Gå til innhold

Chromium OS/Chrome OS

Gjest Slettet-znfzAj

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-znfzAj

Hei

Har fulgt nøye med på Chrome OS og utvikling rundt det, også Chromium OS. Leste senest i dag denne artikkelen på ITavisen: http://www.itavisen.no/852426/se-chrome-os-paa-ipad

Denne artikkelen fikk meg til å tenke på noe jeg lenge har hatt lyst til å prøve men enda ikke fått til, har søkt mye rundt på nettet men nå tenkte jeg det kunne være lurt å rådføre meg her. Har en ny ASUS UL30VT laptop, med Asus express gate. For de av dere som ikke vet hva det er, kan det kort forklares som en "alternativ" startknapp. Som starter Express gate, et minimalistisk og enkelt OS som tar ca 5sek å starte, hvor man kan gå på nettet se på bilder etc etc. Med andre ord noe du kan bruke når du ikke har tid til å starte Windows. Helt ubrukelig i mine øyne. Har lenge hatt lyst til å bytte dette til eksperimentversjonen av Chrome OS, nemlig Chromium OS. Noen som vet hvordan dette kan gjøres uten å fucke opp windows og pc'en helt(bruker den til studier så det punktet er litt viktig smile.gif)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som svar til trådstarter. Når det gjelder OS og bootloadere/managere, så er det sikreste å koble fra diskene du ikke vil at et OS skal røre, og heller kjøpe deg en disk til om det trengs..opplevde at et OS skrev over bootsector på Windows disken min en gang...det er heldigvis lett å fikse, men det tar jo unødvendig tid...

Lenke til kommentar

http://www.phoronix.com/forums/showthread.php?t=11610 :thumbup:

I did a little research on this. You need a linux distro to unquash/requash the .sqx files. The ExpressGate folder is in the root of C: in a hidden folder called "ASUS.SYS". All of the .sqx files are in there.

1. You need a Linux distro.

2. If you're not familiar with Linux, then you will need to spend hours learning.

3. Google "hacking express gate" or something similar or go to this forum:

hxxp://xxx.phoronix.com/forums/showthread.php?t=11610

4. If you are successful, please post results here.

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

Hallais!

Har samme data som deg, og er fan av Chrome (browseren i hvertfall), og synes også at det "kjappe" linux- systemet er latterlig ubrukelig.

Henger meg på denne tråden! Skal se om jeg kan undersøke saken litt også.

Vet du om det er en bitteliten ssd- disk i datamaskinen?

Tror ikke det er noe SSD-disk i den nei :s

http://www.phoronix.com/forums/showthread.php?t=11610 :thumbup:

I did a little research on this. You need a linux distro to unquash/requash the .sqx files. The ExpressGate folder is in the root of C: in a hidden folder called "ASUS.SYS". All of the .sqx files are in there.

1. You need a Linux distro.

2. If you're not familiar with Linux, then you will need to spend hours learning.

3. Google "hacking express gate" or something similar or go to this forum:

hxxp://xxx.phoronix.com/forums/showthread.php?t=11610

4. If you are successful, please post results here.

nok av tips der, må nesten sette meg ned å brainstorme litt her :D

Lenke til kommentar

Hallais!

Har samme data som deg, og er fan av Chrome (browseren i hvertfall), og synes også at det "kjappe" linux- systemet er latterlig ubrukelig.

Henger meg på denne tråden! Skal se om jeg kan undersøke saken litt også.

Vet du om det er en bitteliten ssd- disk i datamaskinen?

Tror ikke det er noe SSD-disk i den nei :s

Jeg la også merke til det. Tror Asus har hatt SSD, eller små flashdisker, på hovedkortet på andre HK- modeller.
Lenke til kommentar

Nok en update: Kjoerer ubuntu live naa, og finner ingen partisjon med EG. Dessuten har jeg lest her at den ligger paa en ssd. En metode aa endre EG paa er aa laste ned en ny verson, aapne den, endre den, lukke den, legge den inn.

Skal se hva jeg faar til, er ikke verdensmester paa data :)

PS: Ubuntu kjoerer brillefint paa ul30vt, i hvertfall live. Har ikke gidda aa endre tastatur...

Lenke til kommentar

Ettersom hva trådstarter sier, virker det som h*n ser like mye etter en metode å kjøre kjøre Windows og Linux (Chrome OS) på samme maskin som man har Windows.

Dette kan du lett få til med å installere ett OS på hver partisjon av harddisken. Da vil du ikke få et OS per startknapp, men en meny som spør deg om hvilket OS du vil starte for hver gang du slår på PC-en med den vanlige snart-knappen, men til gjengjeld er det mye lettere å få til.

Partisjoner med en Linux-live CD (krymp Windows-partisjon og lag en ny til chrome), og installer Chrome på den nye partisjonen. Har ikke prøvd med Chrome, men prosedyren er generelt sett veldig lik for forskjellige Linux-distroer Mulig Chrome-installasjonen inkluderer et verktøy for å partisjonere. Blir ikke like elegant som løsningen FlinkeFreddy foreslo, men mye lettere å få til.

For bilde å skrive til usb-minnepinne, se

http://chromeos.hexxeh.net/vanilla.php

Eventuelt vent til det blir litt mer stabilt. Linken over er til "nightly builds", mindre stabile enn pre-alfaer, så ville gjort det mer for å teste enn å bruke det permanent.

Lenke til kommentar

Ja... men nå vet jeg fint lite om Chrome OS, men hvis den bruker GRUB er dette en kilde til faenskap. Hvis man da krymper Win- partisjonen, lager en egen en for Chrome (linux) og chrome bruker GRUB (eller tilsvarende) har man liten sjans til å slette dette igjen. Hvis man velger å formatere chrome (linux)- partisjonen forsvinner GRUB, og man kan ikke boote Windows igjen. Dette er i hvertfall min erfaring.

Dessuten:

Med andre ord noe du kan bruke når du ikke har tid til å starte Windows. Helt ubrukelig i mine øyne. Har lenge hatt lyst til å bytte dette til eksperimentversjonen av Chrome OS, nemlig Chromium OS. Noen som vet hvordan dette kan gjøres uten å fucke opp windows og pc'en helt(bruker den til studier så det punktet er litt viktig

TS sier han vil ERSTATTE EG med Chrome OS. Samt ikke fucke opp noe...

Lenke til kommentar

Ja, men det er komplisert. Mener man må bruke cmd fra en Windows Recovery DVD. Fant en guide for det, men endte heller opp med å fjerne både Vista og Ubuntu da, og legge inn Windows 7 Beta (var en gang på vintern i 2009). Og alltid like gøy å se hoppet i ytelse etter en reformatering ....

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-znfzAj

Ettersom hva trådstarter sier, virker det som h*n ser like mye etter en metode å kjøre kjøre Windows og Linux (Chrome OS) på samme maskin som man har Windows.

Dette kan du lett få til med å installere ett OS på hver partisjon av harddisken. Da vil du ikke få et OS per startknapp, men en meny som spør deg om hvilket OS du vil starte for hver gang du slår på PC-en med den vanlige snart-knappen, men til gjengjeld er det mye lettere å få til.

Partisjoner med en Linux-live CD (krymp Windows-partisjon og lag en ny til chrome), og installer Chrome på den nye partisjonen. Har ikke prøvd med Chrome, men prosedyren er generelt sett veldig lik for forskjellige Linux-distroer Mulig Chrome-installasjonen inkluderer et verktøy for å partisjonere. Blir ikke like elegant som løsningen FlinkeFreddy foreslo, men mye lettere å få til.

For bilde å skrive til usb-minnepinne, se

http://chromeos.hexxeh.net/vanilla.php

Eventuelt vent til det blir litt mer stabilt. Linken over er til "nightly builds", mindre stabile enn pre-alfaer, så ville gjort det mer for å teste enn å bruke det permanent.

Lenge siden jeg har sjekket her nå, ting går fort frem ser jeg :)

Dette virker for å være helt ærlig som en relativt god ide, Chromium, (eller et annet linix basert OS) som kan startes fremfor windows vil hjelpe meg i denne situasjonen, noen som har noen gode ideer om hvilken versjon av Chromium jeg skal bruke, ser at du har linket en her, eller Linux som kan virke. SÅ lenge de starter kjappere en windows er jeg fornøyd i dette tilfelle så jeg har noe til å sjekke nettet, og andre småting i frikvarteret på skolen feks :)

Også har aldri gjort noe liknende som det her selv, har liten erfaring med Linux generelt, har installert windows 10000ganger så er ikke helt blank, men et par retningslinjer hadde jeg satt pris på.

Takk for alle svar :)

Endret av Slettet-znfzAj
Lenke til kommentar

Skal du ha en veldig kjapp Linux, ville jeg brukt EG. Ellers, av mer brukandes distribusjoner, har du....

• DSL, som er en veldig, veldig enkel og grei distro. Kan kjøres i RAM.
  • Ubuntu, som funker rett ut av boksen. Det vil si at den er plug- and- play for din PC. Har testet den selv ;)
  • Mint er basert på Ubuntu, men en versjon som er lettere å sette seg inn i hvis du er vant til Windows. Det er den distroen jeg bruker på data nr. 2 :)

Er Chromium i det hele tatt i et stadie der den kan kjøres?

Lenke til kommentar

Arch og Gentoo er også kjent for å være kjappe, men der er brukerterskelen også en del høyere enn særlig Ubuntu / Mint. Om du ikke har brukt Linux før, bør du starte med noe lett, og som er brukbart når etter installasjon (Arch, f.eks. kommer bare med den programvaren du trenger for å installere andre programmer, ikke grafisk brukergrensesnitt heller, dvs. bare kommandolinje).

Fikk boota fra en USB for noen dager sida, siste versjon gikk ikke, men var en litt mer stabil en noen dager før. Ellers er det foreløpig ikke noe å anbefale. Du har nettleser, og ellers veldig få programmer. Mao., kan startes, men egentlig ikke brukes effektivt.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...