Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Den kjøttetende planta mi har blitt vegetarianer!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis den er blitt vegetarianer vil den jo..spise seg selv?

quote fra en nettside jeg fant i google:

Stell. - Lys er noe de trenger ganske mye av. Plasser dem i et sørvendt vindu, eller under belysning som egner seg for planter. Varme kan ta knekken på dem, så tenk på avstanden til lyskilden når du plasserer dem. Jeg har eksperimentert litt med kvikksølv belysning og det ser ut til å fungere upåklagelig. Prøv deg gjerne litt fram.

Vannet de får bør helst ikke inneholde for mye salter eller næringsstoffer. Bløtt vann er en fordel, f. eks. regnvann. De må ikke tørke ut. Dette er sumpplanter som liker det godt og fuktig. Jeg har de stående i skåler. Når jeg vanner, så rekker vannet opp til midt på potten de står i. Slik lar jeg det være til vannet er nesten borte. Husk at røttene ikke skal stå druknet, for i tillegg til vann trenger de også luft. Gjødsel skal de aldri ha, man kan heller gi dem en flue i ny og ne.

Dionaea er nok den vanskeligste av alle kjøttetende planter i handelen. Disse må ikke stå for varmt, da dette forkorter livssyklysen dens kraftig. Denne planten har godt av noen måneder med hvile på vinteren. Står den kaldt nok er det ikke sikkert den behøver det, men den pleier å komme kraftigere tilbake etter en hvileperiode. En annen ting de fleste gjør feil, er å lure den til å lukke seg med en fyrstikk eller lignende. Det er jo veldig fristende å se på reaksjonen dens osv, men det man skal merke seg er at hvert blad (felle) kun lukker seg en 4 - 5 ganger i løpet av sitt liv. Da mørkner den og visner bort. En ting å se etter i butikken, er om de har et rødskjær inne i "fellen", det er et tegn på at den har hatt kraftig lys, og antakeligvis er sunn og frisk. Sarracenia og Drosera er enklere. Disse har ikke det samme behovet for en hvileperiode som Dionaea, men bør heller ikke stå for varmt. En hvileperiode på vinteren er likevel en fordel. På høsten kan plantene virke litt skrantne og visne bort, det er et tegn på at den trenger en hvileperiode.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...