Atmosphere Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hei Da jeg skulle skru på lyset i stua i dag morges røk alle fire pærene i to lamper samtidig (de er koblet til en dimmer). Jeg regner med at fire pærer i to lamper ikke kan ryke samtidig, eller sjansen er vel minimal? Jeg har åpnet dimbryteren, men finner ingen sikring. Resten av bryterpanelet, der man kan stille temperatur osv. fungerer brillefint. Dimmeren er fra Elto, og lampene er slike "spotter" med 40w halogenpærer. Noen tips? Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Skal alltid være glassikkring i slike. Sikker på den ikke var der? Kan være litt vansklig å finne. Noen ganger er de bak et egen "panel". Hvis det 100% ikke er i selve dimmeren, er det sikkert på transformatoren. Endret 29. september 2010 av AvidGamer 1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 Den ser slik ut inni: Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Er ikke "inni" det. Hele det dekselet skal av. Skru av det hexagon mutteren der, så skal det vipes ut. Endret 29. september 2010 av AvidGamer 1 Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 Hehe, her ser vi hvor mye peiling jeg har. Mange takk. Fikk det til ... Sikringen var røket, så da bytter jeg den i morgen. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hehe, så bra! Husk å ta med det glassikkringen når du skal kjøpe, så kan en kundveileder hjelpe deg å finne rette. Er ufattelig mangen forskjellig der ute! Endret 29. september 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 skal nevnes at det går an at det ryker 4 pærer samtidig, her røk det 10 stk samtidig en gang og etter at jeg hadde skiftet både dimmer og trafo oppdaget jeg at det var mot alle odds lyspærene.. overspenning på anlegget som kan ha gjort det kanskje.. Lenke til kommentar
Atmosphere Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Hehe, jeg tenkte det var så usannsynlig at jeg ikke sjekket engang. Var visst en pære som var røket òg, mulig det var det som tok knekken på sikringen. Uansett, herlig med lys i stua igjen. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Vær obs at på slike oppsett dere flere pærer er seriekoblet at dersom 1 ryker er det fare for at de andre vil følge etter. Særlig om du forsetter å bruke det uten å få ny pære inn. Av og til når 1 ryker ender de andre opp å få tildelt for mye spenning. Lenke til kommentar
r0zie Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 her må du utdype.. dersom det er seriekobling så mister vel de andre spenningen når en pære ryker.. uansett har jeg aldri sett en lampe som bruker seriekobling på flere pærer med mindre det er juletrelys du snakker om.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 (endret) Det er aldri seriekobling på 230V pærer, kun på juletrebelysning og lysestaker med lavvoltpærer. Jeg har mange dimmere av ulike typer i huset, og det er ikke uvanlig at sikringen ryker når en pære ryker. Av og til (svært sjelden), når en pære som ikke har dimmer ryker, går sikringen i sikringsskapet for denne kursen. Endret 2. oktober 2010 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Det er aldri seriekobling på 230V pærer, kun på juletrebelysning og lysestaker med lavvoltpærer. Jeg har mange dimmere av ulike typer i huset, og det er ikke uvanlig at sikringen ryker når en pære ryker. Av og til (svært sjelden), når en pære som ikke har dimmer ryker, går sikringen i sikringsskapet for denne kursen. Heilt korrekt. Dessuten så skjer det klart oftest på pærer som har sokkelen ned. Glødetråden slitner, detter ned og kortslutter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2010 Del Skrevet 2. oktober 2010 Hos meg skjer dette faktisk like "ofte" enten pæren har sokkelen opp eller ned, og av og til med sparepærer også. Med "ofte" mener jeg mindre enn en gang pr år i en stor enebolig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå