Gå til innhold

Nytt kamera: Canon 60D, Nikon D7000 eller Pentax K-5?

Anbefalte innlegg

... Dersom jeg skulle startet på nytt i dag tror jeg nok at valget ville falt på Nikon D7000. Dette på grunn av deres relativt rimelige, lette, og svært skarpe 16-85mm "alt-i-ett" objektiv. Det er utrolig hvilke kreative muligheter som åpner seg med litt ekstra vidvinkel i forhold til kitobjektivet ...

Antar at det er dette du tenker på?

Nikon AF-S DX Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6G ED VR til ca fire lapper?

Finnes det noe tilsvarende for K-5?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, f.eks Pentax DA 17-70mm f/4 SDM (ca 4300 kr) eller Sigma 17-70 f/2,8-4 (ca 2700 kr) (Prisguiden, test avpentaxen og Sigmaen)

Begge har litt kortere brennviddeomfang men til gjengjeld bedre lysstyrke. Vil du ha ennå bedre lysstyrke på bekostning av tele kan Tamron 17-50 f/2,8 uten OS (ca 3000 kr) være et godt alternativ. Vil du ha omvendt, mer brennvidde på bekostning av lysstyrke, så finnes det en flere objektiver i størrelseorden 18-125 f/3,5-5,6)

Lenke til kommentar

For og gjøre valget enda litt vanskeligere,har du vurdert hvilken programmer du vil benytte til redigering,det medfølger ikke så mye softvare.

Edit:

Olympus har for eksempel valgt motsatt. De har stabilisering i sine speilløse systemer. De tekniske grunnene jeg kan se for meg er ikke varmeutvikling eller lyd under filming (det vil være et problem med både sensorstabilisering og objektivstabilisering), men at stabiliseringen bygger en millimeter eller to mellom sensor og skjermen på kameraet. Altså en avveining mellom negativt for salgsargumentet størrelse/tykkelse og positivt for salgsargumentet egenskap.

Mener jeg leste en plass at summingen fra stabiliseringen kan påvirke lydsporet på den interne mikrofonen,klarer ikke å finne det igjen,jeg ser ikke det som noe stort problem da det er flere andre funksjoner som også gir lydstøy.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

For og gjøre valget enda litt vanskeligere,har du vurdert hvilken programmer du vil benytte til redigering,det medfølger ikke så mye softvare.

Det er vel på tide å gå videre fra "I feel lucky" på Picasa, til Adobe LightRoom og/eller Elements? Vet veldig lite om disse to, annet enn at de er blandt de bedre?

Hva annet er verdt å vurdere?

Lenke til kommentar

Det er vel på tide å gå videre fra "I feel lucky" på Picasa, til Adobe LightRoom og/eller Elements? Vet veldig lite om disse to, annet enn at de er blandt de bedre?

Hva annet er verdt å vurdere?

Det kommer an på hvilket kamera du velger. Canon har sin DPP, og Nikon har Capture NX2. Det kan være at selve RAW-konverteren innebygget i disse er den mest optimale, siden begge har proprietære RAW-formater som ikke er fullt ut dokumenterte. Det mest grunnleggende man trenger er innebygd i disse, mens f.eks. Adobe PhotoShop tilbyr noen mer avanserte operasjoner.

Jeg klarer meg i hvert fall utmerket med Nikon Capture NX2, det er virkelig unntaksvis at jeg har behov for den ekstra funksjonaliteten i f.eks. PhotoShop.

Men dette blir til dels det samme som med kameravalget, det er for en stor del styrt av smak og behag (og/eller pris).

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

Hei, jeg hiver meg på her med et spørsmål. Jeg har lenge lurt på hvilket dslr kamera jeg skal gå for. Har kun kompaktkamera nå, og har egentlig fallt på k-7. Jeg var for en mnd siden på fotovideo og fikk en demonstrasjon. Jeg likte det svært godt og ville ikke nølt om det ikke var for at det rett og slett føltes litt for lite! Størelsen var jo selve grunnen til at jeg holdt en knapp på Pentax. Med pekefingeren på utløser var det kunn plass til langfinger og ringfinger på selve grepet. Med lillefinger i løse lufta syntes jeg det "manglet" litt grep. Har normalt store hender, er det flere som opplever det slik?

