BIG1 Skrevet 29. september 2010 Rapporter Del Skrevet 29. september 2010 Hei. Jeg har et apparat som trenger mellom AC100-120V, power consumption 80W. Skal kjøpe denne mellomtransformatoren: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152536842 Men hva betyr 50VA og 100VA? Hvilken bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 29. september 2010 Rapporter Del Skrevet 29. september 2010 Du skal ha den kraftigste: 36-3536. Ole Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 29. september 2010 Rapporter Del Skrevet 29. september 2010 Enkelt svar, W = VA Komplisert svar, det er ikke helt det samme. Uansett, 50VA blir for lite, 100VA burde holde fint. Lenke til kommentar
compus Skrevet 29. september 2010 Rapporter Del Skrevet 29. september 2010 (endret) VA og W er ikke det samme. W (Watt) er effekt (arbeid/tid), og VA er som navnet tilsier produktet av spenning (V) og strøm (A). Den størrelsen som måles i VA kalles gjerne tilsynelatende effekt. Holder vi oss til tilnærmet sinusformet strøm og spenning som vi gjerne har på strømnettet er sammenhengen mellom størrelsene slik: Her er Pt tilsynelatende effekt, P effekt, I strøm og U spenning. som kalles effektfaktor er cosinus til fasevinkelen "fi" og denne er oftest oppgitt der den er vesentlig forskellig fra 1. (Den er alltid mindre eller lik 1) En transformator skal dimensjonees etter kravet til tilsynelatende effekt og det er derfor spesifikasjonen er i VA. I praksis er det gjerne motorer og ukompenserte lysrørarmaturer med reaktorer som har "dårlige" effektfaktorer. I ditt tilfelle der effekten er oppgitt til 80W, er det nok fornuftig å velge en trafo på minst 100VA. Generelt er det slik at utstyr med strømforsyninger av elektronisk type kan stille spesielle krav til transformatorer. Det er noe som bør vurderes i det enkelte tilfellet. Endret 29. september 2010 av compus Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 30. september 2010 Rapporter Del Skrevet 30. september 2010 Oh god, here we go again... Please dropp diskusjonen om VA og W er det samme. Hvis du søker litt finnes en tråd her inne på ørtogførti sider som omhandler det samme temaet. Lenke til kommentar
compus Skrevet 30. september 2010 Rapporter Del Skrevet 30. september 2010 Oh god, here we go again... Please dropp diskusjonen om VA og W er det samme. Hvis du søker litt finnes en tråd her inne på ørtogførti sider som omhandler det samme temaet. Tråd eller ikke tråd så er ikke dette noe diskusjomstema. I elektroteknikken er dette velkjente og rimelig greit definerte begreper. I en mer generell fysisk/elektrodynamisk sammenheng kan det nok være behov for ytterligere presisering og utdypning, men det ligger utenom det som er naturlig å gå inn på i et forum av denne typen og er heller ikke relevant i forhold til den innledende spørsmålsstillingen. 1 Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 (endret) Oh god, here we go again... Please dropp diskusjonen om VA og W er det samme. Hvis du søker litt finnes en tråd her inne på ørtogførti sider som omhandler det samme temaet. Trådstartar spør om det forskjell på VA og W. Sidan det er ein vesentleg forskjell, er det vel bra at han får vite akkurat det? Ingenting å diskutere det. Så om du ikkje har noko fornuftig å komme med, foreslår eg at du held meiningane dine for deg sjøl... Edit: Her er ein enkel forklaring på forskjellen. Endret 5. oktober 2010 av bamse87 1 Lenke til kommentar
Zalo Ultra Skrevet 5. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 5. oktober 2010 Hei. Jeg har et apparat som trenger mellom AC100-120V, power consumption 80W. Skal kjøpe denne mellomtransformatoren: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152536842 Men hva betyr 50VA og 100VA? Hvilken bør jeg kjøpe? Beklager, men klarer ikke å se spørsmålet du sikter til bamse? Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 6. oktober 2010 Rapporter Del Skrevet 6. oktober 2010 Hei. Jeg har et apparat som trenger mellom AC100-120V, power consumption 80W. Skal kjøpe denne mellomtransformatoren: http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=152536842 Men hva betyr 50VA og 100VA? Hvilken bør jeg kjøpe? Beklager, men klarer ikke å se spørsmålet du sikter til bamse? Sidan han tydelegvis ikkje er klar over kva VA betyr, er det vel bra at han no har fått svar på nettopp dette, og saka er løyst. At du enten hatar vekselstrøm eller ikkje har snøring på det, treng du ikkje la gå ut over oss andre her inne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå