget deres rimelig uinspirerende).

Da ligger kortene på bordet. Ser frem til å ta lærdom av dette forumet her, og ikke minst ser jeg frem til å se garderoben og stilen utvikle seg. Mer konkrete spørsmål vil garantert dukke opp underveis, men sånn jeg har oppfattet det så er folk her inne mer enn villige til å bidra med input.

Ha en fortsatt god kveld. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ville hjulpet om du hadde fortalt oss hva dresskoden på jobben din er, og hvilken kroppsfasong du har og alder. Og hvis du er under 40 og har et snev av interesse for klær ville jeg styrt unna Dressmann, Cubus osv pga kvalitet.

Nå vet jeg ikke hva SIFO-standard skal bety, men nok om det.

For et såpass lavt budsjett ville jeg om mulig reist på disse outletene som ligger i Ski/Ås, der du får en del bra til en billig penge. Det jeg ville gjort er uansett å kjøpe inn f.eks

-grå bomullsbukse

-navy bomullsbukse

-brun bomullsbukse

-navy blazer(som går spesielt godt med navy buksen)

v-hals gensere i merinoull i ulike farger. sort, navy, grå, grønn, rød osv

-skjorter og en del slips. lyseblå, hvite, lyserosa, lavendel osv alt etter hvor brun du er

-1 par fine jeans. helst rådenim

-to par pensko. brunt i ulike nyanser vil kunne gå med alle fargene på buksene nevnt ovenfor. grunnen til at jeg sier to par er fordi sko skal helst hvile etter et par dagers bruk. anbefaler å legge litt penger i sko. alle vet jo hvor forferdelig det er å gå i dårlige sko.

Disse plaggene vil iallefall gi deg en mulighet til å blande de sammen, så det ikke er ut som du bare har 2 antrekk. Det er stort sett noe i den duren jeg har med meg på tur.

Det vil ta lang tid å bygge opp en garderobe med kun 1500,- tiltenkt pr mnd, men det kan også være lurt, siden din egen kunnskap og smak utvilsom vil utvikle seg i løpet av den perioden hvis det skulle vise seg du får en skikkelig interesse for dette.

www.tailorstore.no kan være verdt en titt for skjorter.

www.herringshoes.co.uk for sko. flere brukere her inne, inkluder meg bruker de. god service og valuta for pengene.

www.houseofsingles.no har også et skjortemerke som heter Dukes, og de skal visst være ok for prisen.

Men uansett hva du gjør vil passform være det absolutt viktigste! Ta gjerne fit-pics underveis. Vi er alltid klar for litt nådeløs kritikknew_yes.gif

vil også anbefale å titte innom f.eks meanswear-delen styleforum.net mange med langt bedre peiling enn meg der inne, men de har vel til gjengjeld ofte en hakket skarpere tunge også.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for tips! :)

Når det gjelder alder og kroppsfasong, så er jeg 28 vintre gammel, rager 186cm på sokkelesten og er av den slanke typen: smale skuldre og hofter og ganske tynne ben og armer. Vektnåla bikker dog 80, så noen fyrstikk er jeg heller ikke.

Det er ikke noen utpreget dresskode på jobben, men i mine umiddelbare omgivelser går det i casual, med tendenser mot business casual.

SIFO er Statens Institutt for Forbruksforskning, og de lager hvert år et referansebudsjett for hvor mye det koster å leve i dagen samfunn. Den eneste grunnen til at jeg trakk inn dem er fordi det er det eneste referansepunktet jeg hadde da jeg skulle bestemme meg for et budsjett - jeg kan utmerket godt heve dette dersom jeg finner det nødvendig, men jeg tenkte også som du var inne på at det kan være greit å begynne litt rolig i og med at smak og preferanser gjerne vil utvikle seg relativt raskt nå i begynnelsen.

Og så klart: passform og estetikk er jo det viktigste. Pris og merke kommer henholdsvis i andre og tredje rekke, selv om jeg må innrømme at jeg nærmest svelget tunga da jeg bladde gjennom klesstativet og fant det jeg syntes så ut som en helt alminnelig pullover, til 2500,– fra Desquared2.

