RuneON Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hei. Jeg har en D70s og har lyst å bytte til en D300 eller D90. Jeg er jo rimelig sikker på at optikken min da passer, men ikke helt. Jeg har søkt litt rundt, men sliter med å finne ut hvilke optikk som passer hvilke kamera. Jeg vet jeg har lest om dette før, men nå finner jeg det ikke. Noen som kan forklare (eller linke til tråd e.l.) hva som passer hva, og ikke minst hva de forskjellige typene heter(innenfor Nikon altså)? Lenke til kommentar
arela Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 På D300 (og sikkert D90 også) kan alt av Nikon AI (også med S og 'd) og AF (også med -I, -D og -S) benyttes. AI* er manuelle mens du får autofokus med de som har AF i navnet. Andre bokstaver, som DX, ID, EF, VR mm sier ingen ting om kompabiliteten, men om andre egenskaper. Nikon har aldri kaldt noe objektiv AI'd eller AID (ombygd til AI), men i annonser vil du finne dette. Likeså AF-D, disse objektivene heter AF og med en D på slutten av navnet, men de går oftest som AF-D på folkemunne. Dette for å skille med AF uten D som var forrige generasjon. Uansett ..en jungel av bokstaver. Lenke til kommentar
ledats Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Si hva man vil om Ken Rockwell, men han har ihvertfall denne oversikten: http://www.kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Se også tråden om forkortelser i objektivnavn. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Wiki har også en greit oppsett. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Alt som passer på D70, passer D300 og D90, enkelt og greit. Lenke til kommentar
RuneON Skrevet 30. september 2010 Forfatter Del Skrevet 30. september 2010 Takk for gode svar skjønner at det er mye bokstaver å forholde seg til, men så lenge optikken min fortsetter å funke, så er det vel greit Lenke til kommentar
KvitKnekt Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Var det ikke slik at alt passer på hvilket som helst nikon-systemkamera? Bare enkelte funksjoner ikke fungerer med eldre kamera (autofokus, blenderinfo osv)? Det jeg har hørt i alle fall. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Var det ikke slik at alt passer på hvilket som helst nikon-systemkamera? Bare enkelte funksjoner ikke fungerer med eldre kamera (autofokus, blenderinfo osv)? Det jeg har hørt i alle fall. Mja. Objektivene som er virkelig gamle (ikke heter noe med "AI-.." eller "AF-...") og som ikke er modifiserte kan faktisk skade fatningen på noen av Nikons nyere modeller. Og så har du F3AF-optikken som er litt sær og heller ikke bør monteres på noe annet enn F3AF-kameraet hvis du skal være trygg. Men alt av AI-P, AI-S og AF-optikk lar seg trygt montere på alt av Nikon digitalhus. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Alt som passer på D70, passer D300 og D90, enkelt og greit. Ja, men alt fungerer ikke like bra. Jeg gikk selv fra D70s til D300s. Kit-zoomen 18-70mm som var utmerket på 6 megapixelbrikken var ikke like bra på 12 megapixelbrikken. Kjøpte derfor 16-85mm i stedet, som var mye bedre på alle måter. Så merk at noe billig optikk kanskje ikke fungerer så bra på høyere oppløsning. Til gjengjeld fungerer eldre manuell optikk mye bedre enn på D70'en, nå også med lysmåling. Du bør kanskje også vurdere nye D7000, som ligger i mellom D90 og D300(s), og har de fleste egenskapene fra D300s. Inkludert værtetting og støtte for manuell optikk, og bedre videoegenskaper. Men færre fokuspunkter og litt lavere hastighet (begge deler er likevel bra og bedre enn på D90) Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Generelt sett heter det vel at alt av Nikon-optikk fra 1977 og frem til i dag kan monteres på alle nye speilrefleks, men i noen tilfeller fungerer ikke alle funksjonene. AF-objektiver vil som kjent bare fokusere på kameraer med intern fokusmotor, og Ai/Ai-S-objektiver støtter ikke lysmåling på billigere kameraer. D7000 støtter forøvrig begge deler, noe som er uvanlig for et kamera i det prissjiktet. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 AF-objektiver vil som kjent bare fokusere på kameraer med intern fokusmotor Dette må du nesten spesifisere bedre for at det skal gi noen mening.Hvis du hadde sagt (kun)AF og AF-D i motsetning til AF-I og AF-S så blir det mer presist og forståelig. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Autofokusobjektiver uten motor heter AF. Autofokusobjektiver med motor heter AF-I eller AF-S. Ingen objektiver heter noe med AF-D. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Ingen objektiver heter noe med AF-D. Mulig du har rett i at dette ikke er en offisiell betegnelse fra Nikon. I så fall beklager jeg kommentaren rettet mot ovrebekk. Jeg har vel antakelig sett meg blind på at denne betegnelsen blir brukt en god del rundt omkring, til og med av Nikon selv: Nikon F6 (under Usable Lenses). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå