Gå til innhold

Jeg mener TV'en ikke virker på 60Hz, det gjør ikke Samsung. What to do ?

Gjest Slettet-qfohT7

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

Kjøpte for en stund tilbake en ny 50" Plasma skjerm fra Samsung, modell PS50C555. Jeg merket umiddelbart at noe ikke stemte da jeg skrudde på tv'en første gangen, glad of fornøyd som jeg var. Flimring i bildet! Ikke mye, men akkurat nok til at jeg blir rar i hodet av å se på den mer enn 10min sammenhengende. Til sammenligning så er det omtrent som de gamle CRT skjermene på 50Hz/60Hz i "gamle dager".

Så jeg har eksperimentert litt frem og tilbake og funnet ut at problemet stort sett begrenser seg til 60Hz signaler. Mater jeg inn 50Hz, så er flimringen borte. Flimringen er forøvrig kun merkbar i lyse bilder, i mørke bilder er det ikke noe problem. Flimringen er også værst når tven står på "Movie" og "Standard" mode, så dermed _må_ jeg ha tven på "Dynamic", som gjør at jeg mister en del finesser (som f.eks å skru av den utrolig irriterende "Dynamic Contrast").

Det jeg stort sett bruker er en TViX 6600 mediaboks, hvor jeg kan stille signalene til 50Hz manuelt. Problem solved. Dette går desverre ikke på en Xbox360 hvor den låser seg til 60Hz uansett, og dermed er xboxen ubrukelig sammen med tven.

Jeg ringte til Samsung's prestige service, som kom og hentet tv'en. De fikk også med seg mediaboksen min. Etter litt fikk jeg den i retur, uten at problemet var utbedret. I rapporten stod det at alt av kort i tven var byttet ut, og av tvix boksen min var testet med andre apparater med samme resultat (Selv om jeg har vansker for å tro at de faktisk har gjort dette). Fikk nesten følelsen av at de la skylden på mediaboksen min og ferdig med det. Var visst innenfor det samsung kalte akseptabelt avvik eller noe sånt.

Xboxen røk, så da gjorde ikke det noe lenger. Men nå har jeg skaffet meg en PS3, og samme problem. 1080p/60 flimrer, mens 576p (som automatisk setter seg til 50Hz) fra SAMME boks er helt fint. Så hva i alle dager skal jeg gjøre her ? (Kun SD oppløsning blir kjørt i 50Hz fra konsollen)

Har tenkt å ringe tilbake til samsung igjen og diskutere dette her, men har ført lyst å høre om det er noen andre som har vært borti lignende ? Har aldri vært borti Plasma skjermer før, men jeg synest dette var noe uvanlig ?

Det er jo heller ikke som om de kan reparere tven en gang til da de tilsynelatende har byttet det meste av deler. Er det noe grunnlag for å heve et kjøp på det grunnlaget jeg har forklart over ?

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...