Lenke til kommentar

Uten å ha lest alle poster i denne tråden, det er revnende likegyldig hvilket kamera man velger egentlig - alle tar bra bilder. Velg det man liker, når det gjelder funksjonalitetsdybde og ISO-egenskap er jeg rimelig overbevist om at D7000 trekkes det lengste strået.

Lenke til kommentar

Raw er råfiler som produsenten prosesserer etter egne speflikasjoner for og få de optimalisert i forhold til sensoren som spesifikke kamera har,ofte vil eldre softvare ikke støtte nyere kameraer direkte på raw-filer.

Setter en knapp på LR3 som hovedredigeringsprogram,du gjør omtrent 90% av arbeidet der og du gjør det forholdsvis raskt når du begynner og forstå oppbyggingen.

Hiver ut en "brannfakkel" til :)

Datamaskinen,prosessor og lagringsmediene må man også ofte oppgradere,nå når kameraene begynner og komme over 15MP bildefiler.

Lenke til kommentar

Ikke helt enig i at det er likegyldig hvilket kamera man velger. Det er stor forskjell på det tekniske bak K-5 og D7000 - se f.x. stabilisering. Begge tar sikkert gode bilder - men for meg er det viktig å ta et valg jeg er komfortabel med. Det blir nesten som å si at det er likegyldig hvilken bil man kjøper, siden man ikke kan kjøre fortere enn 100km/t uansett.

Om prosessering:

Heldigvis er jeg IT-nerd og gammal gamer, så PC'n min tåler nok noen 15MPx bilder.

Om lagring:

Jeg har hatt en tendens til å ta vare på rubb og stubb - selv det mislykkede, fordi det har minnet meg på hva jeg gjorde feil. Det prøver jeg nå å vende meg av med, og heller fare over med litt hardere hand for å slette de halvdårlige også (der det finnes bedre). Tilslutt finner man jo ikke fram i arkivet, ellers.

Men - jeg funderer på hva de som tar mye bilder, gjør? Hvilke medier bruker folk til backup?

Flash? DVD/Blu-Ray? Uttagbare disker?

Lenke til kommentar
Hvordan er Sigma og Tamron på værtetting?

Generelt fraværende.

Hei, jeg hiver meg på her med et spørsmål. Jeg har lenge lurt på hvilket dslr kamera jeg skal gå for. Har kun kompaktkamera nå, og har egentlig fallt på k-7. Jeg var for en mnd siden på fotovideo og fikk en demonstrasjon. Jeg likte det svært godt og ville ikke nølt om det ikke var for at det rett og slett føltes litt for lite! Størelsen var jo selve grunnen til at jeg holdt en knapp på Pentax. Med pekefingeren på utløser var det kunn plass til langfinger og ringfinger på selve grepet. Med lillefinger i løse lufta syntes jeg det "manglet" litt grep. Har normalt store hender, er det flere som opplever det slik?

Det har vært nevnt av mange ja. Mange Pentax-brukere foretrekker ergonomien til forgjengeren K20D fremfor den til K-7/K-5.

Er det noen butikker som har disse for hands-on berøring enda?

K-5 og K-7 har lik ergonomi. Det er på innsiden forskjellene sitter.

Om RAW - Det tok en stund før jeg forsto at RAW ikke var en standard. Egentlig rart at det ikke finnes en...

Det nærmeste man kommer standard er OpenRaw og DNG.

http://www.openraw.org/

http://www.openraw.org/info/index.html

http://www.barrypearson.co.uk/articles/dng/openraw.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Negative_%28file_format%29

Pentax er forresten ganske alene i denne prisklassen om å støtte DNG direkte i kameraet. Dvs. Samsung hadde tidligere noen modeller i samme klasse som støttet det og Leica har noen i langt høyere prisklasser. Hos Pentax kan man velge mellom DNG, PEF og Jpeg. Jeg tar som regel i jpeg + DNG.

Hvilke medier bruker folk til backup?

- Når jeg er ute og fotograferer: ingen backup, kun fordelt på 8-16 GB minnekort.

- Når jeg er på ferie/reise og har med PC på f.eks hotellet/hytta: Backup til PC minst 1 gang per dag. Deretter backup til ekstern harddisk. Deretter sletting av minnekort. Da har jeg alltid filene lagret på minst to steder samtidig.

