Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Dimmer tok kvelden?

Anbefalte innlegg

Hei

Da jeg skulle skru på lyset i stua i dag morges røk alle fire pærene i to lamper samtidig (de er koblet til en dimmer). Jeg regner med at fire pærer i to lamper ikke kan ryke samtidig, eller sjansen er vel minimal? Jeg har åpnet dimbryteren, men finner ingen sikring. Resten av bryterpanelet, der man kan stille temperatur osv. fungerer brillefint.

Dimmeren er fra Elto, og lampene er slike "spotter" med 40w halogenpærer.

Noen tips? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det er aldri seriekobling på 230V pærer, kun på juletrebelysning og lysestaker med lavvoltpærer. Jeg har mange dimmere av ulike typer i huset, og det er ikke uvanlig at sikringen ryker når en pære ryker. Av og til (svært sjelden), når en pære som ikke har dimmer ryker, går sikringen i sikringsskapet for denne kursen.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Det er aldri seriekobling på 230V pærer, kun på juletrebelysning og lysestaker med lavvoltpærer. Jeg har mange dimmere av ulike typer i huset, og det er ikke uvanlig at sikringen ryker når en pære ryker. Av og til (svært sjelden), når en pære som ikke har dimmer ryker, går sikringen i sikringsskapet for denne kursen.

Heilt korrekt.

Dessuten så skjer det klart oftest på pærer som har sokkelen ned. Glødetråden slitner, detter ned og kortslutter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hos meg skjer dette faktisk like "ofte" enten pæren har sokkelen opp eller ned, og av og til med sparepærer også. Med "ofte" mener jeg mindre enn en gang pr år i en stor enebolig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...