Jeg har kikket på de outlettene, men bor dessverre på vestlandet. De er dog en gylden unnskyldning til å besøke slekta der borte. ;)

Fitpics og kritkktråder vil det nok kunne bli noen av ja. Nå er vel kona den aller viktigste kritikeren (det er jo ho som må leve med dette her), men tilbakemeldinger fra connoiseurer er absolutt heller ikke å forakte. :D

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Thrice har sagt veldig mye nyttig, men jeg vil legge til en ting.

Når du først skal starte kan det være lurt å ha en greit grunnlag. Jeg er ihvertfall av den oppfatning at det er lettere å utvikle stilen sin i en ønsket retning når man har en del å velge mellom. Jeg ville f.eks. dratt innom en butikk som fører merker som Ralph Lauren, prøvd på skjorter til du finner en modell og størrelse som passer deg, og så slått meg løs på nett når RL.com har salg. Da får du ofte veldig gode priser, og snart åpner de også en nettbutikk i England som skal sende varer internasjonalt - da slipper du å styre med tredjeparter som mottar i USA og sender til deg.

Når de har salg kan du gjerne få en skjorte ned et par hundre kroner (lurer på om de har vært på rundt $60 med salg), og her snakker vi mye for pengene. Kjøp inn en fire-fem stykker (eller flere dersom økonomien tillater det) så har du noe du kan starte med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns noen av RL produktene er en smule overpriset i Norge.

Men for prisene på nett er det gullkjøp.

Det er jo alltid salg i nettbutikken deres også, så mye godbiter å hente der.

Men som sagt så sender de ikke til Norge enda, men hvis du fikser en bestilling kan du ta det via JetCarrier.

Når du lager en konto der får du en adresse i USA du kan bruke slik at varene blir sendt dit og videre sendt til deg. JetCarrier tar seg av fortolling osv.

Men det er ikke gratis, så er unødvendig å gjøre det for feks en genser.

Endret av PatSharpX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det kommer til passform ser det egentlig helt ok ut. Du kunne sikkert prøvd litt smalere jeans. Det kan gi deg et sprekere silhuett. Ellers har jeg alltids mine tanker om t-trøye ned i buksa :p

Ville muligens vurdert en tur til en dyktig frisør når du først er i gang. Men hvis det bare er at du ikke har stylet det er det jo en annen sak.

Lenke til kommentar

Tynnere jeans, mener du? :hmm: Jeg har alltid ment at jeg har for spinkle ben til tynne jeans, men det skader jo ikke å prøve et par heller da.

T-skjorta er ikke nedi buksa, den bare er så kort. ;) Den overlapper akkurat med et par cm på bukselinningen. Det er egentlig litt kort, men den var lenger når jeg kjøpte den. Skylder på vaska. :D

Håret er ustylet ja, men har tenkt meg en tur til frisøren snart. Standardfrisyren min i årevis har vært «kort på sidene, men nok lengde på toppen og bak til å kunne rufse til litt», så det er på tide med noe nytt. Problemet er at håret mitt er umulig, det vokser i alle retninger, er et helvete å klippe (sier frisørene i hvert fall) og styles for ikke å se dass ut. Og så er det ikke alltid jeg gidder å herje med voks og greier. :roll: Men – ny frisør, nye muligheter. :D

Lenke til kommentar

Mente litt slimmer jeans. McGordon har litt gubbete passform, og du er enda ung og slank. Du kan teste Levi's 514, som er en blanding mellom slim og regular http://us.levi.com/f...3146844.3146854

Edit: Hvis du vil kan du alltids teste 511, som er en helt slim modell også.

http://us.levi.com/family/index.jsp?categoryId=3691990&cp=3146842.3146844.3146854

Bare husk at jeans utvider seg generelt en størrelse, så prøv en størrelse mindre enn hva du vanligvis bruker!

Endret av thrice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...