Gå til innhold

Pensjon for næringsdrivende i enkeltpersonforetak

Grosvold

Anbefalte innlegg

Heisann,

jeg er i gang med å etablere pensjonsordning for selvstendig næringsdrivende og prøver å finne ut hvor mye jeg lovlig kan sette av i frivillig innskuddspensjon som er fradragsberettiget.

Man kan sette av opptil 4 % av overskuddet i næring som (i 2010) ligger mellom 75 641 (1G) og 907 692 (12G).

Mitt problem er: Hvordan finne tallet jeg skal ta 4 % av?

Er det f.eks. foretakets årresultat + lønn utbetalt til meg selv + forskuddsskatt? Det kan ikke være foretakets salgsinntekt? Det kan godt hende dette er helt på jordet. Setter stor pris på all hjelp! :)

Grosvold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det f.eks. foretakets årresultat + lønn utbetalt til meg selv + forskuddsskatt? Det kan ikke være foretakets salgsinntekt? Det kan godt hende dette er helt på jordet.

Her trengs tydeligvis en oppklaring. Du betaler ikke lønn i ordets rette forstand til deg selv i et EPF.

Så til hovedspørsmålet: Det er personinntekten, dvs den du fører i selvangivelsens post 1.6.1, som er beregningsgrunnlaget. Personinntekten er, kort fortalt, næringsinntekt* minus kapitalavkastning på driftsmidler og gjeldsrenter på foretakets gjeld.

*næringsinntekt: Omsetning (salgsinntekter) minus driftskostnader; uttak ("lønn") til privat, inkludert forskuddsskatt, er ikke driftskostnader.

Alt dette framkommer av næringsoppgave og personinntektsskjema som må fylles ut ved årsavslutning av regnskapet, og du har (i alle fall var det slik i fjor) frist til 15/03 for å sette av pensjon for foregående regnskapsår. Med andre ord, du kan vente til 15/03/11, når regnskapet ditt med næringsinntekt og beregnet personinntekt bør være tilnærmet ferdig, med å betale inn pensjon for 2010.

Les litt mer om pensjonssparing for næringsdrivende og beregning her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...