- Når jeg er hjemme: Backup til stasjonær PC hjemme + ekstern disk hjemme. (Burde helst hatt den eksterne disken på jobb for å sikre bildene mot at huset brenner ned eller noe sånt, men så langt har jeg ikke tatt rutinene ennå) Når filene er trygt lagret to plasser hjemme sletter jeg de fra den bærbare PCen jeg har med på turer og den lille eksterne disken jeg også har med på tur.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Pentax er forresten ganske alene i denne prisklassen om å støtte DNG direkte i kameraet. Dvs. Samsung hadde tidligere noen modeller i samme klasse som støttet det og Leica har noen i langt høyere prisklasser.

Og Ricoh har noen billigere og Hasselbad noen ennå dyrere, men ingen av de store har valgt DNG ennå - dessverre.

Jeg vet ikke hvorfor, RAW-format er jo i utgangspunktet forskjellige fra kamera til kamera så du vil aldri få et RAW-format som er helt likt på rådatanivå, men DNG er en felles container som også beskriver hvordan rådataene skal tolkes. Det er vanskelig å se at Canon og Nikons egne RAW-format skulle gi noen fordeler fremfor DNG, og hvis det er metainfo som Canikon mener mangler i DNG så ville sikkert Adobe lagt det til hvis de ba om det.

Når det gjelder Backup har jeg ikke noe godt svar, eksterne disker er en løsning, CD er en annen, men det blir fryktelig mange CDer (eller DVDer) etter hvert. På tur jeg backup til PC og/eller USBkey/USB 2.5" disker avhengig av hvor mye data det er. Har jeg ikke PC med så satser jeg på nok minnekort.

Jeg så gjennom tråden en gang til, og så vidt jeg kan se har du ikke sagt så mye om hvorfor speilrefleks og hva du vil oppnå. 60D, D7000 og K-5 er fantastiske kameraer alle sammen, men for å lære mer om foto og innstillinger klarer du deg egentlig like godt med en begynnermodell til halvparten eller en tredjedel av prisen.

Bedre ergonomi, kvalitetsfølelse og værtetting er jo argumenter for å gå opp en klasse fra begynnermodeller, men er dette viktig nok for deg til at du vil betale så mye ekstra? Så du skrev at du ikke har prøvd noen ennå, ikke så rart egentlig siden det er helt nye modeller, men ta en tur i buttikken og test litt, gjerne noen mindre modeller også. Mens du tar bilder er det flott med byggekvalitet og litt ekstra tyngde, men når du bærer rundt på dem er lav vekt og lite volum en fordel. Dette er i stor grad en smakssak og en prioriteringssak som er veldig forskjelig fra person til person, det gjelder å fimnne ut hva som er viktig for deg - og gjerne før du hander.

Lenke til kommentar
Og Ricoh har noen billigere og Hasselbad noen ennå dyrere, men ingen av de store har valgt DNG ennå - dessverre.

Joda - Pentax ;)

Jeg vet ikke hvorfor, RAW-format er jo i utgangspunktet forskjellige fra kamera til kamera så du vil aldri få et RAW-format som er helt likt på rådatanivå, men DNG er en felles container som også beskriver hvordan rådataene skal tolkes. Det er vanskelig å se at Canon og Nikons egne RAW-format skulle gi noen fordeler fremfor DNG, og hvis det er metainfo som Canikon mener mangler i DNG så ville sikkert Adobe lagt det til hvis de ba om det.

DNG har mulighet for egendefinerte tillegg i metadata. Der kan CaNikon legge til det de måte ønske av objektivprofiler, kameradata, lydspor eller hva de måtte ønske.

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert nytt kamera lenge. Jeg liker å ta bilder, og jeg har tatt rundt 8000 bilder med IXUSen (alltid på hofta, med ekstra batteri, og ekstra minnekort) - og da har jeg definitivt ikke knipset vilt. Jeg har eksperimentert mye med manuelle innstillinger, og bannet høyt og lenge over manglende kontroll. Fokuskontroll på makro er jo ren bingo, og timing på utløser er lotto. Så stikkordene er kontroll, selvutvikling, og gå fra å ta bilder til å fotografere.

Værtetting er et must. Jeg bor på kysten, og været varierer. Regn og tåke gir mange muligheter i et dramatisk landskap, og da ville det være trist om kameraet ikke tålte frisk luft. Lysføl

Jeg prøver å være nøktern og fokusere på bang for the buck. Å kjøpe i proffklassen er uaktuellt fordi jeg ikke har kunnskapen, erfaringen og behovet. Å kjøpe billig er uaktuellt fordi jeg regner med jeg vil nå taket ganske fort. Jeg kan ikke stort om DSLR - men jeg lærer fort. Som ektefødt nerd er det en hobby å finne ut hva ALLE knotter gjør, og hvorfor.

Added bonus på nyere kamera er gode videoegenskaper og bedre lysfølsomhet.

Jeg kunne kjøpt brukt, men har råd til å kjøpe nytt siden jeg har spart en stund, og det er jo litt ekstra stas med nytt. Jeg har forresten et eget budsjett for å bytte ut IXUSen og - men det skal få et år til, siden det stort sett tar gode bilder (dersom lyset tillater det).

Lenke til kommentar

Datamaskinen,prosessor og lagringsmediene må man også ofte oppgradere,nå når kameraene begynner og komme over 15MP bildefiler.

Helt enig, jeg gikk i alle fall fra tokjerne til firekjerne og smikket i mer minne da 550D-en var kjøpt. Batch kjøring av en 20 - 30 bilder i RAW krever faktisk sitt.

Ikke helt enig i at det er likegyldig hvilket kamera man velger. Det er stor forskjell på det tekniske bak K-5 og D7000 - se f.x. stabilisering. Begge tar sikkert gode bilder - men for meg er det viktig å ta et valg jeg er komfortabel med.

I den klassen er det nesten likegyldig. De to viktigste punktene for gode bilder på et dSLR er sensor og optikk og der er de fleste kamera fra 550D til 7D omtrent likeverdige. Det er også minimal forskjell på de to områdene teknisk i mellom Canon, Nikon, Sony og Pentax i dette sjiktet. Og så har de litt avvikende funksjonalitet utover dette, normalt slik at desto dyrere desto mer funksjonalitet. Men ofte slik at funksjonaliteten betyr minimalt for bildekvaliteten. F. eks ser jeg hensikten med bildestabilisering - men jeg bruker det nesten aldri. Med 37 års erfaring med SLR, og 34 år siden min første 200mm med x1,5 konverter kan jeg vel de fleste triks i boka for å stabilisere et objektiv.

For meg er komfortabel med, at det ligger godt i hånda og vil bli brukt. Da teller også vekt. Når man velger kamera må man glemme litt av IT-nerdens "spesifikasjonstrang", og heller bry seg om helheten. Og som andre skriver her, kamera skal man holde på og prøve før man velger noe. Faktisk vet jeg om mange som har ombestemt seg unde den prosessen.

Nå har jeg Canon fordi jeg gikk fra Mamiya NC1000S til EOS i 1998. Mamiyaen hadde egen fatning, så jeg måtte uansett ha ny optikk. Og da jeg fikk et bra tilbud pluss mulighet til å kjøpe brukt et par objektiver ble Canon valgt. Når jeg da sitter med samling, så er det naturlig å fortsette. I tillegg er Canon EOS det kameraet man virkelig kan bruke Nikon, Pentax, Leica, Olympus OM, Contax etc optikk til.

Men - jeg funderer på hva de som tar mye bilder, gjør? Hvilke medier bruker folk til backup?

Flash? DVD/Blu-Ray? Uttagbare disker?

Server, Ekstern disk, nettlagring. Alltid minimum 2 kopier - av det viktigste tre. Nettlagring gjør jeg bare for det jeg plukker ut.

Og så er jeg litt enig med se#. I og med at du aldri har brukt SLR før kan det faktisk være lurt å kjøpe et kamera som er mer av nybegynnertypen, eller hvorfor ikke brukt. I motsetning til PC-verdenen der alt som er mer en 1 1/2 år gammelt er utdatert - kan et 3 - 4 år gammelt kamera levere nesten like bra bilder som et av dagens modell. Og god optikk har levetid på 20 - 50 år. Brukte Nikon D90 og D300/D300s er glimrende kamera.

Edit: Ikke legg for mye vekt på videomuligheter. For de som liker alt manuelt og tester ut film er det glimrende. Ellers blir det ikke brukt av de fleste.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...